جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- نیمکت تیم ملی ایران برخلاف انتظارات، دست خوش تغییرات قرار گرفته و ممکن است اسکوچیچ هرگز به عنوان سرمربی تیم ملی به ایران بازنگردد.

به گزارش ایسنا، با پیروزی های متوالی ایران در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی و صدرنشین در این مرحله، تیم ملی در انتظار برگزاری قرعه کشی دور نهایی و تقویم برگزاری این مسابقات است. با این حال، به نظر می رسد ایران جزو معدود تیم های حاضر در این مرحله است که هنوز سرنوشت نیمکت خود را نمی داند!

ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، عربستان، امارات و ... که جزو تیم های مدعی برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به شمار می روند، همچنان با سرمربیان خود در مرحله گذشته ادامه خواهند داد ولی ایران به عنوان تیم دوم آسیا، در حال تصمیم گیری برای ادامه همکاری با اسکوچیچ یا انتخاب سرمربی جدید است.

شاید بررسی وضعیت اسکوچیچ با وجود چهار پیروزی متوالی به خصوص شکست دادن عراق و بحرین عجیب و دور از انتظار باشد اما رایزنی ها برای چنین تغییر و تحولی از گذشته انجام شده و ممکن است چند هفته یا ماه دیگر هم طول بکشد که قطعا در این صورت به ضرر ایران خواهد بود.

در کنار دراگان اسکوچیچ که فعلا نام سرمربی را یدک می کشد، کارلوس کی روش، برانکو ایوانکوویچ، یحیی گل محمدی و حتی جواد نکونام نفراتی هستند که از ماه های گذشته تاکنون با پیشنهاد مربیگری ایران مواجه شده اند. برخی از این پیشنهادها از سوی رئیس و برخی از سوی مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ارائه شده است.

 

وضعیت پا در هوای اسکوچیچ

سرمربی تیم ملی که ماه ها قبل از مسابقات ایران در بحرین با شایعات برکناری از شغلش مواجه بود، این روزها بلاتکلیف تر از همیشه است. خودش می گوید تا سال ۲۰۲۳ با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد دارد ولی این قرارداد به گونه ای است که ایران می تواند آن را فسخ کند؛ کما اینکه مبلغ قراردادش زیاد هم نیست.

اسکوچیچ در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که از زمان بازگشت به ایران هیچ صحبتی با او نشده و او دیداری با شهاب الدین عزیزی خادم برای تعیین و تکلیف برنامه تیم ملی نداشته است که این موضوع نشانه امیدوارکننده ای نیست.

سرمربی کروات ایران با دریافت تمام دستمزد و پاداش خود همینطور پرداخت بدهی اش به صنعت نفت آبادان از سوی فدراسیون فوتبال، راهی کشورش شده و حداقل فعلا نمی داند فدراسیون فوتبال بلیت برگشت او به ایران را رزرو خواهد کرد یا خیر.

برخی کارشناسان معتقدند که مذاکره با کی روش و سایر گزینه ها، روشی قدیمی برای کاهش دستمزد دراگان اسکوچیچ است که به علت موفقیت در دور دوم انتخابی جام جهانی، اکنون دستمزد بیشتری را مطالبه خواهد کرد و فدراسیون می تواند به این شکل به اسکوچیچ پیام دهد که به جز او هم گزینه های دیگری برای هدایت ایران در دسترس وجود دارد.

 

مذاکره با کی روش با میانجیگری دوستان قدیمی

کارلوس کی روش به واسطه کارنامه خود با تیم ملی، مورد اطمینان بازیکنان و همینطور کارشناسان و کادر مدیریتی فدراسیون فوتبال است. بسیاری معتقدند که در صورت بازگشت او به تیم ملی، ایران به جام جهانی صعود خواهد کرد و چه بسا نتایج بهتری نسبت به دو دوره گذشته کسب شود.

با این حال، سابقه هشت سال حضور کی روش در ایران یادآور چالش ها و دردسرهایی او در آن دوران است ولی کی روش دوستان زیادی در داخل و خارج از فدراسیون فوتبال دارد که باعث شده مذاکرات جدی تری برای هدایت تیم ملی با این سرمربی پرتغالی انجام شود.

فعلا طرفین پیشنهادهای اولیه خود را ارائه کرده اند و نام او نزدیک تر از هر کسی به نیمکت تیم ملی است. کما اینکه او بین بازیکنان تیم ملی مریدان بسیاری دارد به طوری که بعد از موفقیت ایران در بحرین، ملی پوشان بیش از اینکه از اسکوچیچ سخن به زبان بیاورند، از کی روش به خاطر ساختن این تیم تقدیر کردند.

به این مسائل باید علاقه قلبی کی روش برای کار کردن در ایران را هم اضافه کرد. او رمز موفقیت در آسیا را می داند و بارها اشاره کرده که به ایران و تیم ملی علاقه دارد. کی روش با حذف در نیمه نهایی جام ملت ها و ناکامی در صعود از دور گروهی جام جهانی، نتوانست ماموریت خود را به اتمام برساند و بی میل نیست که در دور دوم حضورش در ایران، هر دو اتفاق را رقم بزند.

 

برانکو؛ اولتیماتوم همیشگی مربیان تیم ملی

برانکو به واسطه دوران موفقیت آمیز حضورش در ایران، همیشه جزو گزینه های روی میز برای هدایت تیم ملی است. نام او هم در کنار کی روش، برای هدایت ایران مطرح است. در حال حاضر این شایعه هم وجود دارد که در صورت مخالفت کی روش با پیشنهاد ایران، می توان به سراغ برانکو ایوانکوویچ رفت و از این موضوع برای کاهش اعتراض طرفداران دو قطبی کی روش – برانکو استفاده کرد.

اگر چه نام او چند بار مطرح و تکذیب شده و خودش هم اعلام کرده مذاکره برای هدایت ایران صحت ندارد اما تجربیات گذشته حاکی از این است که برانکو همیشه حقایق را در این قبیل مواقع نمی گوید تا زمانی که همه چیز مشخص شود. در واقع او قبل از حضور ویلموتس و بعد از آن هم، گزینه هدایت ایران بود و مذاکراتی هم انجام داده بود ولی همیشه تکذیب می کرد تا اینکه ماه ها بعد اعلام کرد که در یک قدمی هدایت ایران بوده است.

 

گل محمدی جدی ترین گزینه ایرانی

یحیی گل محمدی توانایی های خود را در ادوار مختلف لیگ برتر به خصوص در حدود ۱۰ سال گذشته اثبات کرده و در حال حاضر بهترین مربی ایران به شمار می رود. او به علت موفقیت با پرسپولیس در ایران و آسیا و برداشتن گام های جدی تر، پیشنهاد هدایت تیم ملی را دریافت کرده است.

یحیی به علت شناختش از فوتبال ایران و تیم ملی، هیچ مشکلی برای هدایت تیم ملی برای مرحله سوم انتخابی و همینطور جام جهانی نخواهد داشت. در صورتی که روند انتخاب سرمربی به سمت گل محمدی میل داشته باشد، او بعد از اتمام لیگ بیستم، کارش را تیم ملی آغاز خواهد کرد.

در عین حال، شانس یحیی فعلا کمتر از گزینه های خارجی است و از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند که باید چند سال دیگر برای شروع دوران مربیگری گل محمدی در تیم ملی و کسب تجربیات بین المللی در لیگ قهرمانان آسیا صبر کرد.

 

اسکوچیچ در تیمش محبوب نیست؟

اظهارات بازیکنان تیم ملی بعد از اتمام انتخابی جام جهانی و مواجهه با اخبار و شایعات جدایی اسکوچیچ، حاکی از رابطه عمیق میان طرفین نبود. در واقع کمتر بازیکنی اصرار به ماندن اسکوچیچ داشت و برخی با پاسخ های حرفه ای مبنی بر اینکه این موضوع در حیطه اختیارات آن ها نیست، از زیر پاسخ دادن به این سوال در رفتند. با این حال بازیکنانی مانند طارمی، جهانبخش، ترابی و ... هرگز درخواستی برای ماندن اسکوچیچ نداشتند که نشان می دهد چندان هم بی میل به این جدایی نیستند.

حدود ۱۰ روز دیگر قرعه کشی انتخابی جام جهانی در آسیا انجام می شود و تیم ها رقبای خود را می شناسند. مطمئنا بهترین کار ممکن، تعیین تکلیف نیمکت تیم ملی است تا در زمان باقی مانده بهترین برنامه ها را برای موفقیت این تیم تدارک ببیند اما با این وضعیت مبهم، مذاکرات موازی با نام های مختلف، مشخص نیست این معما چه زمانی به ثمر خواهد نشست.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان