جمعه, 14 اردیبهشت 1403
جمعه, 14 اردیبهشت 1403
Friday, 03 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۷ ]

 

گیلان امروز- "ساحل امن " طرحی که تنها در سواحل دریای خزر در مازندران شروع شد و این استان را در میان هفت استان ساحلی کشور پیشتاز کرده است این روزها در اما و اگر برای ادامه مسیر قرار دارد و با کمبود اعتبار برای به روزرسانی تجهیزات بیم آن می رود که این طرح برای همیشه زمینگیر شود.

به گزارش ایرنا،‌ اوایل سال گذشته هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام "ساحل امن" به سرانجام رساند که به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا قلمداد می شود.

این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده تا پیش از این در کشور مورد استفاده قرار نگرفت و به همین دلیل مازندران به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر ایجاد شد که از طریق مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار گرفت متصل شد؛ مچ‌بندهایی که همان سال وارد کشور شد و در اختیار هیات نجات غریق مازندران قرار گرفت و خرداد ماه پس از برپایی و آغاز به کار طرح‌های سالمسازی دریا، پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شد.

امنیت دریای مازندران برای علاقه‌مندان به شنا از آن سال با اجرای طرح ساحل امن و همچنین بهره‌برداری از طرح پایش برخط سواحل با مچ‌بندهای هوشمند که در اختیار ناجیان غریق قرار گرفت و مانیتورینگ دایمی سواحل با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی افزایش یافت.

اتکا به آمار کاهش تعداد غریق در تابستان پارسال و همچنین ذکر این موضوع از سوی مسوولان ارشد مازندران بیانگر همین مساله است. " استاندار سابق مازندران از کاهش ۷۵ درصدی آمار غریق در سواحل استان در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد" و این مطلب نمونه ای از عملکرد موفقیت آمیز اجرای طرح ساحل امن به شمار می رود.

همچنین آمار نهایی فعالیت چهارماه ناجیان غریق در تابستان پارسال و نجات جان یک‌هزار و ۳۰۰ مسافر از غرق شدن، پایان بخش عملکرد این فرشتگان زمینی است که در همان زمان بنا به گفته مسوولان امر تجربه خوب برنامه‌ریزی و هماهنگی های صورت گرفته برای کاهش غریق در این دیار با تدبیر دولت ملموس بود.

این در حالیست سال‌ها از اجرای طرح دریا به منظور کاستن از تعداد موارد غریق و فوت در این خصوص در مازندران می گذرد و روزی از تابستان های سال های گذشته نبود که با مرگ براثر غرق شدن در دریای خزر تمام نشود؛ اما تابستان ۱۴۰۲ وضعیت طور دیگری رقم خورده است و می‌توان گفت مسافران و مردم مازندران سواحل امنی را تجربه کردند و آژیر مرگ کمتر در این مدت نواخته شد.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان به شمار می روند.

در کسب این موفقیت تاثیر طرح ساحل امن قابل کتمان نیست به طوریکه رییس هیات نجات غریق مازندران در این باره روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: طرح ساحل امن تمام مناطق ساحلی مازندران از گلوگاه تا رامسر را در بر گرفت و برای نخستین بار در کشور اجرا شد. در این طرح با استفاده از مچ‌بندهای ویژه‌ای که از چین خریداری شده و زیرساخت‌های ارتباطی، پایش آنلاین سواحل و همچنین حوادثی که در سواحل اتفاق می‌افتاد انجام شد.

نقی کریمیان اظهار کرد: مچ‌بندهای خریداری شده برای این طرح با قابلیت نصب سیم‌کارت و ارسال پیامک به مرکز مانیتورینگ، مجهز به دوربین‌های باکیفیت برای فیلمبرداری، میکروفون و اسپیکر برای ارتباط همزمان منجی غریق با مرکز مانیتورینگ هستند.

وی افزود: در این طرح زمانی که منجی غریق ببیند شخصی غرق شد، بلافاصله با فشار دادن یک دکمه که روی مچ‌بند قرار دارد می‌توانست پیامک اعلام وقوع حادثه را به مرکز مانیتورینگ، مرکز اورژانس ۱۱۵، هیات نجات غریق شهرستان و هیات نجات غریق استان بفرستد. از همان لحظه نیز دوربینِ روی مچ‌بند فعال شده و تصاویر به صورت آنلاین در مرکز مانیتورینگ پخش و ضبط می شدد. به این ترتیب پرسنل در مرکز مانیتورینگ علاوه بر این که در جریان مختصات جغرافیایی محل حادثه قرار می‌گرفتند، همه جزئیات حادثه را دیده و رصد می‌کردند.

به گفته رییس هیات نجات غریق مازندران هزینه خرید تجهیزات و امکانات اجرای این طرح در زمان فعلی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال است و در زمان اجرای طرح به صورت خودجوش و حامیان مالی که جذب کردیم توانستیم هزینه خرید آنها را تامین کنیم و تابستان پارسال ناجیان غریق به این مچ بندها مجهز شوند.

وی اظهار داشت:‌اکنون و در آستانه فصل تابستان و اجرای طرح سالمسازی دریا برای استفاده از زیرساخت موجود به اعتبار برای بروزرسانی و پشتیبانی سامانه موردنظر نیاز است که باتوجه اینکه هیات نجات غریق بودجه ای برای این منظور ندارد برای این امر به حمایت های لازم از سوی دستگاه ها و نهادهای نتولی نیاز داریم.

کریمیان هزینه پشتیبانی سِرورهای سامانه و نیز بروزرسانی آن را هشت میلیارد ریال اعلام کرد و توضیح داد: در صورت تامین نشدن بودجه لازم برای این منظور پیش بینی می شود سامانه کارایی لازم برای انجام وظایف محوله را نداشته باشد و خدماتدهی مطلوب تر ناجیان غریق برای نجات جان غریق را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

وی اظهار داشت: تاکنون رای زنی و پیگیری های بسیاری برای حل این مساله انجام شده که تاکنون نتیجه در بر نداشته است.

رییس هیات نجات غریق مازندران از مسوولان امر خواست تا در این زمینه دستگیر مجموعه ناجیان غریق باشند تا موفقیت های کسب شده در نجات جان غریق برای سالهای آینده تداوم یابد.

سواحل دریای خزر یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد و حتی از ظرفیت های کم نظیر این بخش در ابعاد مختلف استفاده نشده است.

دستور صریح رئیس جمهور برای بازپس گیری حریم ۶۰ متری حریم سواحل خزر و پیگیری جدی استاندار مازندران سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول ۴۲۴ کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.

طلسم تملک سواحل بعد از چندین سال انتظار بالاخره در بهمن ۱۴۰۰ با دستور صریح و ضرب الاجل ۲۰ روزه رییس جمهور و با اراده مجموعه مسوولان و مدیران دولت سیزدهم شکست که مخاطب این دستور در درجه اول دستگاه های دولتی بودند؛ به این معنی که تملکشان غیرقانونی بود و به همین دلیل هم رییس دولت سیزدهم برایشان ضرب الاجل تعیین کرد.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران در این استان آزادسازی شده است.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان