گیلان امروز- قلعه دزک از جاهای دیدنی شهرکرد است و در جنوب شرق روستای دزک قرار دارد. واژه دزک از دو بخش دز یا دژ و ک تصغیر تشکیل شده است. دژک در واقع به معنی دژ کوچک بوده و برای استفاده نظامی ساخته شده بود.
قلعه، عمارت و منزل مسکونی چندین نسل از ایلخانان بختیاری بوده است. این قلعه که در حال حاضر ۲۰/۵۰۷۶ مترمربع وسعت دارد در سال ۱۲۹۲ قمری توسط امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی از خوانین بزرگ هفت لنگ بختیاری بنا شد. قلعه دزک ابتدا شامل اسکلت بنا و طبقه همکف بوده و قسمتهای دیگر ساختمان که شامل عمارت و طبقه دوم و حیات خلوت و تزیینات ساختمان است، به تدریج بر ساختمان افزوده و تکامل یافت.
امیر مفخم، نظامی و سیاستمدار ایرانی دوره قاجار بود. وی در مقاطع مختلف دارای مناصبی چون حکومت خوزستان، اصفهان، کردستان، کرمان، لرستان و کرمانشاهان بود. در دورهای نمایندگی مجلس شورای ملی و در فاصله سالهای ۱۲۹۶ و ۱۲۹۷ وزارت جنگ را در کابینه صمصامالسلطنه برعهده داشت. وی یکی از قدرتمندترین خوانین بختیاری در اوایل قرن اخیر است. در روزهایی که اکثر خوانین بختیاری، به مشروطه گرویده بودند، امیر مفخم، همچنان به محمدعلیشاه وفادار ماند.
در آستانه فتح تهران، امیر مفخم فرماندهی کل قشون دولتی طرفدار محمدعلی شاه را بر عهده داشت، اما خیلی زود به اردوی مشروطه خواهان پیوست و در جنگ با ارشدالدوله و سالارالدوله، از فرماندههای قوای مشروطه بهحساب میآمد. وی قریب پنجاه سال، گاه در کسوت نظامی، گاه مقام والیگری و وکالت مجلس شورای ملی و گاهی در مقام وزارت، در صحنه سیاسی ایران حاضر بود و یکی از مهرههای تأثیرگذار در تاریخ معاصر به شمار میرفت.
این بنای تاریخی که شامل دو طبقه است، اگر چه در ابتدا به قصد یک قلعه با استحکامات نظامی ساخته شد، اما بعدها با تزییناتی که در آن صورت گرفت و طراحی که در داخل اتاقها انجام شد، در داخل کاملا شکل کاخ به خود گرفت. بنابراین به نوعی میتوان آن را کاخ قلعه نامید. طبقه اول قلعه دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از دو طرف به محوطه بزرگ قلعه منتهی میشود. در دو طرف هشتی چهار ایوان است که دو تا از ایوانها رو به شمال و دوتای دیگر به طرف جنوب قرار گرفتهاند. در ایوانهای ورودی و شمالی طبقه اول، ستونهای گچبری شدهای دیده میشود، که با نقوش حصیری شکل، بر روی تیرهای چوبی ساخته شدهاند.
طبقه دوم قلعه که از ایوانهای شمالی دو طرف هشتی به آن وارد میشوند، ابتدا از راهپلهها وارد محوطه بزرگ به نام حوضخانه میشود. اتاقهای طبقه دوم دارای دو ایوان مجزا از هم در شمال و سه ایوان متصل به هم سراسری در جنوب است که دو اتاق سه دری در ایوانهای شمالی باز و دو اتاق سه دری قرینه در ایوان سراسری جنوب باز میشود و در وسط اطاقهای سه دری جنوبی، سالن بزرگ پنج دری موسوم به دیوانخانه یا سفرهخانه قرار دارد. اتاق آیینه در جوار آن قرار گرفته است. دو اتاقک به نام گوشواره در دو طرف اتاق آیینه است. بنای قلعه با توجه به آب و هوای منطقه، مشرف به بیشههای منتهی به کوهستان و به سمت قبله بنا شده است. به این شکل اتاقهای طبقه اول ساختمان از نور و گرمای مناسب در فصول سرد برخوردار و در فصول گرم کاملا خنک هستند.
تالار سفره خانه
تالار سفرهخانه یکی از بخشهای مهم قلعه است. سفرهخانه دارای تزیینات گچبری بهخصوص رنگ اندازی و قاب کتیبههای تسمهدار است. سفرهخانه یک تخته فرش پنجاه متری است، این فرش که گفته شده حدود نود سال قدمت داشت، از با ارزشترین و ممتازترین فرشهای بختیاری از نظر بافت و نقشه بوده است. حاشیه بالایی دیوارهای تالار و اطراف درهای اصلی و ورودی، دارای گچبریهای قالبی است. نقاشیهایی اسطورهای از فرشته، شیر و شکار و فرهاد کوهکن با الهام از داستانهای هفت پیکر نظامی در این تالار دیده میشود.
اتاق آیینه
در کنار سفره خانه اتاقی به نام آیینه وجود دارد که به آن تالار آیینه میگویند. اتاق آیینه درواقع یکی از هشت اتاق بازمانده اصیل از این نوع در منطقه است. این تالار از بخشهای ممتاز و ویژه قلعه است. سقف و دیوارهای تالار بهصورتی باشکوه با آیینه تزیین شده است. این اتاق به سبک اروپایی ساخته شده و به آیینههای قصرهای اروپایی شباهت دارند.
تالار آیینه دارای نقاشی هایی به صورت شیشه نقاشی است که نمای سه بعدی دارند. موضوع نقاشیها عموما تصاویری از سوارکاری، قصرها و ابنیه سلطنتی با طرحهای اروپایی، گل و مرغ نمای و نمای خارجی خود بنا هستند. در اتاق آیینه عکسهای برخی از خوانین بختیاری به صورت قابشده نصب شده است.
این بنا دارای چهار برج مخروطیشکل بدون کاربری نظامی است که دو برج قسمت جنوبی سالم و دو برج قسمت شمالی نیمه مخروبه و بیشتر برای القاء شکوه و ابهت ساخته شده و به عنوان انبار و زندان استفاده میشد. در این قلعه، در پوشش آجر خارجی با هنر «آجر چینی» و تلفیق آن با کاشیکاریهای لعابی هندسی، نقشهای زیبایی تشکیل شده است. تلفیق آجر کاشی با طرحهای مختلف در کتیبهها بهکار رفته است. به این شکل دو کتیبه بزرگ و متقارن محله پاگرد راهپلههای داخل محوطه دارای ارزش هنری بسیار است.