شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

گیلان امروز- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاس های کنکور می باشد و این نشان دهنده تحمیل بسیار سنگین هزینه های کلاس های کنکور بر خانواده‌ها است.

برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «آزمون سراسری دانشگاه ها» با حضور «دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی»، «دکتر کبگانیان استاد دانشگاه و عضو شورای انقلاب فرهنگی»، «مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران» و «عباس نادری معلم و مشاور تحصیلی» از شبکه دو سیما پخش شد.

زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: در رابطه با کنکور و آثار مترتب با آن، تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا کنکور به روش کنونی حذف شود و مسائل دیگری از جمله آزمون استاندارد جایگزین آن شود. سال ۱۳۸۶ به کمک مجلس قانون حذف کنکور یا «سنجش و پذیریش دانشجو» به تصویب رسید. در ماده ۲ این قانون به صراحت اعلام شد که می‌بایست بعد از ۵ سال کنکور حذف شود و به جای آن بحث آزمون‌های استاندارد مطرح شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ زمان حذف کنکور رسیده بود، لیکن وزارت آموزش و پرورش در این خصوص کاری نکرده بود و مشکلاتی در این راستا از سوی آموزش و پرورش مطرح گردید. لذا؛ به ناچار در سال ۹۲، قانون جدیدی پیرو قانون قبلی مصوب شد.

زاهدی عنوان کرد: قانون قبلی تاکید بر این داشت که برای سه سال آخر دبیرستان که شامل دوره پیش دانشگاهی و دو سال ماقبل آن می‌شد، آزمون استاندارد برگزار شود و آزمون‌ها ملاک قرار بگیرند و بعد از ۵ سال کنکور حذف شود. در قانون جدید عنوان شد که طی ۵ سال باید برنامه ریزی به گونه‌ای صورت بگیرد که حداقل ۸۵ درصد ورودی‌های دانشگاه از طریق آزمون‌های استاندارد و براساس سابقه تحصیلی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: در قانون سال ۱۳۸۶ تاکید شده بود که براساس مجموعه دروس سه سال آخر آزمون استاندارد برگزار شود لیکن در قانون جدید گفته شد که دروسی که آموزش و پرورش می‌تواند در این سه سال آزمون استاندارد را برگزار کند، انجام گیرد تا آموزش و پرورش بتواند بر اساس قانون خود را تطبیق دهد.

زاهدی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۸۹ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها می‌تواند بدون کنکور و براساس سابقه تحصیلی باشد و به عبارتی قانون مصوب مجلس اجرا شده، لیکن هنوز کنکور وجود دارد.

وی اضافه کرد: بحث اصلی و کلان در سال ۸۶، در راستای حذف کنکور به طور کلی بود و هدف غایی بر حذف کنکور می‌باشد.

زاهدی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است آزمون‌های استاندارد را در سه سال آخر به خوبی اجرا کند. بنابراین؛ باید مسئله آزمون‌های استاندارد جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه چگونگی حذف کنکور مهم است، افزود: انتخاب افراد در رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی امری دشوار است و تنها براساس سابقه تحصیلی و آزمون استاندارد نمی‌توان صورت بگیرد و باید براساس آزمون دیگری نیز انجام گیرد که اخیراً شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبه‌ای صادر کرده است.

زاهدی اضافه کرد: اینکه نظام آموزش و پرورش کشور دارای مشکل است موافق هستم و حتماً باید جراحی شود و از رتبه بندی فرهنگیان باید شروع شود و بدان اهمیت داده شود. در کنار آن باید نظامات دیگر در خارج از وزارت آموزش و پرورش مانند دولت و سازمان استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و مجلس کمک کنند تا عدالت محوری در نظام آموزش و پرورش پیاده شود.

کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: بُرد در کنکور الزاماً به معنای ارجحیت کیفی نیست. به همین دلیل بر جدایی سنجش از پذیریش اصرار وجود دارد.

وی به آسیب‌های کنکور اشاره کرد و گفت: نگرانی خانواده‌ها، تحمیل هزینه‌های بسیار برای قبولی در کنکور از آسیب‌های کنکور بود که با عدالت اجتماعی مغایرت داشت.

کبگانیان افزود: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان سالیانه چرخش مالی کلاس‌های کنکور می‌باشد و این نشان دهنده تحمیل بسیار سنگین هزینه‌های کلاس‌های کنکور بر خانواده‌ها است.

وی همچنین گفت: نکته بسیار مهم دیگری که به دانشگاهیان وارد می‌شد، نادیده گرفتن عمق یادگیری بود. ارزیابی با تست یک ارزیابی سطحی است و عمق یادگیری ارزیابی صورت نمی‌گرفت و تنها با سوالات تشریحی می‌توان به ارزیابی آن پرداخت. به همین دلیل ۶۰ درصد به سمت آزمون تشریحی امتحان نهایی گرایش یافته است.

کبگانیان افزود: در آزمون استاندارد پارتی بازی وجود ندارد، به خصوص اگر محور اصلی کتب درسی باشد.

وی تصریح کرد: بحث هدایت تحصیلی یکی از بندهای نقشه جامع علمی کشور است که اگر معلمان و مسئولین تربیتی آموزش و پرورش به آن مجهز شوند و استعداد یابی درستی از نوجوانان صورت بگیرد، بسیاری از آسیب‌های کنونی وجود نخواهند باشد.

 

نابرابری طبقاتی مسئله اصلی است

حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت کنونی با این روند بدتر خواهد شد، در ادامه گفت: این سوال پیش می‌آید که چرا در سال‌های اخیر سطح علمی آموزش و پرورش کشور هر لحظه کاهش یافته است. دوم اینکه چرا وضعیت کنکور همواره بدتر شده است سوم آنکه چرا کسانی که هزینه بیشتری کردند در کنکور قبول شدند؟

وی افزود: دانشجویان ۵ دانشگاه اصلی کشور برای سه دهک اول جامعه می‌باشند و سهم متمکنین از دانشگاه‌های کشور بیشتر است.

حسینی خاطرنشان کرد: به دلیل مناسبات نابرابر در جامعه فرد مجبور است برای تامین آینده خود به دنبال رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، روانشناسی و… بدود. اگر به سمت رشته معلمی برود سهم زندگی او در حد ۳میلیون تومان خواهد بود در حالی که اگر شغل پزشکی را انتخاب کند ۲۷ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین؛ کاملاً مشخص است که چرا یک دانش آموز برای ورود به رشته‌های پزشکی تلاش می‌کند.

وی افزود: نوع طرح‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش می‌رود، تکنوکراتیک است و به راه حل های جزئی می‌پردازد. این راه حل‌ها خوب است به طور مثال پرداختن به مسئله استرس. لیکن نابرابری طبقاتی مسئله اصلی است. ۱۹ سهمیه مختلف در کنکور وجود دارد، آیا همه این سهمیه‌ها عادلانه است؟

حسینی اضافه کرد: این راهکارهای تکنوکراتیک باید در بستر اقتصاد- سیاسی باید مطرح شود. سلسله نیروهای اقتصادی که آموزش را اداره می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئله کنکور نیست، گفت: مسئله مافیای کنکور، کیفیت آموزش و عدالت است.

حسینی افزود: سال گذشته مردم ۵۰ هزار میلیارد تومان غیر از مافیای کنکور به سیستم آموزشی پول دادند، تقریباً مردم اندازه دولت هزینه کردند. با این حساب ۵۰ درصد سیستم آموزشی کشور خصوصی است. متاسفانه نظام آموزشی کشور در بخش کنکور و غیرکنکور پولی شده و مشکل ما برداشتن کنکور نیست، با برداشتن کنکور پارتی بازی و تقلب بیشتر خواهد شد. برای حل مسئله باید نابرابری را در نظام آموزشی خارج سازیم و آموزش در کشور ملی سازی شود.

وی بیان کرد: اگر والدین می‌خواهند که فرزندان خود را از زیربار فشار و استرس و ۷ سال ماندن پشت کنکور و امثالهم رها کنند به جای رویای پزشکی و دندان پزشکی و رویای پول دار شدن برای فرزندان خود باید آنها را به سمت مهارت آموزی سوق دهند تا بتوانند دارای شبکه شغلی باشند.

 

بسیاری از صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها متقاضی ندارد

نادری مشاور تحصیلی در ادامه این برنامه گفت: بسیاری از صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها متقاضی ندارد و در آمار عنوان می‌شود که شرایطی فراهم شده است ۸۵ درصد داوطلبین بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند. در حالی که آماری است که تنها برای نشان دادن بیلان کاری ارائه می‌شود. واقعیت این است که از حدود یک میلیون و ۲۳ هزار نفر که مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شده‌اند، قریب به نیمی از آنها انتخاب رشته نکرده‌اند و این بدان معناست که اقتصاد بعد از پایان تحصیل برای یک فرد ۱۸ ساله مشخصاً ملاک انتخاب است و اگر به این موضوع توجه نشود، خودمان را گول زده‌ایم.

وی افزود: مشکل اصلی ما مسئله کنکور نیست. فکر می‌کنیم با تغییر کنکور و تعویض سنجش از کنکور به مدارس و امتحانات نهایی مشکل حل می‌شود در حالی که مشکل پابرجاست و امتحان نهایی جای خود را به کنکور می‌دهد و کار سخت‌تر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان