سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403
Tuesday, 16 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۶ ]

 

 

 

 

گیلان امروز- در حالیکه "رویا "‌درنای بلژیکی با شرایط زیست خوشایند در "اجاکله" مازندران روزگار می گذراند اما مسوولان حفاظت محیط مازندران برای میزبانی شایسته‌تر از این یار و همدم تک درنای سیبری همچنان در تلاش و در حال برررسی گزینه های مختلف از جابه جایی به مناطق ییلاقی استان تا استقرار مه پاش و تهویه هوا در مکان فعلی اقامتش هستند.

به گزارش ایرنا،‌ رویا روزی قرار بود همسفر "امید" تک درنای سیبری برای پیمودن سفرش به این نقطه سردسیر جهان باشد اما بخت با رویا یار نبود و او نتوانست این مسیرچند صد کیلومتری تا سیبری را با امید بال بزند و پرواز کند و اکنون روزهای خود را به امید دیدن دوباره امید در مازندران سپری می کند اما رویا فکر نمی کرد حضورش از روی ناچاری در مازندران آنچنان هم برایش خوشایند، لاکچری و خاطره آفرین باشد.

رویا که اکنون ۹ سال از عمرش می گذرد سرگذشت جذاب و بامزه ای در مازندران دارد؛ ‌او هشت سال از عمر خود را در قفس مرکز جهانی تکثیر درناها در بلژیک سپری کرد و در ۲۶ بهمن پارسال چرخه زندگیش با تصمیم با یک تصمیم مسوولان حفاظت از محیط زیست ایران تغییر کرد و با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تالاب بین المللی فریدونکنار منتقل شد .

رویا به این خطه از شمال ایران آورده شد تا ضمن اینکه همسفر تک درنای سیبری در مازندران معروف به "درنای امید" در پانزدهمین سال تنهایی سفرش به تالاب بین المللی فریدونکنار باشد مسیر پروازی غرب در ایران با به پرواز در آمدن این پرنده حفظ شود.

اما درنای بلژیکی که بیشتر سالهای عمرش را در قفس و محیط محدود مرکز جهانی تکثیر درناها سپری کرده بود نتوانست امید را در پیمودن این مسیر یار باشد و در ۲۱ اسفند ماه در منطقه ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد و این بار او را به منطقه "اجاکله"‌در نزدیکی تالاب فریدونکنار منتقل کردند.

از اینجا دیگر شرایط برای رویا متفاوت تر شد و حساسیت در خصوص سلامت، ‌نوع نگهداری و مکان نگهداریش تغییر کرد و که صد البته تمام شرایط به نفع این پرنده تمام شد چرا که ذره بین مرکز اصلی نگهداریش روزانه وضعیت او را کنترل می کرد تا رویا نازپروده، رنج و سختی را متحمل نشود و باید گفت ناز او هم برای مسوولان حفاظت از محیط زیست کشور و مازندران خریدار داشت.

به طوریکه در این مدت کارشناسان این نهاد با مشارکت و همفکری اینجوهای حفاظت از پرندگان با ارائه گزینه های متعدد سعی دارند تا به گزینه ای مطلوب برای رفاه و آسایش مدت حضور رویا در مازندران هستند.

از تغییر مکان و انتقال رویا تالاب فریدونکنار به منطقه جنگلی اجاکله گرفته تا نصب فواره های آبی، ‌تهویه آب، ‌ مه پاش و انتقال به ارتفاعات جاده هراز گزینه های رو شده از سو اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران در این خصوص است.

طی این مدت همواره تاکید کارشناسان محیط زیست حول این محور بود جابه جایی رویا یعنی زنده گیری پرنده است که موجب استرس شده و برای سلامت پرنده مشکل آفرین است.

بر این اساس در این مدت همواره مسوولان محیط زیست مازندران با فراهم کردن فضای خنک و مطبوع در مدت تابستان گذرانی این پرنده در استان تاکید داشتند.

 

کوروس ربیعی در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ این پرنده پس از انتقال به مازندران قبل از رهاسازی در تالاب فریدونکنار بمدت ۳۰ روز باز هم در وضعیت اسارت قرار داشت و این وضعیت زندگی برای پرنده قابل تحمل و درک است.

وی از درنا به عنوان پرنده ای که قادر به سازگاری در شرایط مختلف آب و هوایی است نام برد و گفت: با توجه به اینکه درنا پرنده زمستان گذر است و در فصول بهار و تابستان تالاب فریدونکنار پرنده ای در آن نیست این موضوع باعث شده تا رویا به منطقه جنگلی "اُجاکله" منتقل شود.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران توضیح داد : تالاب فریدونکنار در واقع شالیزارهای اهالی منطقه است که در فصول گرم سال به زیر کشت محصول برنج می رود و پس از برداشت محصول در فصول سردسال با آبگیری و ذخیره سازی آب به صورت تالاب درمی آید که قابلیت حضور پرندگان زمستان گذر را دارد.

وی گفت: با کوچ پرندگان زمستان گذر از این تالاب و پرکشیدن امید تک درنای سیبری از این منطقه و همچنین نبود آب به عنوان گزینه مهم برای محیطی مناسب حضور درنا، رویا به اجاکله منتقل شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه درنا یک پرنده آسیایی به شمار می رود، افزود: اما قدرت تحمل خوب و همچنین وفق دادن با شرایط باعث شده تا در برخی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی این پرنده در حالت اسارت پرورش داده شود به طوریکه در حال حاضر روسیه، بلژیک و حتی کشور جنوب ایران، امارات متحده عربی نیز این پرنده پرورش داده می شود.

وی توضیح داد : با این اوصاف رویا نیز پس از انتقال به اجاکله و با در نظر گرفتن شرایط لازم حفاظتی در محیطی محدود قادر به حرکت و پرواز است شرایطی که در مرکز نگهداری و تکثیر درناها در بلژیک نیز داشته است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در خصوص گزینه انتقال رویا به مناطقی با آب و هوای خنک در ماههای گرم سال اظهار داشت: این موضوع از سوی بخش پرندگان دفتر حفاظت سازمان محیط زیست و نیز با مشورت مرکز نگهداری و تکثیر درناها در بلژیک در حال بررسی و ارزیابی است تا در این خصوص تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ شرایط جسمی و روحی درنا از جابه جایی های غیر ضرور باید جلوگیری شود، توضیح داد: انتقال رویا به منطقه ای دیگر با توجه به گرمای هوا در حد بیان طرح است و امکان دارد این پرنده قادر به تحمل شرایط محیطی اجاکله باشد.

ربیعی ادامه داد :‌ با توجه به اینکه در این مدت چندهفته اخیر و همزمان با حضور رویا در اجاکله شرایط جوی مطبوع و مطلوبی برای زیست حیوانات از جمله درنا می باشد جابه جایی رویا انجام نشده است.

وی گفت :‌علاوه بر این موضوع جابه جایی رویا بدلیل همان کم کردن استرس و نیز مناسب نبودن موقعیت محیطی و مکانی گزینه ها مطرح شده همچنان در حال بررسی است و تاکنون به گزینه متقنی در این زمینه نرسیده ایم.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در خصوص گزینه های مطرح شده برای انتقال رویا اعلام کرد:‌یک نقطه در ارتفاعات جاده هراز به عنوان گزینه مکان انتقال رویا است که البته این مساله زمانی اتفاق خواهد افتاد که در مشاوره با مرکز تکثیر بلژیک و ضرورت این کار انجام می شود اما بیشتر تلاش ها بر این است تا با مناسب سازی و مطبوع کردن محیط فعلی این پرنده در اجاکله بماند.

وی اظهار داشت :‌برای این منظور استقرار مه پاش، ‌فواره های آبی و نیز تهویه هوا در اجاکله دیگر گزینه های روی میز برای این پرنده است.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان