شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403
Saturday, 27 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۳ ]

 

بخش دانش و فناوری- محققان نروژی یک میکروسکوپ جدید ساختند که قادر است تصاویر سه‌بعدی از سلول‌های زنده و متحرک بگیرد، این دستاورد تحولی بزرگ در عرصه تحقیقات پزشکی ازجمله بررسی بیماری‌های قلبی با نگاه دقیق به بافت زنده قلب است.

برای مشاهده سلول‌های زنده از طریق یک میکروسکوپ معمولا نمونه روی شیشه آزمایشگاهی قرار داده می‌شود و سپس سلول‌ها قابل مشاهده می‌شوند. نقطه ضعف این روش آن است که این کار چگونگی رفتار سلول‌ها را محدود و تنها تصاویر دو بعدی می توان تهیه کرد.

محققانی از دانشگاه قطب شمال کشور نروژ (UiT) و بیمارستان دانشگاهی شمال نروژ (UNN) اکنون میکروسکوپی را ساخته‌اند که از آن به عنوان نسل بعدی میکروسکوپ یاد می‌کنند. این فناوری جدید قادر است از نمونه‌های بسیار بزرگ تری نسبت به گذشته عکس بگیرد، در حالی که نمونه مورد عکسبرداری در یک محیط طبیعی‌تر زندگی و کار می‌کند.

این فناوری تصاویر سه‌بعدی می گیرد و محققان می‌توانند در کوچک ترین جزییات از چندین زوایه و با وضوح و روشنی به مطالعه بپردازند. این میکروسکوپ جدید یک میکروسکوپ چند فوکوسی است که تصاویر کاملا واضحی ارائه و آنها را در لایه‌های مختلف مرتب می‌کند و می‌توانید سلول‌ها را همه زاویه‌ها مطالعه کنید. به گفته محققان این یک تحول مهم است.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان