دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

گیلان امروز- ساختمان نخستین بیمارستان فوق تخصصی جراحی قلب باز غرب مازندران با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و  ۶۵۰ میلیارد ریال در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته تا مطالبه دیرینه مردم این منطقه برای بهره‌مندی از این زیرساخت درمانی حیاتی محقق شود.

به گزارش ایرنا، بیمارستان فوق تخصصی ۲۲۰ تختخوابی تنکابن که با صرف حدود ۲۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساختمان و ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیزات این روزها به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی نزدیک شده و در استانه بهره‌برداری قرار دارد، دغدغه دیرینه مردم غرب مازندران برای برخورداری از این زیرساختِ مهم درمانی را برای همیشه برطرف می‌کند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند که بیماری‌های قلب و عروق نخستین و مهم‌ترین عامل مرگ و میر ایرانیان است. امراضی که بر اساس آمار وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال، دست‌کم سالانه جانِ ۱۴۰ هزار نفر را در کشور می‌گیرند و هزاران نفر را به تخت بیمارستان می‌کشانند.

در چنین شرایطی شهروندان غربِ مازندران سال‌هاست که از نبود بیمارستانی تخصصی در زمینه قلب و عروق رنج می‌برند. حتی زمانی که ثانیه‌ها برای جدال مرگ و زندگی تعیین‌کننده می‌شوند مردم غرب مازندران باید با استرس مضاعف و تنِ بیمار، رنجِ سفر یا انتقال بیمار به رشت یا بابل را هم به جان بخرند.

با این اوصاف بهره‌برداری از یک بیمارستان فدق تخصصی قلب در غرب مازندران را می‌توان اتفاقی خوب و ماندگار توصیف کرد و رفعِ این دغدغه دیرین را به حال خوب مردم منطقه گره زد.

اگر ایجاد این زیرساخت را یک روی سکه برای ارتقای سلامت مردم منطقه غرب مازندران در نظر بگیریم، روی دیگر آن باز شدن پای گردشگران سلامت به این شهرستان است. به طور مشخص سالانه بخش زیادی از مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انجام امور درمانی و سفرِ تفریحی به ایران و شهرهای ساحلی آن سفر می‌کنند.

وجود یک زیرساخت‌ِ درمانی در حد و اندازه بیمارستان فوق تخصصی قلب و جراحی قلب باز در غرب مازندران همراه با جذابیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های فرودگاهی مانند فرودگاه رامسر با مرز هوایی و امکان پروازهای بین‌المللی فرصتِ گردشگری سلامت را برای این شهرستان فراهم می‌کند.

کلنگ ساخت بیمارستان ۲۲۰ تخت‌خوابی تنکابن سال ۱۳۹۰ به زمین زده شد. قرار بود بیمارستان طی چهار سال به بهره‌برداری برسد، اما تکمیل این طرح‌ طی ‌سال‌های اخیر به دلایل گوناگون از جمله جانمایی اشتباه در حاشیه رودخانه چشمه‌کیله، نبود شرایط لازم برای ایجاد راه دسترسی مطمئن و انتقال خدمات چهارگانه همچون آب، برق، گاز و تلفن و کمبود اعتبار به تعویق افتاد. ضمن این‌که در سال‌های بعد بخش قابل توجهی از راه دسترسی که برای این بیمارستان ایجاد شده بود تخریب شد و بار دیگر تکمیل این زیرساخت مسکوت ماند. تا این‌که در دولت سیزدهم اقدامات و تزریق اعتبار برای تکمیل این پروژه از سر گرفته شد.

در همین پیوند، فرماندار تنکابن با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی بیمارستان ۲۲۰ تخت‌خوابی در این شهرستان به خبرنگار ایرنا می‌گوید: برای این زیرساختِ درمانی تا پایان سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۳۰ میلیارد تومان شامل ۲۶۵ میلیارد تومان برای ساخت بنا و ۶۵ میلیارد تومان برای تهیه بخشی از تجهیزات درمانی هزینه شد و اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. به جز تجهیزات هایتک، عمده تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان خریداری شده است.

حکمت داج‌لیری در تشریح پیشرفت فیزیکی راه‌های دسترسی به بیمارستان که از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن تزریق شد، اظهار می‌کند: این بیمارستان سه مسیر دسترسی دارد که مسیر "شالیزار" به طور کامل تکمیل و اعتبار لازم برای آسفالت ۲ کیلومتر از این جاده هم تخصیص داده شده است. از این میزان حدود ۵۰۰ متر آسفالت شده و مابقی نیز به زودی عملیاتی می‌شود. مسیر خرم‌آباد راه بعدی منتهی به این بیمارستان نیز آماده‌سازی شده و فقط ۳۰۰ متر از آسفالت آن باقی مانده است.

نماینده عالی دولت در تنکابن درباره پیشرفت فیزیکی راه سوم بیمارستان که در مسیر رودخانه چشمه‌کیله قرار دارد، می‌گوید: در زمان حاضر ۴۰۰ متر از دیواره‌چینی مسیر رودخانه چشمه‌کیله باقی مانده که برای تکمیل آن مکاتباتی با استان انجام و پیمانکار آن نیز مشخص شده است. پس از ابلاغ ترک تشریفات از سوی استان، ۴۰۰ متر باقیمانده نیز از سوی پیمانکاران آسفالت می‌شود تا این مسیر نیز به طور کامل در مرحله بهره‌برداری قرار گیرد.

داج‌لیری با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد از سازه سردر ورودی این بیمارستان هم تکمیل شده، در تشریح اهمیت این زیرساخت برای مردم غرب مازندران، تصریح می‌کند: غرب مازندران با وجود برخورداری از جمعیت ثابت و جمعیت شناور قابل توجه، از بیمارستان فوق تخصصی قلب بی‌بهره بود. به همین دلیل بیماران برای درمان به استان‌ها و شهرهای همجوار می‌رفتند. بهره‌برداری از این زیرساخت نقش زیادی در رضایتمندی مردم منطقه، توسعه زیرساخت‌های درمانی و سلامت مردم ایفا می‌کند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان