دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۵ ]

 

 

گیلان امروز- انباشت حجم زیادی از زباله های عفونی داخل پارکینگی در کنار ساختمان شورای شهر بابل در شبکه های اجتماعی خبر ساز شد.

به گزارش ایرنا، این روزها خبری در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که نشان از همنشینی بخشی از زباله های عفونی مراکز درمانی در کنار ساختمان شورای اسلامی شهر بابل دارد. ساختمان شورای اسلامی شهر بابل که در محدوده موزه شهر بابل واقع شد در ۲۰ متری این ساختمان یک پارکینگ خودرو وجود دارد که در ورودی این مکان زباله های عفونی ریخته شده است.

مشکل زباله های عفونی مختص شهر بابل نیست و هر از چند گاهی از شهرهای مختلف این مشکل رسانه ای خواهد می شود اما همنشینی این زباله ها با ساختمان شورای اسلامی شهر بابل مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

با توجه به اینکه بابل به عنوان قطب درمان در شمال کشور مطرح است و هفت بیمارستان دولتی به همراه درمانگاه های خصوصی زیادی در این شهر فعالیت دارند زباله های عفونی بیشتری در این شهر نسبت به شهرهای دیگر مازندران تولید می شود.

در این پیوند معاون خدمات شهری شهرداری بابل در گفت گو با ایرنا بیان داشت: برخی از درمانگاه های خصوصی این زباله های عفونی را به صورت مخفیانه در سطح شهر پخش می کنند.

مهدی حیدری اظهارداشت: این مراکز درمانی به خاطر اینکه فاقد فعالیت دستگاه مخصوص جمع آوری زباله های عفونی هستند هر از چند گاهی این زباله ها را در سطح شهر دور می ریزند.

وی ادامه داد: انتظار ما این است نظام پزشکی شهرستان بابل که متولی ساماندهی این امر است جدی تر به این مساله ورود کند.

این مقام مسوول تصریح کرد: زباله های عفونی ریخته شده در پارکینگ خودرو در کنار ساختمان شورای شهر بابل جمع آوری شد.

با گسترش جوامع شهرنشینی و ضرورت ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به افراد جامعه و در نتیجه ایجاد مراکز متعدد درمانی و بهداشتی و مطب پزشکان، تولید زباله های عفونی و بیمارستانی روز به روز افزایش می یابد و ادامه این روند در صورت تعلل و سستی تصمیم گیران سازمان ها و دستگاه های متولی، این معضل سلامت افراد جامعه را به خطر خواهد انداخت.

بخش عظیمی از زباله‌های بیمارستانی و مطب پزشکان به بخش بیماران عفونی اختصاص می یابد که روزانه در قالب انواع لوازم و وسایل خونی مورد استفاده برای این نوع بیماران مانند ‌وسایل تزریقات و پانسمان از جمله سرنگ ها، سوزن، آمپول و تیغ جراحی تولید ‌می شود و باید برای حفظ سلامت افراد جامعه به صورت اصولی و بر اساس معیارهای مشخص شده، جمع آوری، حمل و بی خطرسازی شوند.

این نوع زباله های عفونی یا بیمارستانی باید در داخل کیسه‌های زرد رنگ ضخیم و محکم حاوی برچسب زباله‌های عفونی در داخل سطل‌های درب بسته جمع آوری و از طریق ماشین آلات مخصوص حمل این نوع زباله ها به مراکز و مکان های ویژه منتقل شوند و پس از بی خطرسازی توسط دستگاه های مخصوص در سایت های مخصوص این نوع زباله ها دفن شوند.

زباله‌های شیمیایی سرطان زا یا پسماندهای دارویی مانند داروهای کم مصرف شده یا تاریخ گذشته و واکسن‌ها نیز در جرگه این نوع زباله های بیمارستانی قرار دارند و باید در کیسه‌های قهوه ای رنگ همراه با زباله‌های عفونی جمع آوری و به بخش بی‌خطرسازی پسماندها منتقل شوند.

جمع آوری، حمل و بی خطرسازی زباله های عفونی نیازمند وجود شرکت ها و موسساتی است تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند و علاوه بر درآمدزایی و اشتغالزایی از این طریق، با ارایه خدمات به مراکز تولید زباله های عفونی و مطب پزشکان برای سلامت افراد جامعه تلاش کنند و در این راستا می توان از بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در این حوزه کمک گرفت.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان