عادت های بدی که دندان های شما را خراب می کند
بخش اجتماعی- خیلی از مردم که این عادت ها را دارند فکر میکنند که بیضرر است.
1-جویدن یخ
اما فشار دادن دندان روی یخها میتواند آنها را بخراشد و یا حتی باعث شکستن آنها شود حتی خوردن آب و غذای یخ و سرد میتواند به دندان آسیب برساند.
2-Piercing زبان
سوراخ کردن زبان ممکن است یک مد روز جالب باشد اما فلز استفاده شده میتواند باعث آسیب دندانها شود. سوراخ کردن لبها نیز همین مشکل را دارد و به لثهها آسیب جدی وارد میکند و سر انجام منجر به از دست دادن دندانها میشود. از آنجا که دهان محلی برای وجود باکتریهاست ایجاد یک سوراخ در آن خطر ابتلا به عفونت و زخم را بالا میبرد.
3- آبنبات و نوشابه
خوردن ابنبات و شکلاتهای شیرین باعث پوسیدگی دندانها میشود. نگه داشتن این حجم از شکر و اسیدها آسیب فراوانی به مینای دندان وارد میکند. نوشابه نیز دارای مقدار فراوانی شکر، اسید فسفریک و سیتریک است که ضرر شدیدی به مینای دندان وارد میکند. نوشابههای رژیمی دارای شکر نیست اما از شیرین کنندهای مصنوعی دیگری استفاده میشود.
4-باز کردن درب اشیا با دندان
باز کردن درب نوشابه، سس، بستهها با دندانها باعث میشود مشکلاتی برای دندانها ایجاد کند. بنابراین بهتر است عادت استفاده از دندانها به عنوان ابزار را ترک کنیم
5- آب میوه
آب میوهها سرشار از ویتامینهای مفید هستند اما همزمان میزان زیادی نیز از شکر نیز در آن وجود دارد. برای مثال تنها 10 گرم قند بیشتر در نوشابه پرتقالی نسبت به آب میوه پرتقالی وجود دارد و باید گفت که همچنان از قند بالای برخوردار است. برای کم کردن این مقدار بهتر است کمی آب میوه را با مخلوط کردن آب رقیق کنید.
6-جویدن مداد
آیا شما هم هنگام تمرکز یا مطالعه مداد خود را میجوید؟ این عادت مانند همان جویدن یخ به دندانها آسیب جدی وارد میکند. بجای این بهتر است یک آدامس غیر شیرین بجوید تا بزاق دهانتان افزایش یابد که باعث قویتر شدن و محافظت از مینایی دندان در برابر اسیدهای مضر میشود.
7- خوردن قهوه
رنگ تیره و اسیدیته قهوه میتواند به مرور باعث زرد شدن دندان میشود، البته خوشبختانه این لکهها به راحتی با روشهای مختلف سفید کننده میتوان از بین برود.
8-سیگارکشیدن
سیگار و سایر محصولاتی که تنباکو دارد هم باعث لکههای دندان میشود و هم باعث ایجاد عفوت و مشکلات لکه میشوند. همچنین دخانیات باعث بروز سرطان دهان، دندان، لثه و لب میشود. اگر شما به دنبال یک دلیل برای ترک د دخانیات هستید، به زیبای بلخندتان فکر کنید!
ارتباط مصرف کم گوشت با بروز ناراحتی روانی در جوانان
بخش اجتماعی- مطالعه محققان دانشگاه بینگهامتون آمریکا نشان می دهد افراد جوانی که کمتر از سه وعده در هفته گوشت می خورند و کمتر ورزش می کنند در معرض ریسک بالای ناراحتی روانی قرار دارند.
به گزارش مهر، با این حال، سلامت روان افراد بزرگسال بالغ (بالای ۳۰ سال) به مراتب نسبت به مصرف منظم قهوه و کربوهیدرات ها حساس تر است.
محققان دریافتند خلق و خو در افراد بزرگسال جوان (۱۸ تا ۲۹ سال) به غذا (گوشت) بستگی دارد که امکان دسترسی پیش نیازهای انتقال دهنده های عصبی را در مغز افزایش می دهد.
لینا بگداچه، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «به نظر می رسد خلق و خو افراد بزرگسال جوان به شدت به تشکیل مواد شیمیایی مغز حساس است.»
وی در ادامه می افزاید: «مصرف منظم گوشت منجر به تشکیل دو ماده شیمیایی مغز (سروتونین و دوپامین) شده که برای بهبود اخلاقیات مهم هستند. ورزش منظم هم منجر به تشکیل این دو ماده و سایر انتقال دهنده های عصبی می شود.»
به گفته وی، «افراد جوانی که کمتر از سه وعده در هفته گوشت (قرمز یا سفید) مصرف می کنند و کمتر از سه بار در هفته ورزش می کنند دچار ناراحتی های روانی چشمگیری هستند.»
اما در افراد بزرگسال بالغ، خلق و خو عمدتا وابسته به مواد خوراکی ای است که موجب افزایش دسترسی به آنتی اکسیدان ها (میوه) و ترک غذاهای که به نادرستی موجب فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک می شود (قهوه، شاخص گلوکز بالا و صبحانه نخوردن)، است.
به گفته بگداچه، «با افزایش سن، تشکیل رادیکال های آزاد در بدن افزایش می یابد، از اینرو نیاز ما به آنتی اکسیدان ها افزایش می یابد. رادیکال های آزاد موجب اختلال در عملکرد مغز شده و در نتیجه ریسک ناراحتی روانی افزایش می یابد.»
