سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- حمید رضا مومنی، مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان که با حضور دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان و مهندس امین افقی عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیران کل دستگاه اجرایی استان و نمایندگان انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی گلستان برگزار شد با تصریح براینکه داشتن برنامه هدف دارد اضافه کرد: در اولین گام برای راه اندازی مناطق آزاد جدید مانند منطقه آزاد اینچه برون، لازم است طرح جامع و ساختار مالی و اداری سازمان منطقه مشخص شود. کار موفق از گذر فعالیت با برنامه محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسناد اراضی مرتبط با مناطق آزاد جدید باید پیش از راه اندازی منطقه در اختیار سازمان مسئول قرار گیرد؛ افزود: بنا نداریم مناطق آزاد جدید را به شکل مناطق آزاد فعلی و بدون ایجاد درآمد های پایدار اداره کنیم. معتقدیم برای تامین مالی زیرساخت های مناطق آزاد جدید باید با بخش خصوصی شامل شرکت های تامین سرمایه، بانک های خصوصی و موسسات تامین مالی مشارکت کنیم.

مومنی با تصریح بر سهم بسزای مناطق آزاد در اقتصاد کشور، اضافه کرد:عملکرد مناطق آزاد به نسبت وضعیت داخل کشور و با در نظر گرفتن عدم ایجاد زیرساخت های مناطق در ابتدای شروع فعالیت های آنها، عملکرد قابل دفاعی است.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود خواستار تشکیل هاب لجستیک شمال کشور در مناطق آزاد انزلی و اینچه برون شد و گفت:شورای لجستیک در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل گرفته و اعتقاد داریم این همگرایی امکانات و ظرفیت های مناطق آزاد کشور، می تواند باعث زنده شدن شریان های ترانزیتی کشور گردد.

 دبیر شورایعالی مناطق آزاد یکی از برنامه های در دست اجرا در شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، ایجاد بازار مشترک مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد که می تواند باعث رونق تولید در مناطق گردد و افزود: از بخش خصوصی و تولیدکنندگان انتظار داریم نکات مدنظر خود برای برنامه هفتم توسعه و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را به دبیرخانه شورایعالی ارسال نمایند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد منطقه آزاد اینچه برون با توجه به زیرساخت های موجود و همکاری قابل قبول استانداری گلستان جزو یکی از مناطقی باشد که تا پایان دولت به بهره برداری برسد،گفت: توجه به پیوست های فرهنگی و اجتماعی در تمامی پروژه های اجرایی و عمرانی مناطق آزاد کشور یکی از مهمترین مواردی است که باید مد نظر تمام مسئولین قرار گیرد.

دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان در این جلسه با بیان ظرفیت های متنوع اینچه برون در مسیر توسعه ارتباطات کشورمان با کشورهای حوزه آسیای میانه و اوراسیا به ویژه قزاقستان در خصوص توسعه فعالیت های لجستیک با همکاری منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی معین منطقه آزاد اینچه برون خواهد شد تا ما را در مسیر اجرای هرچه بهتر یاری کند و با استفاده از تجربیات آنها بتوانیم روند پیشرفت را تسریع کنیم

گفتنی است در حاشیه این نشست تفاهم نامه همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و استانداری گلستان برای راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون منعقد شد و سازمان منطقه آزاد انزلی سازمان معین راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون شد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان