جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

 

 

گیلان امروز- به نظر می‌رسد شرکت اینتل با همکاری مایکروسافت قصد دارد تجارب شتاب‌دهی شده با هوش مصنوعی را در اختیار صدها میلیون نفر قرار دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت اینتل در کنفرانس «بیلد ۲۰۲۳» مایکروسافت از جزئیات کلیدی مجموعه نسل بعدی پردازنده‌های رایانه شخصی خود موسوم به Meteor Lake پرده برداشت.

این شرکت ادعا می‌کند که طراحی «سیستم روی تراشه»(SoC) آن به اینتل اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های فکری پیشرفته(IP) و عملکرد بخش محور را با هزینه انرژی کمتر ارائه دهد. این باعث می‌شود Meteor Lake اولین سکوی رایانه شخصی اینتل باشد که دارای یک واحد پردازش تصویر(VPU) عصبی داخلی است که مدل‌های هوش مصنوعی را به طور موثر اجرا می‌کند.

واحد پردازش تصویر یک رده‌ی نوظهور از ریزپردازنده‌ها است. واحد پردازش تصویر یک نوع شتاب‌دهنده هوش مصنوعی ویژه است که برای سرعت بخشیدن به وظایف بینایی ماشین‌ها طراحی شده است.

این واحد پردازش تصویر جدید همراه با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی قدرتمند روی CPU و GPU که اینتل برای چندین نسل از آنها پشتیبانی می‌کند، کار می‌کند تا ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کاربران رایانه‌های شخصی در دسترس‌تر و مؤثرتر کند.

در حالی که رایانه‌های مجهز به تراشه‌های Meteor Lake ماه‌ها تا ورود به بازار فاصله دارند، اینتل از این ادعا که محصولش در مرکز کلیدواژه‌ی رایج این روزهای دنیای فناوری، یعنی هوش مصنوعی قرار دارد، ابایی ندارد.

اینتل همچنین در نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات تایپه(Computex) فاش کرد که واحد پردازش بینایی یک بلوک برگرفته از طراحی نسل سوم Movidius است. اینتل در سال ۲۰۱۶ Movidius را خریداری کرد تا خود را به عنوان یک رهبر در بازار هوش مصنوعی معرفی کند.

اگرچه هیچ ارقام عملکردی این VPU جدید هنوز منتشر نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است، اما انتظار می‌رود که VPU جدید اینتل از آخرین رتبه Movidius یعنی یک ترا عملیات در ثانیه(TOPS) عبور کند.

از آنجایی که VPU در SoC ادغام شده است، از قابلیت‌های هوش مصنوعی آن به ‌عنوان متمایز کننده ویژگی‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه در همه تراشه‌های Meteor Lake ارائه می‌شود.

SoCهای طراحی شده برای گوشی‌های هوشمند، مدتی است که شتاب هوش مصنوعی مشابهی مانند موتور عصبی اپل و تراشه NPU Hexagon متعلق به شرکت کوالکام ارائه می‌دهند. اینتل نیز قصد دارد در انجام کارهایی مانند کاهش نویز پویا و تار شوندگی پس‌زمینه، سطوح مشابهی از کارایی انرژی را به دست آورد.

اینتل از نزدیک با مایکروسافت همکاری خواهد کرد تا Meteor Lake و Windows ۱۱ را در سراسر این اکوسیستم گسترش دهد.

پاوان داولوری، از معاونین شرکت مایکروسافت می‌گوید: ما از همکاری در زمینه هوش مصنوعی با اینتل با مقیاسی که Meteor Lake به اکوسیستم رایانه شخصی ویندوز می‌آورد، هیجان‌زده هستیم. ما با هم به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهیم که از ONNX Runtime و زنجیره‌های ابزار مربوطه برای اجرای بهینه مدل‌های هوش مصنوعی خود بر روی سکوی ویندوز استفاده کنند.

ONNX Runtime یک کتابخانه نرم‌افزار منبع باز است که بر روی فرمت Open Neural Network Exchange (ONNX) ساخته شده است و می‌تواند مدل‌های یادگیری ماشین را بر روی مجموعه‌ای از سکوهای سخت‌افزاری از جمله CPU، GPU و VPU مستقر کند.

این شرکت انتظار دارد که چشم انداز خود مبنی بر انتقال به هوش مصنوعی را به مشتریان همراه با برتری نسبت به رقبا با دستاوردهایی از جمله هزینه کمتر، تاخیر کمتر و بهبود حریم خصوصی محقق کند.

گفتنی است که متن اصلی(به زبان انگلیسی) این خبر توسط یک انسان و با کمک ابزارهای هوش مصنوعی مولد نوشته و ویرایش شده است.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان