دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

 

گیلان امروز- فرماندار شهرستان رودبار گفت: پل‌ها و سازه‌های بزرگ دارای «درز انبساط» فضایی میان اجزای سازه هستند، درز انبساط به قطعه‌ای نیاز دارد و تکنولوژی آن در انحصار دیگر کشورهاست که باید به کشور وارد می‌شد، طبق پیگیری‌های نهایی این قطعه تا اردیبهشت ماه وارد می‌شود که برای نصب آن باید آزادراه موقتا به مدت یک هفته بسته شود.

۵.۲  کیلومتر از آزادراه منجیل-رودبار با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان ۲۱ اسفندماه با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، استاندار گیلان و مسئولان استانی و شهرستان رودبار سرانجام پس از ۱۲ سال به بهره برداری رسید.

ساخت این آزادراه علی‌رغم کوتاه بودن طول مسیر به‌دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفیدرود یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود. در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه چهار دستگاه تونل به ‌طول ۲۹۴۹ متر و ۶ دستگاه پل به‌طول ۱۲۱۶ متر احداث شده که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به‌ویژه در تونل‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

حال تصاویری در شبکه‌های مجازی محلی تحت عنوان «پل ورودی جدید آزادراه از سمت منجیل در حال ریزش است که خودروها با ورود به این محدوده دچار مشکل و پنچری می‌شوند» منتشر شده، برای پیگیری و صحت این موضوع با فرماندار شهرستان رودبار تماس گرفتیم.

طهمورث عموپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۸.۲ کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار سالها نیمه‌تمام مانده بود و پیگیری آنچنان هم نمی‌شد اما به لطف خدا و با همت دولت، این پروژه که از مطالبات مردم ایران و گیلان بود، به نتیجه و بهره‌برداری رسید.

فرماندار شهرستان رودبار با بیان اینکه ۷۰ درصد مسافرین از محور رودبار وارد استان گیلان می‌شوند، افزود: پیش از افتتاح این پروژه مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات برای ورود به استان گاهی ترافیک‌های کیلومتری ۱۴ الی ۱۵ ساعتی را متحمل می‌شدند، علاوه‌بر مسافران این ترافیک برای مردم شهرستان رودبار هم معضلاتی را ایجاد کرده بود و باید زمان زیادی را برای انجام کار روزمره در ترافیک منتظر می‌مانند اما با پیگیری‌های استاندار محترم سرانجام قطعه ۸.۲ کیلومتر در ۲۱ اسفندماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: پل‌ها و سازه‌های بزرگ دارای «درز انبساط» فضایی میان اجزای سازه هستند با این هدف که انبساط حاصل از افزایش دما و بزرگ‌تر شدن اندازه سازه در فصول گرم یا کاهش دما در فصول سرد، تنش و فشاری را به قسمت‌های اصلی سازه وارد نکند و به عبارتی درز انبساط در فصول سرد و گرم باعث انعطاف سازه می‌شود.

عموپور گفت: درز انبساط به قطعه‌ای نیاز دارد و تکنولوژی آن در انحصار دیگر کشورهاست که باید به کشور وارد می‌شد، طبق پیگیری‌های نهایی این قطعه تا اردیبهشت ماه وارد می‌شود که برای نصب آن باید آزادراه موقتا به مدت یک هفته بسته شود و گروه فنی مهندسی بتوانند کار خود را انجام دهند، از اینرو با توجه به اینکه تاکنون تردد سفرهای نوروزی را داشتیم امکان بستن مسیر و ترمیم اصولی شکستگی آسفالت مقدور نبود.

فرماندار شهرستان رودبار گفت: برای پیشگیری از مشکلات تردد خودروها در پل ورودی آزادراه شرکت پیمانکاری و راهداری تاکنون چندین مرحله اقدام به ریختن آسفالت سرد کرده اما چون تردد زیاد است، آسفالت آنطور که باید جوابگو نبوده است، بنابراین ریزش پل صحت ندارد و وقفه بوجود آمده به دلیل اجرای درز انبساط است که به محض وارد شدن قطعات در اردیبهشت ماه نصب می‌شود اما ترمیم اصولی ظرف روز جاری با بستن یک روزه آزادراه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام سازه‌ها و پل‌ها از لحاظ فنی و مهندسی دارای درز انبساط هستند و حتی برخی از پل‌های روگذر شهر رشت هم در طول سال به دلیل چک و بررسی درز انبساط و وضعیت سازه موقتا بسته می‌شوند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان