جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: پاییز فصل بیماری‌های سرد است و با شروع سرما، به لحاظ اقلیم فصل پاییز شده است هرچند تقویم آن را نشان ندهد.

مریم نواب‌زاده با بیان اینکه فصل پاییز با خشکی و سردی همراه است، افزود: این فصل، با ویژگی‌های مزاج سودا و غلبه سود همخوانی دارد و کسانی که طبعشان سوداوی است، در این فصل باید مراقبت‌های غذایی و دارویی داشته باشند.

وی ادامه داد: از جمله بیماری‌های فصل پاییز می‌شود به گری یا چرب، انواع سرطان، درد مفاصل، انواع تب‌ها، بزرگ شدن طحال، دشواری دفع ادرار، درد سیاتیک، بیماری‌های ریه، انگل‌های روده و بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی نیز اشاره کرد.

نواب‌زاده افزود: به طور معمول حجامت در اول فصل تجویز می‌شود چراکه خون فاسد و رسوبات بدن، غلیان می‌کند و زمان خوبی برای زدودن رسوبات است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه غلبه سودا یا غلبه سردی باعث شروع حساست‌های فصلی می‌شود، تصریح کرد: در این فصل که همزمان با شروع سال تحصیلی است، اگر کودکان درگیر بیماری شوند قطعا تمرکز کافی نخواهد داشت و مصرف دارو‌های ضد حساسیت نیز عوارض خود را دارد؛ چنین کودکانی صبح خواب آلود به مدرسه می‌روند یا آموزش مجازی خود را آغاز می‌کنند و همین باعث می‌شود دچار افت تحصیلی شوند.

وی ادامه داد: اگر سرماخوردگی پاییزی طولانی شود تا پایان زمستان همراه کودکان خواهد بود و بسیاری از غذا‌ها و دمنوش‌های گیاهی برای پیشگیری از این موارد به ما کمک می‌کنند.

نواب‌زاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان کم‌خونی نیز بیان کرد: اصلاح روش‌های غذایی به‌خصوص در این فصل مانع ورود ویروس‌ها به بدن می‌شود و یا بدن را قوی می‌کند و لازم است گفته شود که از غذا‌های پرادویه، تند و تیز، نوشیدنی‌های سرد و یخ استفاده نکنید.

وی افزود: در شرایط سردی هوا امکان ابتلا به بیماری‌های مختلف وجود دارد و یکی از مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن، عناب است که حتما به جای تنقلات، عناب در اختیار کودکان قرار دهید که این میوه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی مانع از خشکی پوست می‌شود.

این مدرس طب ایرانی ادامه داد: بانوان شیرده حتما از این میوه استفاده کنند تا از طریق خون مادر وارد بدن جنین و تقویت وی شود و دمنوش‌های حاوی آویشن، مرزنجوش، پرسیاوشان، ختمی سفید و ناخنک نیز باعث تقویت سیستم ایمنی شده و سطح گلبول‌های سفید را افزایش داده و بدن را در برابر ورود میکروارگانیسم‌های جدید مقاوم می‌سازد.

نواب‌زاده گفت: پودر پاییز حاوی شقاقل، جوانه‌ها و جوی دو سر است و می‌توان جوانه‌ها (گندم، یونجه و...) را با جوی دو سر و شقاقل آسیاب کرد و همراه ماست یا غذا مصرف کرد و اگر هفته‌ای سه بار از این پودر استفاده کنید کمتر دچار بیماری و حساسیت فصلی، آبریزش بینی، رخوت و سستی خواهید شد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان