سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل زمانی که در گفتگو در دانشگاه آکسفورد گفته بود معتقد است که موفقیت این شرکت در توانایی تغییر و شناسایی اشتباهاتش است. چون هر شکست به ما می‌آموزد که کدام قدم‌ها را اشتباه برداشته‌ایم و بدون این تجربیات ناموفق نمی‌توان محصولات موفقی مثل آیفون، آیپد یا اپل واچ را تولید کرد.

تیم کوک می‌گوید: «باید حاضر باشید توی آینه به خودتان نگاه کنید و بگویید اشتباه می‌کردم، راه درست این نبود.» ظاهرا استیو جابز اهمیت صداقت عقلانی را به کوک یاد داده بود؛ این که فرقی ندارد چقدر به یک چیز اهمیت می‌دهید، همیشه باید داده‌های جدید را بپذیرید و آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف به کار بگیرید.

مدیرعامل اپل معتقد است: «از بین همه کسانی که در زندگی می‌شناختم، استیو [جابز]کسی بود که می‌توانست بزرگ‌ترین طرفدار یک ایده باشد و ظرف چند دقیقه یا چند روز اگر اطلاعات جدیدی دریافت می‌کرد، به نحوی نظر خود را تغییر می‌داد که انگار هرگز به ایده قبلی فکر نکرده بود […]او در انجام این کار خبره بود. در ابتدا فکر می‌کردم دمدمی مزاج است! ولی بعداً متوجه زیبایی این رویکرد شدم. چون او گرفتار یک مسئله نمی‌شد و مثل خیلی از مردم نبود که می‌گویند باید به خاطر غرورم همین مسیر را ادامه بدهم. پس از نظر عقلانی با خودتان صادق باشید و برای تغییر شهامت به خرج بدهید.»

در ادامه بدون هیچ اولویت خاصی، محصولاتی را خواهیم دید که اپل از آن‌ها رویگردان شد.

 

اپل ایرپاور

عرضه: هرگز عرضه نشد

توقف: مارس ۲۰۱۹

فروش: هرگز فروخته نشد

اپل اولین بار در سال ۲۰۱۷ در کنار آیفون X از این محصول رونمایی کرد. طرفداران سپس بیش از ۵۵۰ روز منتظر عرضه ماندند، اما در نهایت محصولی به بازار نیامد. کوپرتینویی‌ها سرانجام در ماه مارس ۲۰۱۹ اعلام کردند که کار ایرپاور تمام شده، چون نتوانسته استاندارد‌های بالای این شرکت را رعایت کند.

زمانی که شارژ بی‌سیم به عنوان یکی از قابلیت‌های آیفون X معرفی شد، کوپرتینویی‌ها می‌گفتند این دستگاه در سال ۲۰۱۸ به بازار می‌آید. ایرپاور قرار بود بتواند سه دستگاه اپل واچ، ایرپاد و آیفون را به‌صورت همزمان شارژ کند. اپل حتی تصاویر تبلیغاتی این محصول را روی وب‌سایت خود قرار داد، اما این دستگاه هیچ‌گاه به بازار نیامد.

تا زمانی که خبر توقف تولید ایرپاور اعلام شد، شایعات متعددی درباره مشکلات مختلف این دستگاه از جمله تولید بیش از حد گرما شنیده می‌شد. با این حال، اپل هرگز به طور رسمی اعلام نکرد که چه مشکلی مانع از تولید این محصول شده است.

 

اپل پیپین

عرضه: ۱۹۹۵

توقف: ۱۹۹۷

فروش: ۴۲۰۰۰

زمان‌بندی در عرضه یک محصول اهمیت زیادی دارد. کنسول بازی اپل پیپین در موقعیتی نامناسب به بازار آمد و مانع از ورود این شرکت به دنیای گیمینگ شد. این کنسول توسط کوپرتینویی‌ها طراحی شده بود، اما تولیدش به Bandai سپرده شد. پیپین یک پردازنده ۶۶ مگاهرتزی PowerPC ۶۰۳، یک مودم ۱۴.۴ کیلوبیت بر ثانیه‌ای و نسخه ساده‌ای از سیستم عامل مک اواس را داشت.

این دستگاه به عنوان یک کامپیوتر معرفی شد و قیمت آن ۵۹۹ دلار بود، اما به عنوان محصولی که عملاً یک کنسول به حساب می‌آمد، بیش از حد گران بود. اپل پیپین در سال ۱۹۹۵ در ژاپن و ۱۹۹۶ در آمریکا عرضه شد. این دستگاه در بازار با پلی استیشن سونی و نینتندو ۶۴ روبرو بود که بر این صنعت سلطه پیدا کرده بودند. پیپین در نهایت به خاطر قیمت بالا و سخت‌افزار نه چندان قوی از رده خارج شد.

 

اپل TAM (یا مکینتاش بیست سالگی)

عرضه: مارس ۱۹۹۷

توقف: مارس ۱۹۹۸

فروش: ۱۱۶۰۰

اپل در سال ۱۹۹۷ با تولید کامپیوتری به نام TAM که مخفف Twentieth Anniversary Macintosh بود به استقبال سالگرد بیست سالگی مکینتاش رفت. اکثر کاربران تقریبا انتظار داشتند که این دستگاه فروش زیادی داشته باشد. اما در واقعیت چنین نشد.

اپل قیمت این محصول را در زمان عرضه بسیار بالا در حدود ۷۵۰۰ دلار در نظر گرفت و با وجود این که بعد از یک سال قیمت تا ۱۹۹۵ دلار پایین آمد، اما راهی جز از رده خارج کردن TAM باقی نمانده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای در این دامنه قیمت داشته باشیم، در حال حاضر با وجود تورم می‌توان با پرداخت ۱۲۹۹ دلار یک آی‌مک ۲۱.۵ اینچی با نمایشگر رتینا ۴K تهیه کرد.

 

موس USB اپل (Hockey Puck)

عرضه: ۱۹۹۸

توقف: ۲۰۰۰

این روز‌ها اپل با افتخار می‌گوید دستگاه‌هایش بهترین ظاهر و عملکرد را ارائه می‌کنند، اما این ترکیب طلایی همیشه وجود نداشت. موس Hockey Puck نمونه بارز این مسئله بود که در سال ۱۹۹۸ همراه با آی‌مک G۳ عرضه شد. این دستگاه نه عملکرد خوبی داشت و نه از طراحی مناسبی بهره می‌برد.

طراحی دایره‌ای این موس باعث می‌شد به راحتی نتوانید از آن استفاده کنید. از آن مهم‌تر، وجود فقط یک دکمه روی Hockey Puch بسیار از کاربران را سردرگم کرده بود؛ بنابراین خیلی از این موس‌ها توسط خریداران دور انداخته شدند و تخمین زده می‌شود که ۰.۵ درصد از زباله‌های جهان از موس USB اپل تشکیل شده باشد. هرچند این ادعا قابل اثبات نیست.

 

مک پرتابل

عرضه: ۱۹۸۹

توقف: ۱۹۹۰

مک پرتابل قرار بود یک کامپیوتر قابل حمل باشد، اما اصلا به وعده‌ای که در نامش داده بود، عمل نکرد. این دستگاه با وزن ۷.۲ کیلوگرمی با قیمت هنگفت ۶۵۰۰ دلاری عرضه شد و البته طراحی ضعیفی داشت. شاید عجیب‌ترین شاخصه مک پرتابل باتری غیرقابل شارژ آن بود که در صورت تمام شدن انرژی این دستگاه را به یک تکه سنگ بی‌مصرف تبدیل می‌کرد.

در نتیجه، این کامپیوتر در شکل اولیه خود دوام چندانی نداشت و پس از حدود یک سال با نسخه دیگری جایگزین شد که در سال ۱۹۹۱ از رده خارج گردید.

 

اپل مک G۴ Cube

عرضه: ۲۰۰۰

توقف: ۲۰۰۱

شکست اپل کیوب به دلایل مختلفی از جمله قیمت بالا، طراحی نامتعارف و ناتوانی در آپگرید قطعات داخلی رخ داد. این دستگاه در سال ۲۰۰۰ به بازار آمد و تقریبا از همان روز اول شکست خورد. تیم کوک در مصاحبه با دانشگاه آکسفورد درباره عرضه این کامپیوتر گفته بود: «این دستگاه برای ما خیلی مهم بود، ما با عشق زیادی این محصول را تولید کرده بودیم و مهندسی خارق‌العاده‌ای را در آن به کار بردیم.»

با این حال، مک G۴ کیوب هیچ وقت مخاطب خود را پیدا نکرد و یک سال بعد از رده خارج شد. حالا امروز مک پرو و مک مینی جایگزین این دستگاه شده‌اند.

 

آیپاد Hi-Fi

عرضه: فوریه ۲۰۰۶

توقف: سپتامبر ۲۰۰۷

صدای نه چندان باکیفیت این آیپاد با توجه به قیمت آن بزرگ‌ترین عامل شکست این دستگاه نبود. اپل در طراحی محصول به خطا رفته بود و صرفا با کانکتور ۳۰ پین اجازه می‌داد آیپاد‌های معمولی را به این بلندگو وصل کنید. در نتیجه، دارندگان نسل اول آیپاد امکان استفاده از این دستگاه را نداشتند.

ریموت آیپاد Hi-Fi کارکرد‌های محدودی داشت و فاقد رادیو بود. اپل در سال ۲۰۰۶ این دستگاه را با قیمت ۳۵۰ پوند عرضه کرد و عدم استقبال مخاطبان باعث شد تا کوپرتینویی‌ها مجبور به کنار گذاشتن این ایده شوند. این کمپانی سال‌ها بعد هوم‌پاد را معرفی کرد که تغییرات نسبتا مناسبی داشت.

 

دوربین اپل QuickTake ۲۰۰

عرضه: ۱۹۹۴

توقف: ۱۹۹۷

دوربین QuickTake ۲۰۰ قابلیت زوم نداشت و نمی‌تواند روی سوژه فوکوس کند، اما خلاقیت‌های زیادی را در بر می‌گرفت و یکی از اولین دوربین‌های دیجیتال بود که به کامپیوتر‌های این شرکت وصل می‌شد. این دستگاه در کنار نیوتن یکی از محصولات پرشماری بود که توسط استیو جابز از رده خارج شد تا خط تولید این شرکت آزادتر شود. اپل حالا بهترین دوربین‌ها را در گوشی‌های هوشمند خود ارائه می‌کند.

 

اپل نیوتن

عرضه: ۱۹۹۳

توقف: ۱۹۹۸

نیوتن محصولی پیش‌رو بود که سال‌ها زودتر از آیپد و آیفون به بازار آمد به عنوان یک نوع دستیار دیجیتال شخصی (PDA) به بازار آمد، اما با استقبال کاربران مواجه نشد. نرم‌افزاری که برای شناسایی دست‌خط‌ها روی این دستگاه قرار گرفته بود، به آن اندازه که انتظار می‌رفت خوب نبود. اپل ادعا‌های زیادی را درباره نیوتن مطرح کرد و انتظار‌ها را بالا برد، رقبا هم از همین مسئله استفاده کردند و بازار را تحت کنترل گرفتند.

نیوتن از سیستم عامل اختصاصی Newton OS استفاده می‌کرد که اپل آن را طراحی کرده بود. این شرکت ظاهرا حساب زیادی روی این دستگاه باز کرده بود. «جان اسکالی»، مدیرعامل سابق این شرکت قبلا در مصاحبه‌ای گفته بود که آن‌ها حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه نیوتن سرمایه‌گذاری کرده بودند. اما همان طور که گفتیم، مشکلات عملکردی و قیمت بالا باعث شد این دستگاه به جریان اصلی بازار وارد نشود.

اپل سعی کرد تا چند سال به فروش این محصول ادامه دهد، اما توفیق چندانی حاصل نشد و این شرکت در نهایت یک سال پس از بازگشت استیو جابز، یعنی پنج سال بعد از عرضه نیوتن، این محصول را از رده خارج کرد. با این حال، این ایده از ذهن کوپرتینویی‌ها بیرون نرفت و ۹ سال بعد اپل دست به تولید دستیار دیجیتال شخصی بعدی خود زد و آیفون را ساخت.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان