جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد: تجار و صاحبان صنایع حامی کتابخانه ها دراستان از پرداخت مالیات معاف می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، پریسا کرمی روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی استان افزود: طرح معافیت مالیاتی حامیان کتابخانه های عمومی در حوزه ساخت، تعمیر، تجهیز و واگذاری ساختمان جهت ایجاد این مراکز طبق اجرای بند۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم آغاز شده است.

وی اظهار داشت:طبق ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم مودیان مالیاتی از قبیل صاحبان صنایع، تجار، بازرگانان و خیرین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، واقفین و متبرعین در صورت کمک، تعمیر، یا احداث کتابخانه و همچنین اهدای ساختمان به منظور ایجاد کتابخانه عمومی در نقاط مختلف استان معادل ارزش روز ملک واگذار شده، یا خدمت ارائه شده و یا مبلغ اهدا شده از معافیت مالیاتی هم ارزش با این حمایت ها بهره مند می  شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد:امروز کتابخانه های عمومی از شرایط سنتی خود بعنوان امانت دهنده کتاب خارج و تبدیل به مراکز مهم اجتماعی در بین مردم شده اند.

کرمی،  همچنین رسیدن به اهداف بزرگ فرهنگی را نیازمند توجه به آن عنوان کرد و با بیان اینکه کار فرهنگی نیازمند اختصاص منابع مالی در کنار حمایت های معنوی است از استقبال صاحبان صنایع، تجار، گروه های مردمی، نهادها و موسسات حقیقی و حقوقی برای حضور در عرصه حمایت از کتابخانه های عمومی خبر داد.

وی، در ادامه به برخی موانع برای حضور این حامیان برای رفع مشکلات کتابخانه ها نیز سخن گفت و با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته در قوانین کشور برای حمایت از حامیان کتابخانه ها، معافیت های مالیاتی را یکی از این امتیازات مهم عنوان کرد.

وی همچنین به مفاد ماده ۱۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم با موضوع بخشودگی صد درصد مالیات به اندازه وجوهی که به حساب های تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک و نظایر آن به صورت بلاعوض به کتابخانه، مراکز فرهنگی و هنری(‌دولتی) پرداخت می‌شود اشاره کرد و حمایت مجموعه امور مالیاتی برای تحقق این امر را در پیشبرد اهداف فرهنگی کتابخانه ها بسیار تاثیرگذار دانست.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان نیز در این نشست با استقبال از اجرای قانون بخشودگی مالیات های مستقیم حامیان کتابخانه ها طبق ماده ۱۷۲ این قانون تاکید کرد: اداره امور مالیاتی در راستای کمک به امر ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه در کنار کتابخانه ها ایستاده است.

محسن محمدی پور گیلانیان را در امر مطالعه پیشرو دانست و نقش کتابخانه های عمومی را در این زمینه بسیار مثمر عنوان و  بر ضرورت حمایت از این فرهنگ تاکید کرد.

وی همچنین برخی از مشکلات مالی و گرانی کتاب را از علل کاهش سرانه مطالعه در کشور بیان و خاطرنشان کرد : در چنین شرایطی وظیفه مجموعه کتابخانه ها بعنوان تسهیلگر ایجاد شرایط مطالعه ،دوچندان می شود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان