سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اجتماعی- در هر سطح ستون فقرات و در مجاورت هر دیسک، یک ریشه عصبی از سوراخ بین مهره ای سمت راست و یک ریشه عصبی دیگر از سوراخ بین مهره ای سمت چپ از نخاع خارج می شوند و به داخل اندامهای تحتانی شما گسترش پیدا می‌کنند. نخاع و اعصاب نخاعی شما مانند خطوط مخابراتی هستند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت دکتر قاسم اسحاقی، فتق یا پارگی دیسک، زمانی اتفاق می افتد که هسته ژل مانند دیسک شما از طریق پارگی در حلقه دیسک (آنولوس) خارج شود.  این هسته ژله مانند برای اعصاب نخاعی شما تحریک کننده است و باعث تحریک شیمیایی می شود. درد در نتیجه التهاب عصب نخاعی و تورم ناشی از فشار قسمت پاره شده دیسک ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، فتق کوچک می شود و ممکن است تسکین درد جزئی داشته باشید یا درد شما کاملا خوب شود زیرا  هسته دیسک وقتی از جای خودش خارج می شود معمولاً آب خود را از دست داده و چروکیده می شود و از حجم آن کاسته می شود. در اکثر موارد، حدود شش هفته وقت لازم است تا دیسک کوچک تر شده درد بیمار بهتر شود به همین جهت است که معمولاً تا ۶ هفته درمان طبی برای بیمار انجام می‌دهیم و اگر درد بیمار در طی این مدت بهبود پیدا نکند عمل جراحی برای بیمار پیشنهاد می شود.

ممکن است اصطلاحات مختلفی برای توصیف دیسک استفاده شود. دیسک برجسته هنگامی اتفاق می افتد که تمام ۳۲ لایه حلقه دیسک پاره نمی شود مثلاً ۱۰ یا ۲۰ لایه از آن پاره می شود. در این حالت قسمتی از برجستگی پیدا می‌کند یا در اصطلاح عامیانه شکم می دهد، اما اگر کل ۳۲ لایه حلقه دیسک پاره شود، محتویات دیسک بیرون زده می شود در این حالت دیسک اکسترود  یا بیرون زده می گویند که می تواند بر روی اعصاب فشار شدید وارد کند. گاهی فتق یا پارگی دیسک به حدی شدید است که یک قطعه از دیسک کاملاً جدا می‌شود و در داخل کانال نخاعی قرار میگیرد.

 

 

علائم فتق یا پارگی دیسک چیست؟ 

علائم فتق دیسک بسته به محل فتق و پاسخ خود شما به درد بسیار متفاوت است. اگر دیسک کمر شما پاره شده است، ممکن است دردی را احساس کنید که از ناحیه کمر، باسن و سپس پشت ران و پشت ساق پا تیر بکشد که به این درد سیاتیک گفته می شود. ممکن است دردی مانند شوک الکتریکی احساس کنید که در حالت ایستاده، راه رفتن یا نشستن شدید می شود. فعالیت هایی مانند خم شدن، بلند کردن، یک طرف پیچیدن و نشستن ممکن است درد را افزایش دهد. خوابیده به پشت و زانوی خمیده راحت ترین حالت را دارد. زیرا فشار داخل دیسک را کاهش می دهد. گاهی اوقات درد با بی حسی و گزگز در پا همراه است. علاوه بر آن ممکن است گرفتگی عضلات یا ساق پا یا عضلات باسن و ران را تجربه کنید. علاوه بر درد، ممکن است فرد دچار ضعف عضلات پا، یا از دست دادن رفلکس زانو یا مچ پا شود. در موارد شدید، ممکن است دچار افتادگی پا شود (هنگام راه رفتن پای خود را باید بلند کند و به زمین بکوبد) این گونه افراد قادر نیستند بر روی پنجه پا راه بروند و از همه مهمتر ممکن است فرد کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد که این حالت سندروم دم اسب نامیده می‌شود. بیمار لازم است سریعا مورد عمل جراحی قرار گیرد.

چه کسی دچار دیسک کمر می شود؟

فتق دیسک بیشتر در افراد 30 تا 40 ساله دیده می شوند، اگر چه افراد میانسال و مسن اگر درگیر یک فعالیت بدنی شدید باشند ، کمی بیشتر در معرض خطر هستند ..

فتق دیسک کمر یکی از مهمترین دلایل کمردرد همراه با درد پا است و 15 بار بیشتر از فتق دیسک گردنی (گردن) رخ می دهد. فتق دیسک در ۹۰ درصد موارد در ناحیه کمر اتفاق می‌افتد. فتق دیسک 8٪ از اوقات در ناحیه گردنی (گردن) و فقط 1 تا 2٪ از اوقات در ناحیه پشتی است.  (پشت قفسه سینه) اتفاق می افتد. بیشتر  پارگی های دیسک ها در ستون فقرات کمر، در جایی که عصب های نخاعی بین مهره های کمر خارج می شوند، اتفاق می افتد این ریشه ها عصب سیاتیک را که از داخل لگن به پای شما پایین می آید، تشکیل می دهند.

 

تشخیص پارگی دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

هنگامی که برای اولین بار درد را تجربه کردید، با پزشک خانواده خود مشورت کنید. پزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل را برای درک علائم، آسیب ها یا شرایط قبلی و تعیین اینکه آیا عادت های زندگی باعث ایجاد درد می شود، می گیرد. در مرحله بعدی یک معاینه بدنی برای تعیین منبع درد و آزمایش وجود هرگونه ضعف عضلانی یا بی حسی در پاها انجام می شود.

پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از تصویربرداری زیر را تجویز کند: اشعه ایکس، اسکن ام آر آی، میلوگرام، سی تی اسکن یا EMG.

مرجع : دکتر قاسم اسحاقی – جراح و فوق تخصص دیسک کمر و ستون فقرات

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان