دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

 

گیلان امروز- استاندار مازندران با اظهار این که کشاورزی زراعی و باغی اولویت رسیدن به جهش تولید با مشارکت مردم است، گفت: کشاورزی به عنوان اولویت نخست اقتصادی مازندران، همچنان عقب ماندگی بالایی دارد.

سید محمود حسینی پور در جلسه شورای برنامه ریزی مازندران افزود: همسو با رویکرد توجه ویژه به اقتصاد کشاورزی مازندران به عنوان اولویت نخست توسعه ای استان، امسال میز کشاورزی صنعتی و مکانیزاسیون باید شکل بگیرد و فرایند برنامه عملیاتی این میز نیز باید ماهانه به شورای برنامه ریزی استان گزارش شود.

وی ادامه داد: تمام امکانات و تجهیزات مهم کشاورزی کشور نیزر باید وارد استان مازندران شود.

استاندار مازندران تصریح کرد: مراکز دانش بنیان مازندران و حتی کشور باید وارد کشاورزی استان شود تا نجیب زادگان کشاورزان به انجام کشاورزی افتخار کنند.

حسینی پور با تاکید بر این که کشاورزی مازندران به عنوان اولویت نخست اقتصادی استان همچنان عقب ماندگی زیادی دارد، بیان داشت: الگوی توسعه ای کشاورزی مازندران کشور هلند است، اما با توجه به توسعه های قابل توجه در فعالیت های کشاورزی استان طی ۲سال گذشته، اما همچنان با چالش های زیادی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی اولویت مازندران است و تحرک سازمان جهاد کشاورزی استان باید جهشی شود. وی با اظهار این توسعه کشاورزی مازندران نیازمند استراتژی جدید است، برنامه صرفاً بودجه ای جوابگو نیست، گفت: برنامه ریزی اختصاصی برای توسعه در بخش های مختلف مازندران به منظور ارزیابی و راستی آزمایی دستگاه های اجرایی ضروری است.

حسینی پور ادامه داد: دستگاههای اجرایی استان مازندران باید در نوآوری‌های جدید اهتمام داشته باشند، الگوی کشت در فعالیتهای کشاورزی مازندران با هدف حفظ زمین و جلوگیری از تغییر کاربری جدی گرفته شود.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: تغییر کاربری های زمین های کشاورزی مازندران با قدرت مقابله شود. بانک های اطلاعاتی حوزه کشاورزی و گردشگری مازندران باید راه اندازی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اظهار این که دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی و مراکز تحقیقاتی استان باید پای کار بیایند، گفت: توجه به شاخص حفاظت محیط زیست در مصوبات شورای برنامه‌ریزی مازندران ماموریت های اصلی مسوولان استان است.

حسینی پور با ذکر این نکته که برای استفاده بهینه از فرصت های مازندران باید به منابع آبی، زمین های کشاورزی، مقابله با زمین‌خواری و جنگل خواری توجه شود ، گفت: شورای برنامه‌ریزی مازندران باید در مصوبات خود به این مقولات توجه ویژه‌ای داشته باشد، شورای برنامه‌ریزی باید برنامه ویژه ای را با توجه به شعار جهش تولید با مشارکت مردم طراحی و عملیاتی کند.

استاندار مازندران ادامه داد::کاهش تورم استان طی سال گذشته ، بزرگترین فعالیت اقتصادی استان بوده است، یعنی تا حدود ۲ درصد از متوسط کشور پایین تر بود و این از افتخارات شورای برنامه‌ریزی استان است.

حسینی پور با اشاره به این که امسال نیز شورای برنامه‌ریزی مازندران برای جهش تولید برنامه عملیاتی خواهد داشت، گفت:یعنی سرمایه‌گذاری با مشارکت مردم در مازندران را برای رسیدن به جهش تولید، همه مسوولان دستگاه های اجرایی جدی بگیرند.

‌استاندار مازندران با بیان اینکه موضوع دوم مهم و اولویت دار اقتصادی استان صنعت گردشگری است، توضیح داد: این که رتبه نخست حضور گردشگران و تردد خودروها را در کشور استان داشته باشیم، اما خروجی اقتصادی نداریم.

وی با تاکید بر این که امروز مازندران فقط مسافر پذیر شده است که گفت: گردشگری سلامت مازندران همچنان مغفول مانده است، در صورتی که ظرفیت های چشمه های آبگرم بسیار مهم استان استفاده نمی شود.

حسینی پور با بیان اینکه جنگل های انبوه، منابع طبیعی، کشاورزی و صنایع دستی مازندران ظرفیت های اقتصادی استان است، ادامه داد: صنایع چوب کاغذ مازندران نیاز به حمایت و تقویت دارد.

استاندار مازندران با اشاره به این که صنایع غذایی استان با توجه به بازار صادراتی کشورهای همسایه دریای خزر اولویت های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان است، گفت: جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی مازندران رای جهش تولید بسیار مهم است.

استاندار مازندران تاکید کرد: استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی مازندران را باید با استفاده از تکنولوژی های جدید عملی شود.

استاندار مازندران صنایع دستی استان را بی نظیرترین محصولات تولیدی کشور دانست و گفت: این درحالی است که هنرمندان این صنعت همچنان در بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارند.

حسینی پور با توضیح این نکته که چوب های شکسته افتاده در جنگل های مازندران همواره تهدیدی برای استان محسوب می‌شود که باید امسال برنامه ریزی درستی را انجام بدهیم، گفت: مازندران از صنایع مادر فولاد و پتروشیمی محروم است که باید با در نظر گرفتن مقولات زیست محیطی و ملاحظات سیاسی و اجتماعی آن، مورد اهتمام قرار بگیرد.

نماینده عالی دولت در مازندران رشد اقتصادی و جهش تولید مازندران را منوط به استقرار صنایع مادر دانست و گفت: مازندران با دسترسی به دریای خزر و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب، فرصت بی نظیری برای توسعه استان فراهم کرد و شورای برنامه‌ریزی استان باید برنامه راهبردی را در این خصوص داشته باشد.

وی با تاکید بر این که طبق ارزیابی و بررسی ،ارایه خدمات عمومی به مازندران با چالش مواجه است و شهروندان از شهرداری ها و دستگاه های خدمات رسان عمومی راضی نیستند، گفت: نیروی انسانی هوشمند مازندران باید در تصمیم گیری های توسعه ای بکارگیری شوند.

حسینی پور شورای برنامه‌ریزی مازندران را نیازمند تحولات و تغییرات توسعه ای دانست و گفت: دستور کار در شورای برنامه‌ریزی باید در راستای راهبری استان باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران با ذکر این نکته که خلأ های مازندران ناشی از رها شدن اجرای تصمیم های راهبردی در شورای برنامه ریزی است و یا این که تصمیم گیری درست عملیاتی در این شورا گرفته نشده است، تصریح کرد:دستگاههای اجرایی بی‌تفاوت باید مورد ارزیابی شورای برنامه‌ریزی مازندران قرار بگیرد و دبیرخانه شورای برنامه ریزی استان نیز نقش دستگاه های اجرایی استان را همواره رصد کند.

وی تاکید کرد::فرمانداران مازندران شورای برنامه‌ریزی را با محوریت تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم عملیاتی کنند.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان