دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

 

 

گیلان امروز- کدربودن آب های نوار ساحلی شهرستان های نوشهر و چالوس ناشی از ورود پساب های معدنی از جمله نگرانی های است که به تاکید اهالی و کارشناسان باید برای رفع آن تدابیری اتخاذ کرد.

به گزارش ایرنا، رودخانه حفاظت شده چالوس که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۷۲ کیلومتر و گذر از وسط شهر چالوس به دریای خزر می‌ریزد، به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن مانند قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و گونه های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می رود، ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می کند.

بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۹ کارگاه شن و ماسه و استخراج سنگ پیرامون رودخانه حفاظت شده چالوس فعالیت دارد که تعدادی از این رودخانه ها به علت کیفیت پایین کارایی سیستم تصفیه خانه پساب و آلایندگی را نداشته و این وضعیت فاجعه بار افزون بر خطر انقراض انواع گونه های آبزی در دریای خزر بلکه مشکلاتی هم را برای بهره برداران و باغداران روستاهایی جلگه ای ساحلی پایین دست این شهرستان ها به ویژه چالوس فراهم کرده است.

بنا به گفته مسوولان امر، مقدمات اجرای این طرح از سال ۱۳۷۴ با ساخت سد انحرافی و تونل در مسیر اجرای طرح آغاز شد و مسیر حدود ۱۰۹ کیلومتر کانال در قالب هفت قطعه تقسیم و باید در عرض پنج سال اجرایی می شد که متاسفانه این کانال تا نزدیک سی سنگان نوشهر ساخته شده است امروز ضمن آنکه بیشتر اراضی کشاورزی نوشهر تغییر کاربری و تبدیل به ویلاسازی شده متاسفانه مقادیر زیاد آبی که در آن جریان دارد و بیشتر مواقع گل آلود است وارد دریای خزر می شود.

نگرانی خزر از گل آلود شدن آب های ساحلی نوشهر و چالوس +فیلمچالش ادامه دار هدایت رسوبات ناشی شستشوی شن و ماسه کارگاه های معدنی در حاشیه رودخانه چالوس به داخل این رودخانه منتهی به دریای خزر، موضوع تازه ای نبوده بلکه در گذشته هم بارها این چالش در شبکه های اجتماعی پیام رسان و حتی سایت خبری، رسانه ای شده است، منتهی هر بار مسوولان امر وعده دادند در حال پیگیری رفع این معضل هستیم و به زودی این چالش برطرف می شود.

با اینکه سال ها در بیشتر روزها، محدوده ساحلی دریای خزر به خاطر همین موضوع، گل آلوده بوده نکته جالب آنکه خیلی از مردم و حامیان محیط زیست تصورشان آن بود که به علت جاری شدن سیل در نقاط بالا دست به ویژه روستاهای کوهستانی کجور و کلاردشت چنین اتفاقی رخ می دهد در حالی که بعد از مدت ها پی بردند که ساحل خزر در محدوده شهرستان های نوشهر و چالوس در شرایط مساعد بودن آب و هوایی به مدت طولانی هم گل آلود است که بیشتر این فاجعه زیست محیطی به خاطر فعالیت کارگاه های شن و ماسه در حاشیه روددخانه چالوس فاقد موازین محیطی بوده است.

در روزهای اخیر هم به دنبال بازدید های میدانی خبر نگار ایرنا از وضعیت سواحل نوشهر و چالوس گل آلودگی گستره زیادی از سطح این سواحل به طور کامل مشخص بوده است و با نگاهی دور تر به سواحل آب این دریا زلال و شفاف است.

در این پیوند سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت : تعداد ۹ کارگاه شن و ماسه در حاشیه این رودخانه فعالیت دارد و برابر وظایف محوله در بیشتر روزها از روند فعالیت این کارگاه ها بازدید بعمل آمده و پایش می شوند.

مرتضی سحر خیز در گفت و گو با ایرنا افزود : در نیمه دوم سال گذشته به دنبال پایشی که از نحوه فعالیت این معادن انجام گرفت بیشترشان دارای نواقصی مانند عدم کارایی مناسب سیستم های تصفیه فاضلاب، مستهلک شدن سامانه کنترل کننده گرد و غبار، عدم مدیریت و راهبری مناسب مشاهده شد که ضمن تذکرات شفاهی برای مدیران این معادن اخطاریه زیست محیطی هم صادر شد.

 

پلمب سه واحد تولیدی

این مسوول همچنین از تعطیلی سه واحد تولیدی به خاطر رعایت نکردن موازین زیست محیطی در اواخر سال گذشته خبر داد و گفت : با اینکه بارها اخطاریه های زیست محیطی برای بهره برداران این واحدهای تولیدی به منظور رفع این نواقص فرستاده شد منتهی اهمیتی به این موضوع ندادند تا آنکه از طریق حقوقی شکایتی علیه آن ها انجام گرفت که افزون بر اعمال جریمه همچنین نسبت به پلمب این کارگاه ها اقدام شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت : اگرچه پس از پلمب بهره برداران این کارگاه ها اقدام رفع برخی نواقص اقدام کردند و تقاضای رفع پلمب دادند تا همزمان با فعالیتشان این نواقص را برطرف کنند منتهی اجازه ادامه فعالیت به آن ها داده نشد.

سحرخیز افزود : سه واحد دیگر که هفته گذشته پس از پایش و بازدید های میدانی برنامه ریزی شده که نسبت تعطیلی این واحدها اقدام شود اگرچه در سایه فعالیت این کارگاه ها بستر اشتغال برای خیلی از کارگران و کامیونداران فراهم شده اما این به معنای آن نیست که دریای خزر هر روز گل آلود شود به هر شکل چنین اقدامی تهدید جدی برای بهداشت عمومی و زنگ خطری برای انقراض گونه های آبزی دریای خزر است.

وی خاطرنشان کرد : امروزه جرایم تخلفات این کارگاه ها بازدارندگی لازم را داشته به عنوان نمونه سه کارگاهی که اواخر سال گذشته به علت بی توجهی به اخطار زیست محیطی جریمه شدند متاسفانه میزان جریمه هر کدام انان حدود ۲۰ میلیون تومان بوده و این رقم بسیار ناچیز است البته در اخطار های بعدی و تکرار تخلفات این مبالغ حتی به یک میلیارد تومان هم می رسد اما به نظر می رسد اینجا خلاء قانونی وجود دارد و نسبت به بازنگری و اصلاح این قوانین زیست محیطی باید بازنگری شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت : آلودگی ۲ رودخانه حفاظت شده چالوس و سردابرود منتهی به دریای خزر جزو خطوط قرمز این دستگاه ناظر زیست محیطی بوده و در سال جدید بنابراین با همراهی و همکاری مسوولان دستگاه قضایی مرزن آباد و کارشناسان این نهاد اجازه داده نمی شود که بهره برداران این کارگاه ها رسوبات حاصل از شستشوی ماسه ها را به داخل رودخانه ها هدایت کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر هم گفت : رودخانه چالوس همانطوری که از نامش پیدا است در حوزه جغرافیای چالوس جریان دارد اما متاسفانه در پایین دست این رودخانه سدکانال انحرافی وجود دارد که پس از وارد شدن این آب به داخل سد مقادیر زیادی از آن وارد این کانال که برای تامین آب اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته پس از ورود به آبراه ها و رودخانه ها در نهایت به دریای خزر هدایت می شود که بیشتر اوقات آلوده است.

کامبیز محسن سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقادیر زیادی از این رسوبات هم ته نشین می شود به عبارتی درکف این رودخانه ها باقی می ماند که با هر بارندگی و طغیانی شدن رودخانه این آب گل آلود شده و در نهایت پس از ورود به دریای خزر، گستره زیادی از محدوده ساحلی را هم گل آلود می کند و بسیار نگران کننده است.

وی اظهار کرد : بارها این موضوع با اداره حفاظت محیط زیست چالوس و مسوولان آب منطقه ای شهرستانی و استانی در میان گذاشته شد که برای این کانال که سال ها نیمه کاره رها شده و امروز چالش های زیست محیطی ایجاد کرده فکر اساسی کنند که متاسفانه تاکنون اقدامی در این حوزه انجام نگرفته است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان