شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 


 

 

رسول سعیدی زاده

دکتر سید هاشم موسوی استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، فرزند سیدجلال، از سادات موسوی رودبار، در 20 دی ماه سال 1344ش. در روستای سیاهرود پشته رستم آباد شمالی شهرستان رودبار استان گیلان، چشم به جهان گشود. وی تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان دکتر علی شریعتی شهر رستم آباد به اتمام رساند. لیسانس و فوق لیسانس خویش را از دانشگاه تهران و دکتری را در رشته تحصیلی انسان شناسی (مردم شناسی) از دانشگاه اکس مارسی پرووانس فرانسه گرفت. پایان نامه دکتری وی به نام «مردم شناسی جانوری در گیلان» است. از اساتید او در دانشگاه تهران که همواره از او به عنوان آموزگار بزرگ فرهنگ یاد می کند، و مشی و بینش و روش او را الگوی شایسته خود می داند، باید به دکتر محمود روح الامینی اشاره کرد.

موسوی در سال 1373ش. برای خدمت وارد دانشگاه گیلان شد و در این سال ها با دکتر فاروق خارابی بنیانگذار رشته علوم اجتماعی دانشگاه گیلان آشنا شد؛ او در جایی این آشنایی را مرحله دیگر و بهتری در زندگی خود ذکر کرده است. وی در 24 شهریور 1393 خورشیدی مسئول راه اندازی پژوهشکده گیلان شناسی شد؛ و بعد از صدور مجوز وزرات علوم در سال 1395ش. به مدیریت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان رسید؛ و این مسئولیت وی تا حدود نیمه بهمن سال 1400ش. ادامه داشت. او وقتی پژوهشکده را ترک کرد دکتر رضا علی زاده درباره او نوشت «کسی که همیشه می خندید و پذیرای اهالی فرهنگ فارغ از هر گرایش و ایده بود؛ پژوهشکده در بیش از هفت سال تولیت وی به موفقیت های کم نظیر و ماندگاری دست یافت. سید فرهنگ دوستان گیلانی، بدون بخل و تنگ نظری مأمن اهل فرهنگ بود؛ کسی که نقشی ماندگار در شکل گیری موزه میراث روستایی استان گیلان داشت و در گیلان شناسی به توسعه ساختاری و محتوایی کمک فراوانی نمود. این مردم شناس دوست داشتنی در قلب تک تک فرهنگ دوستان گیلانی جا دارد و به قول یکی از بزرگان بهترین نشانه تمدن و فرهنگ وجود انسان هایی بزرگوار و نیک است که خودخواه نباشند و همراه با دیگران برای خوشبختی همه کار کنند؛ به اذعان بسیاری دکتر موسوی مصداق این جمله است».

مدیرگروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، مدیر گروه گیلان شناسی دانشگاه گیلان، عضو تحریریه فصلنامه فرهنگ گیلان، دبیر تحریریه مجله کندوج، عضو تحریریه مجله ره آورد گیل، عضو شورای نویسندگان فصلنامه گیلان ما، عضو تحریریه مجله آب و آیینه، سردبیر هفته نامه مسائل روز، سردبیر فصلنامه نگاه قلم، عضو شورای علمی پژوهش هایی درباره کرانه های دریای کاسپین، عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گیلان و همچنین همکاری در اجرای پروژه موزه میراث روستایی گیلان، از جمله مسئولیت ها و فعالیت های فرهنگی سیدهاشم موسوی بوده است. وی در همایش های مختلف علمی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی با محوریت فرهنگ گیلان سخنرانی داشته است. وی هم اینک به عنوان هیأت علمی در دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه گیلان مشغول به تدریس است و نیز تولیت امور فرهنگی موزه میراث روستایی را به عهده دارد.

از دکتر سید هاشم موسوی بیش از 35 مقاله در مجلات مختلف منتشر شده است. کتاب های نمایش ها و بازی های سنتی گیلان، خانه ی رفیعی(میراث معماری روستایی گیلان)، فرهنگ ماکیان داری در روستاهای گیلان، از آثار تألیف شخصی و گروهی اوست.

دکتر سید هاشم موسوی از خادمان مخلص فرهنگ گیلان و گیلان شناسی، و از جمله اشخاص مورد احترام نزد فرهیختگان گیلان شمرده می شود. وی انسانی فروتن و خوش مشرب است. در توصیف او گفته اند: انسانی بی آلایش و بی غلّ و غشّ است که هرکسی از هم صحبتی با وی لذت می برد؛ وی اصالت خود را از دست نداده است.

دکتر موسوی انسانی فکور و صبور، خوش ذوق، با قلم و اندیشه عالی و معتقد به کار فرهنگی ریشه دار است؛ وی مدیری است که هیچ گرایش سیاسی و جناحی، جز سابقه خدمت و اندیشه اعتلای فرهنگ و تاریخ گیلان ندارد و در تمام مدّت برای پذیرش پیشنهاد و انجام کار فرهنگی در پژوهشکده گیلان شناسی، هیچ ملاحظه ایی جز بهره مندی فرهنگی مردم گیلان ملحوظ و منظور نکرده است. qubbat@yahoo.com

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان