چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
Wednesday, 24 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

گیلان امروز، شهلا ابراهیم زاده اصلی- از آخرین باری که سفر رفته اید چقدر می گذرد؟ اهل سفر با اتوبوس هستید؟یقینا اگر به پایانه مسافربری شهر رشت رفته باشید وضعیت اسفبار آنجا نظرتان را جلب کرده است و نه تنها تاسف خوردید و پیش مهمانهایتان از خجالت شرمنده شدید بلکه در دل از خود پرسیده اید که مسئولان شهری کجا هستند و چرا از خواب بیدار نمی شوند!!
از اینکه مسئولان شهری تا این حد نسبت به این مکان عمومی که باید بهترین امکانات را داشته باشد بی توجه و بی تفاوت هستند احساس شرمساری می کنید و از خود می پرسید چرا به هنگام انتخابات، مردم با دقت و وسواس بیشتری اعضای شورای شهر را انتخاب نمی کنند! مگر نه این است که شورانشینان قرار است برای بهبود شهر کار  و تلاش کنند؟
از سوی دیگر جابجایی مکرر شهرداران رشت توسط شورانشینان با هر هدف و توجیه و بده بستان های سیاسی نقل هر محفلی در کشور شده و البته طبیعی است که با چنین وضعیتی کار پیش نرود.
از انتخاب آخرین شهردار رشت یعنی آقای رحیم شوقی تا این تاریخ زمان زیادی نمی گذرد(حدود یک ماه). تعدادی از منتقدین، انتخاب ایشان به عنوان شهردار را برگرفته از رانت و سفارش و نظایر آن می دانند و گروهی دیگر نیز با توجه به عملکردهای ضعیف شورا در ادوار مختلف کلا نسبت به پیگیری مسایل و دغدغه های شهری بی علاقه و خنثی شده اند و می گویند اراده ای برای بهبود نمی بینند.
حال سوال اینجاست که شورانشینان دقیقا به چه فعالیت هایی مشغول هستند و چه گره ای را باز کرده اند، اصلا چرا بازخورد کارهای مثبت شان برای مردم محسوس و ملموس نیست!
آخر مگر شما چه چیز از مسئولان شهری شهرها و استان های دیگر کمتر دارید؟ چرا قادر نیستید یک اقدام قابل دفاع در جهت رفاه و آسایش شهروندان و زیباسازی شهری انجام دهید و اگر هم اقداماتی طی چند دهه در شهر صورت گرفت-که حتما صورت گرفت و جای قدردانی است- این اقدامات مثبت کمتر از انگشتان دست بوده است؟!
چرا قادر نیستید به وظایف قانونی خودتان درست عمل کنید و در جهت رفاه جامعه برای شهروندان، تاثیرگذار باشید؟ چه چیزهایی یا چه کسانی مانع هستند؟ توانمندی خودتان چقدر است؟
جناب آقای شهردار؛ می گویند که شما با استفاده از امتیازاتی توانستید بر کرسی شهرداری بنشینید، بیایید ثابت کنید که اینطور نیست و فردی توانمند هستید.
جناب آقای شوقی دلسوزانه می گویم بیایید کاری از خود به یادگار بگذارید تا خیرش به همه شهروندان برسد. انجام چند کار تاثیرگذار و درست خیلی بهتر از دهها و صدها حرف و شعار است.
بیایید برای انجام یک اقدام عملی لازم و ضروری برای شروع دستور دهید پایانه مسافربری گیل خراب شود، کوبیده و از نو ساخته شود. وضعیت آنجا اسفبار است. اگر امکان این کار در کوتاه مدت وجود ندارد پس حتما این پروژه را در برنامه های میان مدت شهرداری رشت بگنجانید و حالیه به عنوان یک مُسکن به داد آنجا برسید.
البته قبلا هم در مطالب دیگری و در گفت و گو با مسئولین مرتبط پایانه، گزارشاتی تهیه و در روزنامه گیلان امروز و مجله گیلان فردا انعکاس یافته بود و بدون شک رسانه های دیگر نیز به این موضوع پرداخته اند، ولی دریغ از چهار تا اقدام درست و تغییر اصولی!
یقینا شماها در سفرهای کاری و شخصی به دیگر استان ها وضعیت مبلمان شهری زیبای مناطق دیگر را دیده اید، آیا برای وضعیت مبلمان شهر خود تاسف نخوردید؟ آیا هیچ ایده ای نگرفتید؟ آیا قادر نیستید هیچ حرکتی به جهت زیبا سازی رشت انجام دهید؟
البته شماها ممکن است مانند بسیاری از مردم با اتوبوس سفر نکنید. ولی پیشنهاد می کنم شما جناب شهردار و شما اعضای محترم شورای شهر رشت بدون هیچ اطلاع رسانی قبلی و بدون خَدم و حَشم و بدون دوربین و خبرنگار و بدون بوق و کرنا کردن، سری به پایانه رشت بزنید. وضعیت بهداشت و نظم و انضباط و امکانات غرفه های فروش بلیت را ببینید، در محوطه قدم بزنید و وضعیت داغان سطل های زباله و چگونگی جمع آوری آن را ببینید، عبور و مرور افراد معتاد را به طور نامحسوس در ساعات مختلف شبانه روز در ترمینال از نظر بگذرانید، وضعیت باجه های عابر بانک های خراب و شکسته را بررسی کنید، لحظاتی روی صندلی های شکسته و رنگ و رو رفته جایگاه انتظار مسافران و همراهان - که به جای داخل سالن و زیر سقف باید باشد اما در محوطه بیرونی تعبییه شده- در سرما و گرمای شرجی بنشینید و... واقعا چه حسی پیدا خواهید کرد؟آیا همه چیز گل و بلبل است؟ نمی دانم در ابتدای ساخت این پایانه هدف از چنین طراحی، چه بوده و از کجا الگو برداری شده!؟ چون در ترمینال شهرهای دیگر همه چیز سر جای خودش است و مسافران و همراهان می توانند با خیال راحت و در کمال ایمنی و امنیت هنگام ورود و خروج و انتظار در داخل سالن ها بنشینند و از امکانات سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون،ایستگاه های شارژ موبایل، آبخوری های تمیز و مدرن، غرفه های راهنمای گردشگری، غرفه های تفریح و سرگرمی، کافی شاپ و سوپرمارکت ها، سرویس های بهداشتی تمیز و... استفاده کنند.
اما در پایانه مسافربری رشت متاسفانه نه تنها خبری از این امکانات نیست بلکه اصلا معلوم نیست جایگاه و شان مسافر و غرفه دار و کارکنان چگونه تعریف شده است؟! و این در حالی است که از عموم مردم مدام و به بهانه ها و عناوین مختلف مالیات گرفته می شود، ولی از خدمات خبری نیست.
خب پیشنهاد می کنم به بررسی و گردشتان در پایانه ادامه دهید، اما جسارتا اگر نیاز به سرویس بهداشتی پیدا کردید صبور باشید، چون وضعیت آنجا اسفبارتر از جاهای دیگر ترمینال است. دو یا سه دستشویی کثیف و داغان و بدون لامپ و بدون دستگیره را برای مسافران و بخشی از کارکنان در نظر گرفته اند!! وقتی هم اعتراض یا انتقاد کنید می گویند معتادها لامپ ها و دستگیره ها را می دزدند!(اما چرا در سرویس های بهداشتی ترمینال شهرهای دیگر این اتفاق پیش نمی آید، البته در پاسخ به این ابهام شما هم خواهند گفت که پایانه گیل از هیچ طرف به طور کامل محصور نشده؟؟؟)تازه برای همین وضعیت اسفبار، نابهنجار، غیربهداشتی و کثیف کسی را هم نشانده اند جلوی درب دستشویی های داغان و باید به او پول بدهید که اگر پول ندهید حسابتان با کرام الکاتبین است! البته لازم به ذکر است که این دستشویی های کثیف و بدون دستگیره و لامپ بیشتر در اختیار معتادان و محلی برای کشیدن مواد است!
من که از دیدن این وضعیت شرمنده شده ام، شما چطور؟
شما مدیران شهری چطور چنین وضعیتی را می بینید و برای بهبود اساسی اقدامی نمی کنید! چرا از خواب بیدار نمی شوید، اگر باور ندارید خودتان بروید و به چشم ببینید و با وضعیت پایانه چند شهر دیگر مقایسه کنید؛ آن هم مقایسه امکانات حداقلی نه امکانات درجه یک و ایده آلی.
اما گردش در پایانه را به همین جا ختم نکنید، حتما در غروب و شب هنگام هم گذرتان به آن طرف بیفتد تا وضعیت روشنایی آنجا را هم ببینید! آگاه باشید مسافرانی که بر اساس مسیر و ساعت تعیین شده مجبور هستند شب به پایانه مراجعه کنند هیچ امنیت و ایمنی ندارند، چون آنجا محل جولان معتادان و ... شده است و اگر مسافران نیمه های شب به پایانه برسند، در تاریکی جرات نمی کنند از اتوبوس پیاده شوند!!
متاسفانه مدیران ما یا فرافکنی می کنند یا می گویند مسئولیت فلان قسمت با ما نیست، خب مسئولیت با چه کسی است؟ مثلا مسئولیت وضعیت اسفبار پایانه مسافربری رشت با کیست؟
اسم خودمان را گذاشته ایم کلان شهر، ادعای فرهنگ بالا داریم، می گوییم اِل هستیم و بِل هستیم ولی در عمل صفر... تا به کی این وضعیت باید ادامه پیدا کند؟ اصولا مدیران شهری ما مشغول چه کاری هستند و تا کنون چه طرح و ایده و اقدام مثبتی برای این مکان عمومی انجام داده اند؟
جناب آقای شهردار پیشنهاد می کنم عزم جَزم کرده و ثابت کنید که از پسِ نگهداری شهر بر می آیید و این حرکت را با ساماندهی پایانه شروع کنید. شاید بگویید فعلا توان کوبیدن و دوباره ساختن پایانه در کوتاه مدت نیست، خب امکان بهبود وضعیت و ایجاد امکانات حداقلی چطور؟ آیا امکان آن هم نیست؟ به نظر می رسد شما می توانید ایجاد یک سایت و پایانه مسافربری شیک و مدرن که در شان مردم شریف و با فرهنگ رشت و استان باشد را در برنامه های میان مدت خود بگنجانید ولی برای کوتاه مدت می توان از چند کارشناس خبره، باتجربه و متخصص-بدون هیچ نوع پارتی بازی و رانت بازی و نان قرض دادن-دعوت کرد و مشورت گرفت تا پس از بررسی جامع وضعیت فعلی، معلوم شود برای بهبود چه اقداماتی باید انجام داد. البته منظورم از بهبود، عوض کردن چهارتا سطل زباله نیست، بلکه بهبود واقعی و تغییرات اساسی و محوطه سازی و ایجاد فضای سبز و تعبیه امکانات است تا حداقل در کوتاه مدت برای مسافران، همراهان، غرفه داران و کارکنان قابل تحمل باشد. تا انشاالله بزودی و با برنامه ریزی درست و تخصیص اعتبار لازم، نقشه و طراحی اصولی یک پایانه مسافربری با ویژگی های لازم و استاندارد در همین نقطه یا جانمایی مناسب دیگری تحقق پیدا کند.
البته اگر قرار باشد شما مدیران شهری بروید از پایانه بازدید کنید و بعد همین حرف ها را به خورد مردم بدهید فرقی با دیگر شهروندان نخواهید داشت و این در حالی است که شما در مسندی نشسته اید که مسئولیت دارید، آمار و اطلاعات شهری در دسترستان است و باید قدرت چانه زنی و پیش بردن کارها را داشته باشید.
آنچه تا امروز دیده ایم این است که مدیران شهری رشت، گویا وظایف اصلی خود را فراموش کرده اند.
حضور در مراسم مختلف و یا صرفا تاکید بر انجام این کار و آن کار، افاقه نکرده و هیچ مشکلی را حل نمی کند. پای کار باشید، از مشاوران قوی، صاحبنظر و توانمند استفاده کنید.
چرا رشت به حال خود رها شده است؟؟!
از این پس حتما گزارشات شهری بیشتری انعکاس خواهد یافت.
و ختم کلام اینکه در شان شهری به قدمت رشت با آن فرهنگ قوی و دیرینه، با آن همه مفاخر قدیمی و معاصر نیست که پایانه مسافربری اش اینچنین داغان باشد، آن هم شهری که به لحاظ خوراک شناسی در یونسکو ثبت شده و شهری گردشگر پذیر است.
فراموش نکنیم چگونگی اداره کردن اماکن عمومی و نحوه ارایه خدمات توسط کارکنان و تعامل با مراجعین بهترین ابزار ارایه و انتقال فرهنگ مردمانی است که در آن شهر و منطقه زندگی می کنند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان