جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

گیلان امروز- مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، با اشاره به فعالیت ۱۱ نیروگاه در استان، گفت: گیلان جایگاه خوبی در تولید برق دارد و ۳.۴ درصد تولید برق کشور در گیلان است.

بهمن داراب زاده، استان گیلان را دارای ۱۱ نیروگاه برق دانست و اظهار کرد: ظرفیت تولید اسمی این نیروگاه ها ۲۸۵۴ مگاوات و ظرفیت تولید عملی آنها ۲۴۰۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده دو واحد خودتامین وارد مدار و ۱۵ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق استان اضافه می شود، تصریح کرد: گیلان جایگاه خوبی در تولید برق دارد و ۳.۴ درصد تولید برق کشور در گیلان است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به پایداری شبکه انتقال و فوق توزیع در استان، افزود: گیلان از حیث پایداری شبکه و عملکرد سیستم های حفاظتی رتبه اول کشور را دارد.

داراب زاده هدف از اجرای پروژه ها و مجموعه اقدامات برق منطقه ای را افزایش ضریب اطمینان و پایداری شبکه دانست و اضافه کرد: شبکه برق گیلان جزو شبکه های پر بار کشور بوده و در عین حال بسیار پایدار و مدیریت شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴ پروژه برق منطقه ای را در دست اقدام داریم، متذکر شد: این پروژه ها عموما برای پیک تابستان بوده و با وارد مدار شدن آنها افزایش ضریب پایداری شبکه اتفاق می افتد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان بزرگترین پروژه استان هم از حیث سرمایه گذاری و هم از حیث ظرفیت را احداث یک پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت دانست و تصریح کرد: تا ماه های آینده خط چهار مداره شبکه انتقال و توزیع نیز احداث می ود.

وی از اجرای پروژه های افزایش ظرفیت پست در جای جای استان از جمله کلاچای و فومن و رستم آباد و سنگر و رضوانشهر و رشت خبر داد و بیان کرد: در رشت سه پروژه همزمان داریم که مهمترین آن پست ۶۳ جی.آی.اس بوده و تا پایان خرداد ماه وارد مدار می شود.

داراب زاده با اشاره به افت ولتاژ در برخی از مراکز ثقل بار و ضرورت احداث پست های فوق توزیع و انتقال، اضافه کرد: پروژه های اجرا شده براساس مطالعه شبکه بوده که طی برنامه های پنج تا ۱۰ ساله انجام می شود، اما برخی از پروژه ها جنبه اضطراری دارد.

وی از انجام کلیه برنامه های تعمیراتی تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و تاکید کرد: سیاستگذاری دولت سیزدهم و وزارت نیرو در جهت افزایش تولید برق بوده و لذا دو طرح مصوب در گیلان داریم که یک طرح شامل نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در سایت لوشان است و تا پایان سال افتتاح می شود؛ فاز دوم این طرح با ظرفیت ۱۰ مگاوات نیز به زودی آغاز می شود.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان تولید هر مگاوات برق خورشیدی را نیازمند دو هکتار عرصه دانست و ادامه داد: در حال حاضر پنج خاستگاه را برای نیروگاه خورشیدی معرفی کردیم که هر پنج مورد توسط ساتپا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر) تایید شده است.

داراب زاده با اشاره به شرایط خوب این استان در حوزه انرژی های پاک از جمله بادی و خورشیدی، متذکر شد: گیلان می تواند به قطب تولید برق از انرژی های پاک تبدیل شود.

وی سوخت اول نیروگاه های برق را گاز و سوخت دوم را گازوئیل دانست و اضافه کرد: در نیمه اول سال محدودیتی در استفاده از گاز نداریم، اما در نیمه دوم سال و در شرایط کمبود گاز، از سوخت دوم استفاده می کنیم؛ البته در برخی از موارد از مازوت استفاده می شود که در گیلان کلیه مخازن را تخلیه کردیم و استفاده ای نداریم.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان با اشاره به توافق وزارت نیرو و وازت صمت در ایام پیک بار، خاطرنشان کرد: صنایع می توانند ساعات کاری خود را به غیر از پیک مصرف خانگی منتقل کنند و برنامه تعمیرات و تعطیلات تابستانی داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان