پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
Thursday, 18 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- عمارت دهدشتی بوشهر از دیدنی های جنوب ایران است و از خانه‌های قاجاری بسیار جذاب کشورمان به شمار می‌رود. با دیدن عکس های عمارت دهدشتی بوشهر می‌توان به زیبایی‌های این بنای تاریخی پی برد و همین که از ویژگی‌هایش بدانید بازدید از آن برای‌تان جذاب‌تر هم می‌شود. کافیست از اهالی بوشهر بپرسید که عمارت دهدشتی کجاست؟ تا شما را به محله قدیمی کوتی راهنمایی کنند و آدرس دقیق خانه را به شما بدهند.

این بنا توسط غلامحسین دهدشتی بنا شده است و از آنجا که وی به تجارت روغن مشغول بود آن را به نام عمارت روغنی نیز می‌شناسند. نکته جالب آنکه در این عمارت اشیا و اسناد تجاری و تاریخی زیادی یافت شده است که هم اکنون در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شوند. قدمت تمبرهای موجود روی اسناد به 200 سال پیش می‌رسد و متعلق به هند، بریتانیا، آلمان و دوران قاجار هستند. مرمت بنا در سال 1377 و توسط سازمان میراث فرهنگی بوشهر صورت گرفت و امروزه به عنوان یک عمارت تاریخی و یک موزه جذاب، پذیرای بازدیدکنندگان است.

معماری عمارت دهدشتی از نوع معماری سنتی و بومی بوشهر است و عناصر، در معماری بناهای این منطقه با کارکردی خاص تعریف و ساخته شده‌اند. عمده مصالحی که برای ساخت عمارت به کار رفته است شامل چوب صندل، آهک، چوب ساج و سنگ‌های مرجانی ست و برای پوشش سقف از چوب صندل استفاده کرده‌اند. از آنجا که معماری اکثر خانه‌ها در بافت قدیمی بوشهر دو یا به ندرت سه طبقه بودند، معماری عمارت دهدشتی به علت چهار طبقه بودن خاص محسوب می‌شد و به عنوان اولین عمارت 4 طبقه بوشهر بر سر زبان‌ها افتاد.

از نکات جالب در این عمارت، وجود تعداد زیادی در، پنجره و ارسی‌های زیبا با شیشه‌های رنگی و گره چینی است؛ این ویژگی بعلاوۀ تزئیناتِ هلالی‌ها و درب‌ها، کنده‌کاری دیوار اتاق‌ها و گچ‌بری‌ها بر زیبایی این بنا افزوده است. عمارت دهدشتی اتاق‌های متعددی دارد که اتاق شاه نشین آن با پنجره‌های رنگی و سقف آینه‌کاری، مزین شده است و زیبایی و تزئینات به کار رفته در آن شما را شگفت‌ زده می‌کند.

سقف اتاق پذیرایی با الهام از نوعی نقاشی اروپایی با رنگ روغن نقاشی شده است و زیبایی خاصی دارد. در طبقه همکف، وسط حیاط حوضی قرار دارد که بخش زیرین آن آب انبار بوده است و در سمت چپ حوض، حفره‌ای برای خنک نگه داشتن کوزه آب تعبیه کرده‌اند.

عمارت دهدشتی میزبان موزه بین‌المللی تاریخ پزشکی ست که به عنوان دومین موزه پزشکی ایران در شورای بین‌المللی موزه‌ها ثبت شده است و توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. این مجموعه اطلاعات مفید و جالبی برای علاقه‌مندان به علم پزشکی یا پزشکان دارد و امکان آشنایی با سیر تحول پایه‌های پزشکی از دوران باستان ایران تا دوران معاصر را فراهم می‌کند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان