جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
Friday, 26 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

سعیده قرشی، معمار/شهرپژوه/استراتژیست نوآوری

«کارآفرین کسی است که از صخره می‌پرد و در راه فرود هواپیما می‌سازد».  

رید هافمن

 

تعاریف زیادی برای واژه کارآفرینی وجود دارد؛ از دیدگاه استیو جابز، کارآفرینی به معنای انجام کارهای واقعاً دیوانه‌وار برای انجام کارهای شگفت انگیز است. ایده کارآفرینی بیشتر حول محوریت داشتن یک ایده، کار روی آن تا زمان تحقق آن، مواجه شدن روزانه با چالش‌ها، رقابت با دیگران در صنعت شما و در نهایت افزایش سود کسب‌وکار شما می‌چرخد. اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید، مطمئن شوید که دارای یک چشم‌انداز روشن هستید، روی اهداف خود سخت کار کنید، تیم مناسب داشته باشید و برای چند سال آینده ثابت قدم باشید. در ادامه می‌خواهیم از تعدادی از برترین کارآفرینان جهان بشنویم:

جف بزوس

جف بزوس بنیانگذار آمازون است که بزرگترین بازار تجارت الکترونیک است که میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر آمازون با نزدیک به 280 میلیارد دلار فروش خالص در ایالات متحده پیشرو در خرده فروشی الکترونیک در ایالات متحده است.

حتی در کشورهای در حال توسعه مانند هند، آمازون واقعا خوب عمل می‌کند و با غول‌های تجارت الکترونیکی مانند Flipkart رقابت می‌کند. در اینجا نقل قول معروف جف بزوس آمده است:

«برند برای یک شرکت مانند شهرت برای یک شخص است. شما با تلاش برای انجام کارهای سخت به خوبی شهرت کسب می‌کنید».

 اگر فقط یک درس می توانید از بنیانگذار آمازون یعنی جف بزوس بیاموزید، این است: از کوچک شروع کنید، بزرگ شوید.

بیل گیتس

ویلیام هنری گیتس (معروف به بیل گیتس) یک تجارت، سرمایه‌گذار، نویسنده و نیکوکار آمریکایی است. او بنیانگذار بنیاد مایکروسافت است که به همراه پل آلن در سال 1975 راه اندازی کرد.

بیل گیتس یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، از سال 1995 تا 2017، بیل گیتس در تمام این سال‌ها بارها به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شده است. او همچنین به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه خود مانند بنیاد ملیندا مشهور است و دارایی خالص کنونی وی بالغ بر 120 میلیارد دلار است. یکی از دلایل اصلی موفقیت بیل گیتس این بود که زود شروع کرد، او تنها 13 سال داشت که کار با کامپیوتر را آغاز کرد. او علاقه زیادی به رایانه در سنین پایین داشت و همین باعث شد در سال‌های بعد به موفقیت بزرگی در راه اندازی مایکروسافت برسد. بیل گیتس در همان سنین اولیه رئیس خود شد (اگرچه با ده‌ها نفر از جمله پل آلن همکاری کرد). او هیچ وقت را برای کار برای دیگران تلف نمی‌کرد، بنابراین اگر می‌خواهید شبیه بیل گیتس باشید، زود شروع کنید و بر روی رویاهای خود کار کنید.

مارک زاکربرگ

افراد معدودی هستند که از مارک زاکربرگ به عنوان بنیانگذار پلتفرم رسانه‌های اجتماعی محبوب فیس بوک اطلاع ندارند. مارک الیوت زاکربرگ کارآفرین فناوری آمریکایی و نیکوکار است که در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده است و او یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین است که دارای ثروت خالص بیش از 101 میلیارد دلار است. او تنها فرد زیر 50 سال در فهرست ثروتمندترین افراد و همچنین زیر 40 سال در لیست 20 میلیاردر برتر است. شرکت شبکه اجتماعی وی فیس بوک ماهانه بیش از 2.7 میلیارد کاربر فعال دارد. در اینجا نقل قول معروف مارک زاکربرگ آمده است:

«بزرگترین ریسک این است که هیچ ریسکی انجام ندهید ... در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، تنها استراتژی تضمین شده شکست، ریسک نکردن است».

پول به عنوان یک محصول جانبی به دست می‌آید. به دنبال پول نباشید، در عوض بر ایجاد یک محصول (یا خدمات) شگفت انگیز تمرکز کنید که زندگی دیگران را بهبود می‌بخشد. سپس، شما در نهایت درست مانند مارک زاکربرگ درآمد کسب خواهید کرد.

لری پیج و سرگی برین

لارنس ادوارد پیج (معروف به لری پیج) یک کارآفرین آمریکایی است که به همراه سرگئی برین گوگل را تاسیس کردند. لری پیج در حال حاضر مدیرعامل آلفابت (که شرکت مادر گوگل است) و دارایی خالص بیش از 78 میلیارد دلار دارد. سرگئی برین در حال حاضر رئیس آلفابت است که دارایی خالص آن بالغ بر 75.9 میلیارد دلار است. هر دو لری پیج و سرگئی برین جایزه معتبر مارکونی را در سال 2004 دریافت کرده بودند. در اینجا نقل قول‌های معروف لری پیج و سرگئی برین آمده است. در اینجا نقل قول معروف این دو نفر آمده است:

 

«ما کارهای زیادی انجام می‌دهیم تنها راه موفقیت شما این است که ابتدا شکست‌های زیادی داشته باشید». سرگئی برین

«همیشه بیش از حد انتظار تحویل دهید». لری پیج

لری پیج گفت: «اختراع کافی نیست. [نیکولا] تسلا قدرت الکتریکی مورد استفاده ما را اختراع کرد، اما تلاش کرد تا آن را به مردم برساند. شما باید هر دو چیز را با هم ترکیب کنید: اختراع و تمرکز بر نوآوری، به علاوه شرکتی که می‌تواند چیزها را تجاری کند و آنها را به دست مردم برساند».  

اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین موفق شوید، راه‌هایی برای بازاریابی محصولات خود پیدا کنید تا به مخاطبان بیشتری برسد.

ریچارد برانسون

 ریچارد چارلز نیکلاس برانسون (معروف به ریچارد برانسون) بیشتر به عنوان بنیانگذار گروه ویرجین شناخته می‌شود که شامل بیش از 400 شرکت در سراسر جهان است.

ریچارد برانسون دارای گروه ویرجین است و از نظر دارایی خالص رتبه 8 را در بین ثروتمندترین میلیاردرهای انگلیسی دارد. او همچنین اولین و تنها فردی است که از آتلانتیک با بزرگترین بالن هوای گرم عبور کرده است. در اینجا نقل قول معروف ریچارد برانسون آمده است:

«فرصت‌های تجاری مانند اتوبوس هستند، همیشه فرصت دیگری در راه است».

ریچارد برانسون از کار خود لذت می‌برد. او به ریسک‌پذیری مشهور است و از کارهایی که انجام می‌دهد واقعاً لذت می‌برد.

استیو جابز

استیون پل جابز (معروف به استیو جابز) کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی بود. اگر از تلفن‌های هوشمند به ویژه آیفون استفاده می‌کنید، احتمالاً می‌دانید استیو جابز کیست. استیو جابز همچنین رئیس و سهامدار عمده پیکسار بود که یک استودیوی فیلم‌های متحرک کامپیوتری آمریکایی است که در سال 1986 تأسیس شد. در اینجا نقل قول معروف استیو جابز آمده است.

«زمان شما محدود است، بنابراین آن را برای زندگی در زندگی دیگران هدر ندهید. . نگذارید سر و صدای نظرات دیگران صدای درونی شما را خفه کند. و مهمتر از همه، شجاعت دنبال کردن قلب و شهود خود را داشته باشید. آنها به نوعی از قبل می‌دانند که واقعاً می‌خواهید به چه چیزی تبدیل شوید. بقیه چیزها فرعی هستند».

لری الیسون

لارنس جوزف الیسون (معروف به لری الیسون) یک کارآفرین آمریکایی است که از بنیانگذاران شرکت اوراکل است. اگر اهل فناوری یا نرم‌افزار هستید، حتماً در مورد اوراکل شنیده‌اید و لری الیسون کسی است که آن را به همراه باب ماینر، اد اوتس در سال 1977 بنیان‌گذاری کرد. در اینجا نقل قول معروف لری الیسون آمده است:

«اگر هر کاری را که دیگران در تجارت انجام می‌دهند انجام دهید، ضرر خواهید کرد. تنها راهی که می توان در پیش رو داشت، «متفاوت بودن» است». .

یکی از عوامل کلیدی که رهبر را از دیگران متمایز می‌کند این است: همه آنها دیدگاه روشنی دارند. یک رهبر موفق کسی است که همیشه به آینده فکر می‌کند، نه فقط به زمان حال. لری الیسون چشم‌انداز روشنی داشت و به همین دلیل است که اوراکل هنوز یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری پیشرو است که در واقع در سال 1977 راه اندازی شد. امروزه این شرکت بیش از 40 میلیارد دلار فروش سالانه انجام می‌دهد و ارزش بازار آن بیش از 182 میلیارد دلار است. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک استارتاپ یا شرکت را دارید، حتماً به نسل بعدی فکر کنید و برای آن برنامه داشته باشید.

ایلان ماسک

ایلان ریوز ماسک یک کارآفرین فناوری و همچنین یک مهندس است که دارای تابعیت‌های متعددی از جمله آفریقای جنوبی، کانادا و ایالات متحده است.

ایلان ماسک یک کارآفرین همه جانبه است که بنیانگذار سیستم پرداخت آنلاین معروف PayPal بود. او در حال حاضر بنیانگذار، مدیرعامل و طراح اصلی SpaceX ، بنیانگذار، مدیرعامل و معمار محصول تسلا، موسس The Boring Company است. در اینجا نقل قول معروف ایلان ماسک آمده است:

«وقتی چیزی به اندازه کافی مهم است، شما آن را انجام می‌دهید حتی اگر احتمالات به نفع شما نباشد».

ایلان ماسک کسی است که به خاطر ریسک کردن مشهور است.

استیو بالمر

استیو بالمر یکی از مشهورترین کارآفرینان امروزی است که در سال 1977 از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده و در حال حاضر مالک لس آنجلس کلیپرز از انجمن ملی بسکتبال (NBA) است. او همچنین یکی از ثروتمندترین افراد جهان با دارایی خالص بیش از 71 میلیارد دلار است. در اینجا نقل قول معروف استیو بالمر است:

«مزیت شماره یک فناوری اطلاعات این است که افراد را قادر می‌سازد آنچه را که می‌خواهند انجام دهند. به افراد اجازه می‌دهد خلاق باشند. به افراد اجازه می‌دهد مولد باشند. این به مردم امکان می‌دهد چیزهایی را بیاموزند که فکر نمی‌کردند قبلاً بتوانند یاد بگیرند و بنابراین به یک معنا، همه چیز در مورد پتانسیل است».

جک دورسی

جک دورسی بنیانگذار شبکه اجتماعی محبوب توییتر است که در سال 2006 راه اندازی شد. به این فکر کنید که جهان هر روز از چه چیزی استفاده می‌کند؛ میلیون‌ها نفر روزانه از توییتر استفاده می‌کنند. از روسای جمهور آمریکا تا تقریباً همه بازیگران هالیوود، سیاستمداران برتر، رهبران جهان - همه از توییتر استفاده می‌کنند.

استفاده از توییتر فوق العاده آسان است. جک می‌دانست که جهان واقعاً چه می‌خواهد زیرا توجه همه کمتر است، بنابراین او یک شبکه وبلاگ نویسی کوچک به نام توییتر ایجاد کرد که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از «توییت» با دیگران ارتباط برقرار کنند.

اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق مانند جک دورسی شوید، رویایی باشید و چیزی بسازید که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان