سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

بخش ورزش- ۱۲ روز انتظار، ۱۲ امتیاز برای تیم ملی به ارمغان آورد تا یوزها سربلند و پرروحیه به دور بعد برسند و منتظر قرعه‌کشی سوم تیر باشند.

سرانجام کابوس حذف فوری از نخستین مرحله مقدماتی جام‌ جهانی به پایان رسید. چنین حذفی می‌توانست بسیار ناگوار و دور از ‌شأن فوتبال ایران باشد اما ملی‌پوشان با کسب پیروزی یک بر صفر برابر عراق کار را تمام کردند و به‌ عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعدی مسابقات انتخابی شدند. از این تورنمنت فشرده، چند نکته به جا مانده است.

آخ که عجیب ۱۲ روزی بود. کرونا باعث شد بین مسابقات مرحله اول انتخابی جام‌ جهانی چیزی حدود ۲۰‌ماه فاصله بیفتد. ۲۳ آبان ۹۸ بود که در بازی رفت به عراق باختیم و وضع‌مان حسابی خراب شد. در تمام طول این مدت احساس می‌کردیم از این مرحله اوت خواهیم شد و بعد از ۲صعود پیاپی به جام‌ جهانی، حالا حتی به مرحله دوم انتخابی هم نمی‌رسیم. این وسط اهدای میزبانی متمرکز به بحرین هم امیدمان را کمتر کرد. هوا گرم بود، حریف کینه داشت، زمین خراب بود و فرصتی برای آماده‌سازی وجود نداشت. با این همه اما بچه‌های تیم ملی طی ۱۲روز حضور متمرکز در منامه، هر ۴دیدارشان را بردند و به مرحله بعد صعود کردند. مخصوصا پیروزی در فینال اول و آخر برابر بحرین و عراق بسیار دلچسب بود. بحرین ۳ تایی شد و اگر نیمه دوم بچه‌ها دقت می‌کردند، عراق هم می‌توانست حداقل همین مقدار گل بخورد. ۱۲روز انتظار، ۱۲امتیاز برای تیم ملی به ارمغان آورد تا یوزها سربلند و پرروحیه به دور بعد برسند و منتظر قرعه‌کشی سوم تیر باشند.

برنده بزرگ اردوی منامه، بدون تردید دراگان اسکوچیچ بود. او در شرایطی سرمربی تیم ملی شد که رزومه قابل دفاعی نداشت. کار از انتقاد نسبت به این انتخاب گذشته بود و یک عده رسما در حال «تمسخر» حضور دراگان روی نیمکت تیم اول ایران بودند. با این همه مربی کروات واقعا کار بزرگی انجام داد و توانست گره کور صعود ایران را باز کند. اسکوچیچ هر ۴بازی رسمی و حیاتی تیم ملی را با پیروزی پشت سر گذاشت و پیش از آن نیز ۳ برد در مسابقات دوستانه به‌ دست آورده بود. او سرمست از این موفقیت، عدد۷ را به دوربین‌های تلویزیونی نشان داد و حالا احتمالا این کارنامه، منجر به بقای آقای مربی روی نیمکت تیم ملی خواهد شد.

سردار آزمون حالا دوست‌داشتنی‌تر از هر زمان دیگری شده است. شاید تا پیش از این، او به اندازه موفقیت‌های فنی‌اش پایگاه اجتماعی نداشت و خیلی‌ها از سردار به‌ خاطر برخی رفتارهای ناپخته‌اش انتقاد داشتند اما آزمون در منامه یک نسخه دیگر رو کرد. او سختکوش، پرتلاش، واقع‌بین و بدون غرولند ظاهر شد و ۳گل حیاتی هم برای ما به ثمر رساند؛ ۲تا مقابل بحرین و یکی هم در مصاف با عراق. تغییر نگاه‌ها به سردار کاملا محسوس است و این بازیکن با توانایی‌هایی که دارد، در صورت حفظ این رفتار بالغانه می‌تواند جایگاهی ممتاز در فوتبال ایران کسب کند.

مهدی طارمی هم حالا به یک بازیکن کلیدی و بسیار مهم در تیم ملی تبدیل شده؛ همانی که انتظارش را داشتیم. حتی تک تصمیم‌ها و لمس توپ‌های جزئی او هم به کمک تیم ملی می‌آید. طارمی و آزمون، زوج چند ۱۰ میلیون دلاری فوتبال ایران هستند که روزبه‌روز هم هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنند. آنها در میدان‌های خیلی بزرگ‌تری باید برای تیم بدرخشند. فعلا که گره اول باز شد و سهم آنها کم نبود.

از خوب‌ها گفتیم و حالا با پایان مسابقات می‌توان کمی راحت‌تر در مورد بازیکنانی که چندان انتظارات را برآورده نکردند هم حرف زد. سرلیست این دوستان، علیرضا جهانبخش است؛ ستاره محجوب و بسیار دوست‌داشتنی که خیلی هم تلاش می‌کند، اما به وضوح پیداست که دوران افت را پشت سر می‌گذارد. پیش از این مسابقات از او مصاحبه‌ای منتشر شده بود با این مضمون که «حتی یک ذره هم افت نکردم» اما نمایش‌های علیرضا درون زمین خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. نیمکت‌نشینی‌های طولانی در برایتون تأثیر خودش را روی عملکرد این بازیکن گذاشته است. نفر بعدی هم صادق محرمی است. دراگان اسکوچیچ، رامین رضاییان و وریا غفوری را به تیم ملی دعوت نکرد و دانیال اسماعیلی‌فرد و سیامک نعمتی را بازی نداد تا محرمی مهره فیکس تیم ملی در این پست باشد اما آیا نمایش‎های صادق قانع‌کننده بود؟ آیا فوتبال او نسبت به ۳سال گذشته که از لیگ ایران راهی اروپا شد، پیشرفت کرده؟ جواب دادن به این سؤالات کمی سخت  است!»

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان