دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

گیلان امروز- رییس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ عامل انسانی و رانت را موجب کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیونها در این مرز عنوان کرد.

فرانگیز رحمانی با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: بعد از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات در حالیکه مقرر شده بود همزمان با افتتاح پل دوم مرزی ساماندهی عبور و مرور به شکل سیستمی انجام شود، همچنان شاهد دخالت عامل انسانی و کندی تردد در گمرک زمینی بندر آستارا هستیم و کامیونهای صادراتی تجار و بازرگانان همچنان روزها در مسافت‌های ۳ کیلومتری در انتظار مجوز عبور هستند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تاکید به اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع اضافه کرد: نگرانی تجار از واردات کالاها با ارز بالغ بر ۶۰ هزار تومانی و بازگشت ارز به بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تجار می‌زند و این در حالیست که ارز نیمایی را فقط در اختیار برخی از وارد کنندگان قرار می‌دهند و مابقی صادرکنندگان از آن محروم هستند.

رحمانی با بیان اینکه برخی مانع از رنگین شدن سفره‌های مردم هستند تصریح کرد: برخوردهای دوگانه با تجار و مشکلات بازگشت ارزی به بانک مرکزی موجب شده برخی از تجار قادر با فعالیت صادقانه نباشند و به ناچار ارز مورد نیاز خود را قاچاقی به کشور وارد کنند. متأسفانه فقط عده‌ای خاص مورد حمایت قرار دارند.

 رییس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی ورود و خروج برای فعالیت تجار کشور است افزود: کشور آذربایجان در بخش ریلی، مسایل سیاسی را دخالت داده و مشکلاتی را در این بخش برای تجار ایجاد کرده و صادرکنندگان ما در برخی مواقع از تعامل و تجارت بین الملل محروم هستند.

 فرانگیز رحمانی با تأکید به اینکه مرغوبترین کالاهای کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، ایجاد معطلی و توقف‌های طولانی مدت در مرز آستارا توسط عوامل انسانی را موجب کاهش کیفیت محصولات صادراتی اعلام کرد و گفت: این موضوع آسیب و ضرر جبران ناپذیری به تجارت و بازرگانی کشور وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه بازرگانان در خط مقدم صادرات و بازرگانی کشور هستند اما افرادی در این حوزه تصمیم گیرنده اند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه ای، محدودیتها و مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کنند. این در حالیست که بازرگانان هیچ نقش موثری در تصمیم گیری‌ها ندارند. نمونه این تصمیم گیریهای غیرکاشناسی در ۵ سال گذشته با بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی رقم خورد که تاکنون مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده و هنوز رفع نشده است.

 در واقع بازرگانان قربانی کارشناسی های ناکارشناسانه شده اند. تداوم این مساله با شعارهای سالانه نظام که از سوی رهبری اعلام می‌شود در تضاد است.

لازم به ذکر است: پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه سال گذشته با حضور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان بهره برداری شد.

این پل مرزی اتومبیل‌رو که با اعتبار هزینه شده ۵.۸ میلیون یورو به انجام رسید به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شد و قرار است ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا دهد.

کندی تردد کامیونها، ترافیک شدید و کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شده بود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان