جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
Friday, 26 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

بخش ورزش- مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال با حضور ۸۷ عضو این مجمع در سالن اجلاس سران در شرایطی برگزار شد که انتخاب برای رئیس چهار سال آینده به دور دوم کشید و در پایان رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه این فدراسیون برای چهار سال آینده انتخاب و مشخص شدند. در پایان سه ساعت انتظار، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در دور دوم رای‌گیری، در رقابت با کیومرث هاشمی توانست با کسب ۴۹ رأی، عنوان بیست و ششمین رئیس فدراسیون فوتبال را به خود اختصاص دهد.

این انتخابات در شرایطی برگزار شد که فدراسیون فوتبال در چند سال اخیر با مشکلات مدیریتی فراوانی مواجه بود و عدم حضور مدیران و مسئولان کاربلد و تاثیرگذار، مشکلات این رشته را چند برابر کرد و مهم‌تر از آن قراردادی با مارک ویلموتس بسته شد که یکی از فاجعه‌بارترین قراردادهای تاریخ ورزش ایران بود. این موضوع اهمیت انتخابات فدراسیون فوتبال را دو چندان و اهالی این رشته را امیدوار کرد تا ترکیب قدرتمند و کاربلدی برای دوره آینده انتخاب و بتواند علاوه بر رفع مشکلات و نقایص گذشته، قدم رو به جلویی برای فوتبال کشور بردارند.

 

اهمیت اعضای هیات‌ رئیسه

البته فراموش نشود که در کنار رئیس فدراسیون، اعضای هیات‌ رئیسه نیز از اهمیت بسیار بالایی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های فدراسیون فوتبال برخوردارند و طبیعی است باید افرادی انتخاب می‌شدند که هم فوتبال را به خوبی بشناسند و هم توان مدیریتی و قدرت اقتصادی و سیاسی بالایی داشته باشند تا بتوانند به عنوان بازوان قدرتمند رئیس، امور فدراسیون فوتبال را پیش ببرند. اما خروجی آن برای بسیاری غیرمنتظره بود و به نظر می‌رسد اهالی فوتبال زیاد به آینده امیدوار نیستند زیرا عمر حضور برخی اعضای هیات‌ رئیسه در فوتبال به چند ماه هم نمی‌رسد و سابقه فوتبالی هم که در کارنامه آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

کمک شهاب به شهاب

شاید انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم برای اهالی فوتبال غیرمنتظره بود، اما او با کمک شهاب جهانیان رئیس سابق هیات‌مدیره باشگاه استقلال قدم به این آوردگاه گذاشت و با کسب ۳۸ رأی در دور اول به همراه کیومرث هاشمی (۲۴ رأی) به دور دوم راه پیدا کرد و سرانجام به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

از نظر اهالی فوتبال، عزیزی‌خادم مدیر فوتبالی نیست و سابقه بازی در هیچ تیم مطرحی را ندارد. فراموش نکنیم در زمان صفایی‌فراهانی نیز همین صحبت‌ها بود، اما اکنون همگی متفق‌القول می‌گویند صفایی‌فراهانی بهترین رئیس فدراسیون فوتبال پس از انقلاب بود.

 

مدرن‌سازی فوتبال ملی

عزیزی‌خادم نه تنها با فوتبال بیگانه نیست، بلکه سابقه کار در هیات‌مدیره باشگاه‌های سایپا و پیکان را هم در کارنامه دارد. زمانی که باشگاه استقلال زیر نظر وزارت رفاه (کاظمی) بود، معاون پارلمانی - حقوقی این وزارتخانه بود و برنامه‌ریزی برای باشگاه بزرگی مانند استقلال زیر نظر او انجام شد و در همان سال نیز استقلال به قهرمانی در لیگ برتر رسید.

اولویت اول عزیزی‌خادم، حضور تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. برنامه‌هایش در افق ۴ ساله با رویکرد دانش بنیان بوده و پس از عبور از بحران، هدف اصلی‌اش مدرن‌سازی فوتبال ملی و ساختارهای مدیریتی فوتبال است.

 

تبلور دموکراسی

اکنون ریاست فدراسیون فوتبال به مدت ۴ سال به عزیزی‌خادم سپرده شده و در آینده کوتاه‌مدت با چالش‌های بسیاری دست به گریبان است؛ از جمله آن باید به پرونده ویلموتس، آماده سازی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی و از آنها مهم‌تر، تغییر مثبت در فضای فوتبال ایران اشاره کرد.

بهتر است به جای پرداختن به موضوع‌هایی مانند مهندسی انتخابات و یا ... با کمک یکدیگر مشکلات بوجود آمده را برطرف کنیم. عزیزی‌خادم این انتخاب را تبلور دموکراسی دانست و می‌خواهد با تعامل با همه ارکان نظام در جهت پیشبرد اهداف‌ خود قدم بردارد.

 

نگاه توسعه‌گرا به زیرساخت‌ها و استانداردسازی

عزیزی‌خادم با بیان اینکه با کمک باشگاه‌ها نگاهی نو و جدید خواهیم داشت تا در راه توسعه فوتبال قدم برداریم، گفت: «خود را موظف و مکلف به مشورت و تعامل سازنده می‌دانم. انشاءالله در کنار هم با افتخار و اقتدار و افتخار را به فوتبال برگردانیم. امیدوارم با نگاه تعاملی و با پرهیز از التهاب، بحران و با نگاهی توسعه‌گرا چه در حوزه زیرساخت و چه در حوزه استانداردسازی و همچنین در تیم‌های پایه و بحث فوتبال بانوان، فوتبال را توسعه دهیم. فدراسیون قطعاَ غیرسیاسی است و نگاه عدالتی دارم، بخصوص می‌خواهیم مناطق کم‌برخوردار را توسعه ‌دهیم.»

 

نگاه جمعی و همگرایانه‌

عزیزی‌خادم خود را ملزم و مکلف به شفافیت، پاسخگویی و به کارگیری نیروهای متخصص و خبره که بتوانند به کارآمدی فوتبال کمک کنند، می‌داند. نگاه جمعی و همگرایانه‌ای که وجود دارد، به نظر می‌رسد می‌تواند حاصل مهمی در فدراسیون آتی داشته باشد. فساد را برنمی‌تابد و نگاه‌شان به فوتبال بانوان نگاه کاملاً توسعه‌ای است.

 

نخستین انتظاری که از رئیس فدراسیون می‌رود، چیست؟

با توجه به چهار سال تجربه و سابقه عزیزی‌خادم در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، او باید نگاه برنامه‌محور داشته باشد، زیرا یکی از آفت‌های بزرگ فوتبال در چند دهه گذشته بی‌برنامگی بوده است.

 

بازگرداندن اقتدار و افتخار به فوتبال

یکی از ایرادهایی که به هیات‌رئیسه‌ گذشته فدراسیون فوتبال گرفته می‌شد، عدم تاثیرگذاری و تصمیم‌سازی اعضای آن برای این رشته و خنثی بودن در بیشتر تصمیم‌ها و قراردادهای مهم این رشته بود. آیا اعضای هیات‌رئیسه جدید تاثیرگذار و تصمیم‌ساز خواهند بود؟

اکنون اهالی فوتبال و اصحاب رسانه‌ به‌جای انتقاد از شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به او کمک کنند تا اقتدار و افتخار را به فوتبال ایران بازگردد.

 

تاکید اولیایی به ضرورت توجه به ساختار داخلی فدراسیون با استانداردهای مدرن

کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با تاکید بر اینکه مجمع آبرومند و خوبی برگزار شد و نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز از طریق اسکایپ بر انتخابات فدراسیون فوتبال نظارت داشتند به ایرناپلاس گفت: «انتخابات این دوره دو ویژگی داشت؛ نخستین انتخاباتی بود که با اساسنامه مورد تائید فیفا برگزار شد؛ ویژگی دوم اینکه وقتی اساسنامه فدراسیون فوتبال در دولت مطرح شد، دولت هم به طور رسمی اعلام کرد فدراسیون فوتبال یک نهاد خصوصی و غیردولتی و عمومی بوده و بالاترین مرجع آن نیز مجمع عموعی آن است. در واقع ما هم تائید حقوقی دولتی را در این اساسنامه داشتیم و هم یک اساسنامه مدون داریم.»

وی درباره انتظارها از رئیس فدراسیون نیز گفت، افزود: «در شروع کار باید اول هیات‌ رئیسه خود را تکمیل کند، زیرا دو رکن اصلی خود را ندارد. از طرفی هیات‌رئیسه باید در همین شروع، تقسیم کار کند و از این به هم ریختگی کار در مدتی که با سرپرستی اداره می‌شده، اعمال مدیریت را با تقسیم کار انجام دهند.

«آقای عزیزی خادم باید هرچه زودتر با تشکیل یک کمیته مستقل چند نفره برای حمایت، هدایت و در اختیار داشتن تیم ملی را شکل دهد و همه اختیارات تیم ملی را به آن کمیته دهد که کادر فنی بدانند با چه فردی طرف هستند و چگونه باید عمل کنند. برای ما در این مقطع، حضور تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی بسیار مهم، حساس، ارزنده و قابل توجه است. ما نباید بیشتر از این فرصت‌ها را از دست بدهیم.»

اولیایی افزود: «یکی دیگر از موضوع‌های مهم، توجه به ساختار داخلی فدراسیون با استانداردهای مدرن است. ما باید کمیته‌های خود را منطبق با اساسنامه کرده و شرح وظایف کمیته‌ها را بنویسیم. دپارتمان‌ها را هم انتخاب کنیم؛ البته بیشتر تلاش شود که از نیروهای موجود استفاده کنیم. در جاهایی که نیاز به ترمیم است، هرچه زودتر اقدامات لازم انجام شود. دپارتمان‌ها نیز بخشی از کارهای اجرایی را برعهده بگیرند. همه جمع نشود در کیف یک شخص به نام رئیس که همه از او توقع داشته باشند و هر جا رفت به همه پرسش‌ها پاسخ دهد. در اینجا باید رئیس مسئول هماهنگی باشد نه پاسخگو.

«به عقیده من، رئیس فدراسیون مانند رئیس مجلس است. رئیس مجلس در تصمیم‌های دولتی و کشوری ما در واقع مانند مبصر کلاس است چون یک رأی دارد و بقیه هم یک رأی؛ هر کسی هم باید به وظایف خود جداگانه عمل کند. تثبیت و تطبیق ساختار سازمانی فدراسیون فوتبال با اساسنامه جدید باید اتفاق بیفتد.»

عضو هیات مؤسس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران همچنین گفت: «آقای عزیزی‌خادم تا اندازه‌ای باید امورها را با ذینفعان فوتبال به مشارکت فکری بگذارد. هوادار، رسانه‌ها، مدیران، مربیان، بازیکنان، داوران و ایجنت‌ها (مدیر برنامه‌ها) ذینفعان فوتبال هستند. در واقع آن‌ها فوتبال حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند.

«عزیزی‌خادم به عنوان رئیس جدید فوتبال باید با تشکل آن‌ها جلساتی داشته باشد، نظرخواهی کند و ببیند مثلاً در کانون هواداری که در دنیا وجود دارد و مسئولیت‌پذیرند در ایران بی رونق است! البته مدتی است به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از حضور هواداران در ورزشگاه‌ها محرومیم، اما باید هرچه زودتر شرایطی فراهم شود تا هوادار بتواند به ورزشگاه بیاید و بازی تیم مورد علاقه خود را ببیند و تشویق کند.»

مدیرعامل اسبق تیم‌های برق تهران و پاس همدان ادامه داد: «هوادار برای فوتبال مثل اکسیژن است برای انسان‌ها و این اکسیژن را نباید اجازه دهیم قطع شود. رسانه‌ها نیز تشکل‌هایی دارند و منتقل‌کننده اخبار و چشم و گوش ملت هستند. عملیات اجرایی برای رساندن آگاهی به ملت کار رسانه‌هاست. آن‌ها را با تشکل‌هایشان به رسمیت بشناسد و جلسه بگذارد و نقطه‌نظرات آن‌ها را هم بخواهد.

از بقیه ذینفعان مانند مدیران، مربیان، بازیکنان، داوران و ایجنت‌ها (مدیر برنامه‌ها) با تشکل‌هایشان هم‌اندیشی شود. برای اداره فوتبال یک ابزاری هم وجود دارد به نام ابزار مالی. کمیته بازرگانی، اقتصادی، درآمدزایی و ... با حضور خبرگان تشکیل شود و باید طرح‌های مکتوب‌شان را به هیات‌رئیسه ارائه دهند. یعنی عده‌ای بروند به دنبال طرح درآمدزایی در فوتبال؛ ممکن است درآمدهای پایدار را معرفی و پس از تصویب در هیات‌رئیسه، بتوان از آن پتانسیل درآمد ایجاد کرد.»

اولیایی با بیان اینکه تکیه داشتن به حق پخش تلویزیونی وظیفه فدراسیون فوتبال نیست، گفت: «در رابطه با حق پخش تلویزیونی باید باشگاه‌ها به آن بپردازند، نه فدراسیون فوتبال زیرا حق پخش حق باشگاه‌هاست و باید وصول شود اما توسط باشگاه‌ها.

فدراسیون‌ بیش از ۵۰ درصد بحث خود را باید برای تیم‌های ملی بگذارد. فراموش نکنید باشگاه‌ها سازنده بازیکن‌های تیم ملی هستند.

وی ادامه داد: اگر فدراسیونی بخواهد بهترین بازیکن‌ها را در اختیار داشته باشد، باید مسابقات منظمی برگزار کند؛ باید باشگاه‌های توانمندی داشته باشد که آن‌ها بازیکن‌ها را در اختیار بگیرند و آماده سازند تا یک تیم ملی آماده داشته باشیم. پس تلاش برای گرفتن درآمدهای تبلیغاتی دور زمین و حق پخش تلویزیونی کاملاً به باشگاه‌ها ربط دارد و فدراسیون نباید از حالا فکر کند که درآمدش از این راه است.

 

شمس: فوتسال یک رشته درجه چندم به حساب می‌آید!

حسین شمس مدرس رسمی فیفا و عضو کمیته فنی فوتسال فیفا با بیان اینکه توقع داشتم عزیزی‌خادم پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در صحبت‌هایش به فوتسال هم نظری داشته باشد نیز به ایرناپلاس گفت: «آقای عزیزی‌خادم در گفت‌وگو تلویزیونی به مدت یک ساعت فقط و فقط بحث تیم ملی فوتبال را پیش کشید. در شرایطی که تیم ملی فوتسال برای حضور در جام جهانی انتخاب شده، اما درباره تیمی صحبت کرد که هنوز هیچ مشخص نیست بتواند صعود کند یا نه! توقع داشتم آقای عزیزی‌خادم به جام جهانی فوتسال اشاره کند و بگوید که برای این تیم هم برنامه دارد.

«متاسفانه این باعث ناراحتی اهالی فوتسال شد. من از مجری برنامه (میثاقی) و آقای عزیزی‌خادم اشاره‌ای به جام جهانی فوتسال نکردند گله‌مندم. این تیم انتخاب شده و باید دنبال بازی‌های تدارکی باشیم؛ چون تیم سوم دنیاست و باید هرچه قویتر در این تورنمنت معتبر جهانی حضور پیدا کنیم. قبول دارم اولویت اول فدراسیون تیم ملی فوتبال است که باید به جام جهانی راه پیدا کند اما ای کاش به اندازه یک دهم فوتبال به فوتسال هم اشاره‌ای می‌شد که متاسفانه فراموش شد.»

وی افزود: تا وقتی ترکیب مجمع این است و رئیس هیات‌ها تصمیم‌گیرنده هستند، هیچ امیدی به حضور یک فوتسالی در هیات‌رئیسه ندارم. در واقع می‌خواهم بگویم این ترکیب نخواهد گذاشت فوتسالی‌ها وارد شوند و تا وقتی ما یک نماینده در آن جمع نداشته باشیم هیچ اتفاق مثبتی برای فوتسال رخ نخواهد داد. متاسفانه فوتسال یک رشته درجه چندم برای فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید. داستان ما و فوتبال ساحلی که هر دو یکی است. امیدوار بودیم یک فوتسالی مثل آقایان درودگر و طاهری، یک نفر وارد هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال شود اما متاسفانه نشد و جای تاسف دارد. توقع ما این است که فوتسال دیده شود. امیدواریم آقای عزیزی‌خادم و هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال این نگاه را داشته باشد که فوتسال هم دیده شود.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان