جمعه, 14 اردیبهشت 1403
جمعه, 14 اردیبهشت 1403
Friday, 03 May 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۷ ]

 

 

ردپای برخی ادارات در اوضاع نامناسب ساخت و ساز

گیلان امروز- رکود اقتصادی به شدت گریبان بخش مسکن را گرفته است و همین موضوع باعث شد تا بازار مسکن و ساخت و ساز نتواند به راحتی ادامه حیات بدهد و در تولید مسکن و ورود سرمایه های جدید ناکام مطلق باشد. آمارهای رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی از یک سو و گفته های اکثر کارشناسان و انبوه سازان مسکن از سوی دیگر نشان می دهد معاملات مسکن و میزان ساخت و ساز در سال ۱۴۰۲ در پایین‌ترین حد خود در سال‌های گذشته بوده است.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقد هستند که سال‌های سال است که تولید و عرضه مسکن در کشور، کمتر از نیاز سالانه بازار است. چرا که این روزها در خوشبینانه ترین حالت بخش خصوصی می تواند در سال ۳۵۰ هزار واحد مسکونی تولید کند اما طبق طرح جامع مسکن برای پاسخ به نیاز متقاضیان باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا حال و روز این روزهای ساخت و ساز به لحاظ کمی و کیفی مناسب است؟ گفت: صرفنظر از ورود دولت به بخش مسکن در سال های گذشته مثل پروژه مسکن مهر و نهضت ملی مسکن باید گفت که بیشترین سهم تولید مسکن تا ۹۰ درصد بر عهده بخش خصوصی است. اما به هر حال در طی سال های گذشته ساخت و ساز با شرایط بازار مسکن تغییراتی داشته است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مسکن باید در سال احداث شود تا نیاز متقاضیان مسکن را پاسخ دهد؟ تصریح کرد: سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی تولید شده باشد تا نیاز متقاضیان پاسخ داده شود. این آمارها نشان می دهد که با میزان تولید مناسب مسکن چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی فاصله داریم.

محتشم در پاسخ به این پرسش که چه نهادها و ارگان هایی در کاهش تولید مسکن مقصر هستند؟ یعنی به عبارتی سازنده های مسکن این روزها با کدام نهاد و دستگاه دولتی دچار چالش هستند که میزان ساخت و ساز تا این حد افت دارد؟ گفت: انبوه سازان با سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی دچار چالش هستند. این دو سازمان بر خلاف قوانین مصوب از سازندگان اعداد و ارقام غیر قانونی طلب می کنند.

او در پاسخ به این پرسش که دریافت این اعداد و ارقام تا چه حد در کاهش تولید مسکن نقش داشته است؟ گفت: اینطور می توان تفسیر کرد که اگر سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و شهرداری ها، سازندگان را دچار چالش نمی کردند بدون شک آمار تولید مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یافت.

از سوی دیگر فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان نیز در گفتگو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد بخش مسکن دچار یک کمبود سرمایه گذاری و کمبود نقدینگی برای سازندگان مسکن شده است؟ گفت: یکی از ابزارهای مهم در جذب نقدینگی و سرمایه در بخش مسکن همانا، پیش فروش مسکن بود که متاسفانه سال های سال است این بخش به شدت دچار چالش شده و سازندگان مسکن از این بخش بی بهره شده اند. همین کاهش جذب نقدینگی و سرمایه باعث شده تا میزان ساخت و ساز نیز به شکل قابل توجهی افت کند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان