شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

گیلان امروز- فقط در شهرستان رشت بالغ  بر 300 واحد صنفی قنادی فعالیت دارند که از این تعداد برخی ها فاقد پروانه کسب هستند .

افراد فاقد پروانه کسب دو دسته هستند ، عده ای برای فرار از مالیات و قرار نگرفتن در تیر رس قانون ، به دلیل قانونمند نبودن خود را از گرفتن پروانه کسب مخفی می کنند و اینجا اتحادیه ها مکلف هستند آنان را شناسایی و با همکاری ادارات نظارت بر اماکن عمومی ابتدا اخطار و در صورت عدم توجه حکم پلمب برای واحد متخلف صادر کنند. عده ای هم به دلیل مشکلات متعدد صلاحیت احراز پروانه کسب را ندارند که باز این افراد هم باید تکلیف خود را با قانون روشن کنند و اتحادیه ها هم باید این دسته از واحدها که مشکلاتی دارند که مطابق قانون نمی توانند پروانه فعالیت کسب اخذ کنند تکلیف آنان را نهایی کنند.

بر اساس گزارش های رسیده بیشترین تخلف از واحد های صنفی فاقد پروانه است چون این واحدها در پاره ای از موارد خود را مقید به قانون نمی دانند و تخلفات گران فروشی ، کم فروشی و حتی قاچاق کالا و استفاده از مواد اولیه فاسد و تاریخ گذشته از این دست واحدها اتفاق می افتد.

طبق ماده ۱۲ قانون تعزیرات حکومتی، نداشتن پروانه کسب، واحدهای صنفی عبارت است از عدم اخذ پروانه بدون عذرموجه ظرف مهلت‌ و ضوابط و مقرراتی است که توسط هیات عالی نظارت به شورای مرکزی اصناف تعیین و اعلام می‌شود. مطابق ماده ۲۷ قانون نظام صنفی چنان‌چه محلی توسط شخص حقیقی یا حقوقی دایر شود که پروانه موقت یا دائم نداشته باشد، با اعلام اتحادیه راسا از طریق نیروی انتطامی پلمپ می‌شود. البته مطابق تبصره‌های ذیل این ماده، قبل از پلمپ محل، به دایرکننده از ۱۰ تا ۲۰ روز مهلت داده می‌شود تا کالاهای موجود را تخلیه کند. همچنین کسانی که پلمپ یا لاک و مهر محل‌های تعطیل شده در اجرای این قانون را بشکنند و محل‌های مزبور را به نحوی از انحاء برای کسب مورد استفاده قرار دهند به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

 

سود ماهانه شغل شیرینی فروشی چقدر است؟

حاشیه سود عبارت است از مابه التفاوت قیمت تمام شده تولید هر کیلو کیک و شیرینی و قیمت فروش آن به مشتری که با کم کردن هزینه های مواد اولیه ، هزینه های انرژی ، هزینه های نیروی انسانی و … محاسبه می گردد

اما در رشت این وضعیت با چه وضعیتی روبرو است ، در رشت وقتی سال 95 یکی از نمایندگی های  برندهای معروف شیرینی تهران اولین شعبه خود را در گیلان راه اندازی کرد خیلی ها تصور می کردند این واحد صنفی با کیفیتی که در تهران فعالیت دارد در گیلان هم شیرینی های خود را با همان  کیفیت ، طعم و مزه تهران  ارائه خواهد کرد ،اما دیری نپایید که جسارت قاضی تاک در یکی از مناسبت های سال که قنادی ها مشتری فراوانی داشتند با کشت مشترک وارد این قنادی شده و چون برخی از اقلام مواد اولیه  و جعبه های قنادی در طبقه فوقانی قرار داشت پرسنل با پشتوانه محکمی که از مدیر پایتخت نشین داشتند مقاومت کرده و آسانسور را در طبقه بالا نگه داشتتن ، قاضی تاک که هیچ گاه چنین اخلالی و هرج و مرجی را در بازار بر نمی تابند آنجا بود که برای برخورد با تخلفت صنفی این واحد ، کت در آورد و سرانجام وقتی دیدند وی مماشات پذیر نیست ، دکمه آسانسور  با دستور پایتخت ، به سمت پایین هدایت کردند  و خوراکی ها رنگ دار تاریخ مصرف گذشته ، بسته بندی جعبه ها در شرایط غیر بهداشتی و تخلفات دیگر از مشاهدات بازرسین بود و چند روزی هم این قنادی  پلمب شد و این واحد پس از بازگشایی ماهها به یک شرکت خصوصی اعطای گواهی نامه پول داد تا گواهی نامه بین المللی بهداشتی برای این قنادی صادر کند و ماهها این گواهی نامه را با دل نوشته ای از کیفیت و اعتبار ، بنر کرده و در پشت شیشه فروشگاه در مقابل دید مشتریان و عابرین قرار داد اما همین واحد هیچ گاه نتوانست اعتبار روزهای اولیه خود را در استان که روزهای اول مشتریان خود را در مقابل صف خرید می دید ، به دست آورد . و شاید هم ماندن در یکی  از شهرهای گیلان صرفا به خاطر اعتبار چندین دهه اش در پایتخت بود.

اما این بار یکی از قنادی های رشت با داشتن شعبه های متعدد ، در سال گذشته شعبه جدیدی را در گلسار راه اندازی کرد که برای این شعبه بزرگ  گفته می شود ماهانه رقمی معادل 60 میلیون تومان اجاره پرداخت می کند این هزینه همراه با سایر هزینه های انرژی ، کارگر و خرید مواد اولیه می تواند بین 50 تا 60 درصد هزینه های جاری غیر از سرمایه آورده را در بر گیرد که برای سود حاصل از سرمایه آورده هم سرمایه گذار یک پرید زمانی را برای خود تعریف می کند.

هزینه سود عایدی کارفرما را هم میزان فروش تعیین می کند . اگر همین واحد صنفی ماهانه 600 میلیون فروش داشته باشد به طور طبیعی 40 درصد حاشیه سود دارد اما برخی از قنادی ها حاشیه خود را حدودا  25درصد می بینند که اصلا اینطور نیست ،  اما اگر واحدی کم فروشی ، گران فروشی و برای استفاده از مواد اولیه از مواد اولیه بی کیفیت استفاده کند این حاشیه سود تا 50 درصد بسیار خوشبینانه تحقق خواهد یافت.، یعنی اگر شما دست به راه اندازی یک فروشگاهی چشم گیر در شهر بزنید در مقابل 600 میلیون فروش که حتما دارید 300 میلیون ماهانه سود خواهید داشت اگر منصف باشید این عدد می شود 240 میلیون تومان که باز عده ای همان عدد 300 میلیون را منصفانه تلقی می کنند  و عدد دیگری را بالاتر از آن را  در آمد غیر منصفانه می دانند که ما آنچه را که مشهود است را به آن خواهیم پرداخت و دنبال شنیده ها نمی رویم .

اما این واحد صنفی که با داشتن شعبات مختلف در گیلان این بار وارد بازار جذاب گلسار شده است چرا با سود کم قانع نیست ، برای رسیدن به این سوال پاسخ های متفاوتی وجود دارد چون در این منطقه می شود از مردم پول های بیشتری گرفت . اگر هم پای تعزیرات و بازرسی سازمان صمت هم کشیده شود ،  می ارزد هر روز یک مشتری پای صاحب  پروانه را به مراجع نظارتی باز کند ، چون قانون در مقابل برخی از تخلفات اصلا بازدارنده نیست .

 باز پاسخ دیگر اینکه در این منطقه سفارش کیک که توسط اتحادیه هیچ گونه نرخی برای آن تعیین نشده و قیمت بر اساس سفارش مشتری و وجدان فروشنده نهاده شده است کاملا در اینجا می توان حاشیه سود خوبی را از جیب مشتری در آورد .

 قنادی کاملا یک صنف درآمد زا است شما می توانید برخی از ثروتمند ترین افراد رشت را از دل قنادی ها جستجو کنید که امروز در سطح شهر دهها  پلاک املاک پر و خالی  تجاری و مسکونی خود در بهترین نقاط شهر را از این رسته شغلی به دست آورده اند اما چون در جامعه ما مالیات ستانی ها اخیرا آغاز شده است برای این  افراد بیشترین جذابیت از محل درآمد روی خرید و فروش ملک است که ما در این گزارش برای حاشیه نرفتن به این بخش نخواهیم پرداخت .

اما واحد صنفی مد نظر که در نزدیک به یک سال در گلسار شعبه جدید خود را راه اندازی کرده است میزان شکایت های مشتریان به این واحد صنفی افزایش یافته ، جالب اینکه این واحد صنفی تا کنون نتوانسته است اقدام به اخذ پروانه کسب نماید ظاهرا شرایط لازم برای دریافت پروانه کسب را ندارد.

 اما مهمترین سوال این است که یک قنادی بزرگ در بهترین نقطه رشت که می تواند در مقابل چشم تیز بین دستگاه های نظارتی باشد به پشتوانه چه کسی بدون پروانه فعالیت می کند ، این واحد علاوه بر تخلفات صنفی ، گران فروشی و کم فروشی ، اخیرا هم شنیده شده که موتورهای سرمایشی این واحد صنفی در ساعات پایانی شب آسایش ساکنین اطراف  را سلب  نموده است .

در مواردی هم که  مشاهده شده که یک مشتری از این قنادی کیک سفارشی خرید کرد در هنگام مصرف با کیک یخ زده و موزهای سیاه شده داخل کیک و خامه صنعتی نامرغوب روبرو شده که هیچ گاه مالک قنادی  ، بی کیفیتی و حتی گران فروشی کالای خود را لفظا نپذیرفته  ، احتمالا اشکال کار آنچنان مشهود است که نمی تواند در مقابل کارشناسان اتحادیه و دستگاه های نطارتی مجددا بر  بی دقتی خود و مجموعه اش پافشاری نماید.

 در ماه گذشته  در ایام نوروز بود که مهدی نقدی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان در بازرسی های دوره ای از اصناف در ورود به این واحد صنفی با مقادیری کالای خارجی تاریخ مصرف گذشته روبرو می شود اما همین سازمان عزم جدی برای برخورد با متخلفین در واحدهای صنفی  دارد  .

یحیی جدی رییس اتحادیه قنادان رشت هم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که در دو سال اخیر افزایش

قیمت ها و فقدان ثبات قیمت ها موجب شد تا نتوانیم بر روی برخی کالا ها قیمت های مشخصی را در کمیسیون نظارت استان تعیین کنیم گفت : ما بعد از سال 96 قیمت مصوب اعلام نکردیم اما با توجه به اینکه آخرین قیمت مصوب تهران مربوط به دی ماه 99 است تلاش خواهیم کرد همین قیمت را با هماهنگی اتاق اصناف و سازمان صمت برای رشت نیز اعلام کنیم.

به گفته وی هم اکنون برای کیک های سفارشی با توجه  به سفارش مشتری و مدللی که مشتری تقاضا می کند یک توافق بین مشتری و مغازه است و قیمت ثابتی ندارد اما مشتری اگر از خدمات و یا خریدی که انجام داد ناراضی باشد می تواند به اتحادیه شکایت کرده و قطعا مورد رسیدگی اتحادیه است و البته باز این مهم لازم به ذکر است که ما قیمت های مصوب نداریم اما هر گونه گران فروشی ، کم فروشی و عرضه کالای فاقد کیفیت و غیر قابل استفاده در قنادی ها در مراجع ذیربط قابل رسیدگی است و حتی در پاره ای از موارد برخی همکاران با پرداخت جریمه و رضایت مشتری محکوم شدند.

رییس اتحادیه قنادان رشت این را هم گفت : در ماه رمضان سال جاری برای واحدهایی که زولبیا و بامیه تولید می کردند به سه دسته ممتاز ، درجه یک و درجه دو تقسیم شدند که برای درجه ممتاز کلیلویی 43 ، درجه یک 38 و درجه دو 34 هزار تومان نرخ گذاری شد و امیدواریم همین نرخ گذاری ها برای سایر اقللام در قنادی برای شیرینی های تر و خشک هم اقدام شود.

 البته آنچه را که آقای جدی از نرخ تهران نیز گفته بود سال قبل ، علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران با بیان اینکه قیمت شیرینی شب عید همان قیمت‌های مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران است، گفت: براین اساس در واحد‌های درجه یک قیمت هرکیلو شیرینی زبان، پاپیونی و گل محمدی ۵۰ هزارتومان، کیک یزدی ۳۸ هزارتومان و شیرینی‌تر کیلویی ۶۰ هزارتومان  همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی در تهیه شیرینی در واحدهای صنفی است.

 اما فعالیت  زیرزمینی  کترینگ ها و شیرینی های خانگی هم از سوژه هایی است که در آینده به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت ،  اما  در خاتمه برای جمع بندی این گزارش  آنچه که مستلزم توجه مسوولان است در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت ها در عرضه و تقاضا رقابتی است و مشتری است که انتخاب می کند در کجا می تواند خدمات خود را دریافت کند و هزینه این خدمات در مکان های مختلف متفاوت است .اما این واحدهای صنفی مگر در مواقع استثنایی که تخلف می کنند برخورد های قانونی هم در مقابل شان بسیار بازدارنده و شکننده است ، عموما اجازه هیچ گونه تخلفی ندارند و حتی مکلف هستند چارچوب های قانونی  امثال حقوق پرسنل ، موارد بهداشتی ، پرداخت مالیات و حتی در پاره ای موارد با آشپزخانه های باز با مشتریان روبرو شوند ، اما اگر  در شهر ما واحدی مهمترین فاکتور کسب و کار برای او سود آوری بدون رضایت مشتری و عرضه کالا و مواد اولیه بی کیفیت در مقابل دریافت هزینه گزاف از مشتری باشد ، آیا این اقدام مصداق سودجویی و یا به عبارتی دیگر کلاهبرداری نیست ؟

 

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : قنادی

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان