جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- ما در این جا ۱۰ مورد از حقایق سلامتی با پشتوانه علمی را در مورد بدن شما گردآوری کرده‌ایم که ذهنتان را متعجب می‌کنند. مطمئن باشید که این موارد به طور ۱۰۰ درصد درست و واقعی هستند و شما با مراجعه به منابع ذکر شده می‌توانید صحت آن‌ها را تایید کنید.

 

۱. اضطراب بوی بدن را بدتر می‌کند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در ژورنال علوم اعصاب Neuroscience، چگونگی تاثیر برخی از احساسات بر بویایی را بررسی کرده است. محققان پس از قرار گرفتن سوژه در معرض اضطراب، مانند: تصادفات رانندگی و جنگ، متوجه شدند که رایحه خنثی محیط، برای فرد ناخوشایند شده و بوی بد نیز بدتر می‌شود.

 

۲. مردان فراموش‌کارتر از زنان هستند

مطالعات بی‌شماری که به مقایسه توانایی‌های حافظه زن و مرد اختصاص داده شده، ثابت می‌کند که مردان فراموش‌کارتر از زنان هستند. مطالعه سال ۲۰۱۵ که در فصلنامه Experimental Psychology منتشر شده، این فرضیه را مطرح می‌کند که چنین تفاوتی می‌تواند ناشی از ساختار متفاوت مغز زنان و مردان باشد. به طور ویژه باید به هیپوکامپ (بخشی از مغز مرتبط با حافظه) اشاره کرد که در مردان، سریع‌تر از زنان شروع به کاهش حجم می‌کند.

 

۳. مردمک چشم خبر از خطر ابتلا به آلزایمر می‌دهد

می‌دانیم که علامت برجسته بیماری آلزایمر از بین رفتن حافظه است. بد نیست بدانید که این زوال عقل، در چشمان شما نیز تجلی پیدا می‌کند. در مطالعه سال ۲۰۱۹ منتشر شده در ژورنال Neurobiology of Pling، محققان خاطرنشان کردند که این بیماری بر Locus Coeruleus خوشه‌ای از سلول‌های عصبی در ساقه مغز و مسئول پاسخ‌های مردمک چشم در میان سایر بخش‌ها، تاثیر دارد. در نتیجه، افراد دارای اختلال شناختی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند، هنگام انجام کار‌های شناختی، مردمک چشم‌هایشان گشادتر می‌شود.

 

۴. خوردن تخم مرغ رفلاکس معده را بهبود می‌بخشد

اگر می‌خواهید رفلاکس خود را کنترل کنید، می‌توانید صبحانه خود را با خورد املت شروع کنید. تخم مرغ حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است که در بدن با نورپینفرین و دوپامین ترکیب می‌شود. این ترکیبات باعث افزایش انرژی و هوشیاری و همچنین بهبود خلق و خوی ما می‌شوند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Neuropsychologia منتشر شد، محققان حتی دریافتند که تیروزین، برخلاف یک محرک پزشکی مانند Ritalin یا Modafinil، زمان پاسخ‌دهی ما به واکنش‌های محیطی را کاهش داده و عملکرد ذهنی ما را بهبود می‌بخشد.

 

۵. بوی سیب علائم کلاستروفوبیا را کاهش می‌دهد

مصرف سیب در طول روز می‌تواند علائم کلاستروفوبیا را کاهش دهد. «آلن هیرش» (Alan Hirsch)، دکترای پزشکی مرکز تحقیقاتی و درمانی بو و مزه (Smell & Taste Treatment and Research Center) در شیکاگو، توضیح می‌دهد:بو کردن یک سیب سبز می‌تواند درک شما از فضا را تغییر دهد. به صورتی که باعث شود اتاق‌ها بزرگ‌تر از آن چه که هستند، احساس شوند.این در حالی است که بوی دود کباب، تاثیر عکس دارد.

 

۶. گوشت قرمز بوی بدن را بدتر می‌کند

افراد گوشت‌خوار مراقب باشند. اگر چه رژیم غذایی تنها عامل تاثیرگذار بر بوی طبیعی بدن نیست؛ اما، مطالعه سال ۲۰۰۶ منتشر شده در ژورنال Chemical Senses نشان داد که مصرف گوشت می‌تواند تاثیر زیادی روی جذابیت بوی بدن شما بگذارد. شرکت کنندگانی که طی این تحقیقات از خوردن گوشت قرمز خودداری می‌کردند، عموما بوی دلپذیرتر، ملایم‌تر و جذابیت بیشتری داشتند.

 

۷. وزن کودک هنگام تولد، میزان خطر ابتلا به آلرژی را تعیین می‌کند

اگر چه گفتن این که یک کودک به چه میزان دچار آلرژی خواهد شد، دشوار است؛ اما، دانشمندان دریافته‌اند که می‌توان احتمال ابتلای کودک به آلرژی غذایی یا اگزما را بر اساس وزن هنگام تولد او تعیین کرد. در یک بررسی متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ دانشگاه Adelaide، محققان دریافتند که به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن هنگام تولد، ۴۴ درصد خطر ابتلا به آلرژی غذایی و همچنین ۱۷ درصد افزایش خطر ابتلا به اگزما وجود دارد.

 

۸. استرس، آلرژی را افزایش می‌دهد

استرس و آلرژی دوستان خوبی نیستند. در حقیقت استرس می‌تواند علائم آلرژی را بدتر کند. در مطالعه سال ۲۰۰۹ که در مجله Psychoneuroendocrinology منتشر شد، افراد مبتلا به تب یونجه، در موقعیت‌های پراسترس، دارای واکنش‌های آلرژیک پوستی شدیدتری بودند. هنگام داشتن استرس بیشتر، افراد دارای سطح بالاتری از IL-۶ هستند که یک اینترلوکین بخشی از واکنش آلرژیک التهابی به مواد حساسیت‌زا است.

 

۹. اضطراب و افسردگی می‌توانند باعث گرفتگی در گردن و شانه شوند

درد جسمی همیشه نتیجه یک آسیب جسمی نیست. باید بدانید که اگر درد‌های مزمن در ناحیه گردن و شانه را تجربه می‌کنید، ممکن است به علت درگیری ذهنی باشد. همان طور که در یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹ که BMC Musculoskeletal Disorders منتشر شده، افسردگی و اضطراب هر دو با افزایش میزان گرفتگی و درد در قسمت گردن، ارتباط معناداری دارند. از آن جایی که استرس باعث تنش عضلانی می‌شود، مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند اغلب به این نوع از درد‌ها منجر شود.

 

۱۰. اهمال‌کاری و تکانش‌گری، رفتار‌های ارثی هستند

اگر متوجه شدید که دائما مسئولیت‌های خود را کنار می‌گذارید و به سراغ کار‌های کم اهمیت‌تر می‌روید، احتمالا باید والدین خود را سرزنش کنید. اگر چه این تعلل ممکن است یک صفت اکتسابی به نظر برسد؛ اما طی تحقیقاتی معلوم شده که ارثی است. مطالعه منتشر شده در مجله Psychological Science سال ۲۰۱۴، نشان می‌دهد ژن‌هایی که می‌توانند منجر به تعلل شوند، همچنین باعث تحریک نیز می‌شوند. به این فکر کنید که چگونه رفتار تکانشی غالبا نیروی محرکه عقب‌ماندگی از برنامه روزانه است. برای مثال: من می‌توانم این کار را انجام دهم؛ اما، درست در همین لحظه، احساس می‌کنم باید کار دیگری انجام دهم.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان