دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
Monday, 29 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۵ ]

 

 

 

گیلان امروز- بیش از یک سال است که وزارت صمت آمار تولیدات صنعتی و معدنی را حبس کرده است و به جز چند آمار گزینشی، از انتشار سایر اطلاعات مربوط به میزان تولید سرباز می زند.

به گزارش مهر، در حالی که انتشار آمار یکی از عوامل شفافیت اطلاعات محسوب می‌شود اما وزارت صمت بیش از یک سال است که انتشار آمار ماهانه را متوقف کرده و هیچ آماری حتی آمار کلی از وضعیت تولید محصولات صنعتی و معدنی اعم از لوازم خانگی، تایر، کاغذ، سیمان، الیاف، شمش آلومینیوم، کاشی و سرامیک، چرم و… منتشر نکرده است.

این وضعیت در حالیست که تا پیش از این وزارت صمت به صورت مرتب آمار مربوط به تولیدات صنعتی و معدنی را در محصولات منتخب و اثرگذار در اقتصاد به تفکیک و مقایسه با ماه و سال قبل خود منتشر می‌کرد که کمک می‌کرد سیاستگذار و فعالان اقتصادی به ویژه صنعتی و معدنی و البته رسانه‌ها با دسترسی آسان به آمار تولید هم از جزئیات عملکرد صنایع مختلف و اثرگذار بر اقتصاد کشور اطلاع داشته باشند و هم نسبت به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به صورت دقیق اقدام کنند.

نکته مهم در این آمار آن بود که به دلیل انتشار آمار تولید محصولاتی که بیشتر به عنوان ماده اولیه در زنجیره تولید استفاده می‌شوند، فعالان حوزه صنعت و معدن اطلاعات دقیقی از فرآیندهای تولید به دست می‌آوردند، اما متأسفانه اما بیش از یک سال است که فقط برخی آمار به خصوص آمار مربوط به تولید خودرو به صورت گزینشی توسط روابط عمومی این وزارتخانه منتشر شده است.

از سویی دیگر نیز شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده که قطعاً جذب مشارکت مردم در امور تولیدی نیازمند آمار و اطلاعات شفاف است بنابراین مشخص است که بدون در دست داشتن آمار و محاسبه شاخص‌های کلیدی صنعتی و معدنی که ستون فقرات تولید کشور هستند، نمی‌توان تصویری روشن از قامت اقتصاد ملی در دست داشت.

از این رو انتظار می‌رود وزارت صمت امسال نسبت به انتشار آمار تولید همچون گذشته اهتمام ورزیده و این حوزه را از پستو خارج کند چراکه با توجه به شرایط حساس کشور ضروری است صیانت از تولید با رویکرد نظارت مستمر بر فرآیند تولید صنایع استراتژیک در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان