دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۶ ]

 

 

 

گیلان امروز- زمستان سال گذشته، کوچه جمشید جمراد که یکی از کوچه‌های فرعی پیاده راه علم‌الهدی است، به عنوان «گذر خوراک» نامگذاری شد و در آخرین روز اسفندماه، سازمان عمران شهرداری رشت اعلام کرد سنگفرش گذر خوراک در فاز نخست به اتمام رسیده اما کسبه این کوچه ناراضی هستند.

کوچه شهید جمشید جمراد واقع در بازارچه سبزه میدان رشت، به عنوان «گذر خوراک» نامگذاری شده که سنگفرش آن در آخرین روزهای اسفندماه ۱۴۰۲ به پایان رسید، اما کسبه شاغل در این کوچه از نحوه نادرست اجرای پروژه ناراضی هستند.

بر سنگفرش کوچه که قدم می‌گذارید، به ظاهر خوب اجرا شده اما کسبه کوچه جمشید جمراد می‌گویند که کاش شهرداری رشت «گذر خوراک» را مناسب‌سازی نمی‌کرد! یعنی اینکه مردم راضی و کسبه ناراضی هستند.

مردی که داخل مغازه، دیگ آشی را برای افطار بار گذاشته و مرتب هم می‌زند، می‌گوید: یک روز بارانی بیایید تا ببینید بارش باران و پساب‌ها و فاضلاب‌ها چه وضعیتی ایجاد می‌کنند.

سه ماه قبل شهرداری رشت اعلام کرد که در راستای برندسازی و باقی ماندن عنوان «شهر خلاق خوراک» برای رشت، بنا دارد محوری را به عنوان «گذر خوراک» انتخاب کند، لذا در این راستا به دلیل فعالیت چندین واحد خوراک پزی در کوچه جمشید جمراد واقع در پیاده‌راه علم‌الهدی این کوچه بدین منظور انتخاب شده و بناست مناسب‌سازی و سنگفرش کوچه انجام شود.

کوچه مذکور در واقع بخش باقیمانده بازارچه بزرگ سبزه میدان رشت است که بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ خورشیدی پس از تملک املاک در مسیر خیابان رشت احداث شد و خانه‌های موجود در بافت قدیمی مرکز رشت تخریب و خیابانی در راستای میدان مرکزی رشت ایجاد شد. نخستین خیابان هم خیابان امام(ره) بود و دومین خیابان پس از انقلاب به نام علم‌الهدی تغییر نام داد و در سال ۱۳۹۱ هم به عنوان نخستین پیاده راه رشت، سنگفرش شد.

بازارچه سبزه میدان از قدیم محل فعالیت چندین واحد واویشکا پزی، پخت سیرابی، یک واحد نانوایی، تولید فالوده سنتی و چند کافه و عطاری است. بخاطر نزدیکی این خوراک‌پزی‌ها به مرکز شهر و باغ سبزه میدان، همواره این بخش پاتوق افرادی است که می‌خواهند یکی از خوراک‌های سنتی و به نسبت ارزان گیلان یعنی واویشکا را تجربه کنند.

کسبه کوچه جمشید جمراد، بخاطر مناسب سازی و سنگفرش این کوچه برای افزایش بهداشت محیط از یک سو و توسعه محور گردشگری رضایت دارند، اما از نحوه اجرای کار ناراضی هستند.

به گزارش ایسنا، ساکنین این کوچه و مغازه‌هایی که کارشان پخت انواع خوراک است، به نحوه اجرای کار معترض هستند؛ اعتراض‌هایی که در بازدید میدانی هم مشهود است و البته شهرداری هم می‌گوید پیمانکار موظف است اشکالات را تا پیش از تحویل قطعی، رفع کند.

یکی از اهالی کوچه جمراد به ناتمام ماندن سنگفرش در انتهای کوچه اشاره می‌کند و می‌گوید: خانه مسکونی من اینجاست، هر روز باید با ماشین تردد کنم، ولی سنگفرش خروجی کوچه ناتمام مانده و به نوعی کوچه مسدود شده است.

وی با اشاره به پایه‌های بتنی(بولاردهای بتنی) ورودی کوچه پیش از اجرای کار، ادامه می‌دهد: پیش از این، ورودی کوچه مسدود بود، اما از وقتی بولاردهای بتنی ورودی را برای اجرای پروژه برداشته‌اند، هر روز شاهد تردد ماشین به داخل کوچه و بعضا پارک خودروهای پلاک غریبه در کوچه هستیم؛ از همه بدتر، فضای جدیدی برای دستفروشان ایجاد شده است و بساط خود را تا ورودی و ابتدای کوچه هم پهن می‌کنند.

پس زدن آب فاضلاب و جمع شدن آب‌های سطحی، در محور اصلی و کوچه‌های فرعی، عمده‌ترین شکایت اهالی است.

یکی دیگر از مغازه دارها در این باره می‌گوید: شهردار رشت موقع بازدید از اجرای پروژه گفته بود اکوهای فاضلاب توسط اداره آب و فاضلاب تخلیه می‌شود، ولی نه تنها این کار انجام نشده، بلکه با یک بارندگی، فاضلاب بالا می‌آید که به نظر می‌رسد خروجی آب مسدود شده است.

کاسب دیگری از نحوه شیب‌بندی پروژه گله دارد و می‌گوید: قبلا کوچه تا این حد مشکل نداشت، وقتی باران می‌بارد، آب‌های سطحی از انتهای کوچه به سمت ابتدای کوچه می‌رود و چون خروجی فاضلاب تعبیه نشده، شاهد آبگرفتگی کوچه هستیم.

شکستگی سنگ ورودی و پله جلوی برخی از مغازه‌ها، شکایت دیگر کسبه است و عنوان می‌کنند چه کسی خسارت وارده به کسبه را باید بپردازد؟!

فرد دیگری به تیر برق آسیب دیده ابتدای کوچه اشاره کرد و گفت: قبلا هم سابقه داشته تیر برق بتنی آسیب‌دیده، عابری را در انتهای کوچه دچار حادثه کند. کارشناس اداره برق در زمان اجرا ضمن بازدید، گفته بود کابل‌های برق قرار است زیرزمینی عبور کند و یک‌بار هم پست برق بررسی شد ولی هنوز سه تیر برق کوچه برداشته نشده است!

در کوچه‌ای که چندین واحد خوراک پزی در آن فعال بوده، مازاد گوشت و چربی و پسماند خوراک هم طبیعی است که پسماندهای غذایی رها شده در گوشه کوچه موجب می‌شود گربه‌ها در تمام کوچه جولان دهند.

اهالی می‌گویند قبلا مخزن بزرگ حمل زباله کنار مسجد صالح‌آباد قرار داشت که از زمان اجرای پروژه مخزن را برداشته‌اند و زباله‌ها در کوچه رها می‌شوند. ضمن اینکه برخی از کسبه هم باید فیلتر روغن گیر در خروجی فاضلاب نصب کنند زیرا با عدم رعایت این قانون بهداشتی، شاهد گرفتگی فاضلاب خواهیم بود.

اکنون باید دید گذر خوراک به سامان می‌رسد؟

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان