پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

مرضیه برومند:

صحبت‌های وزیر را به فال نیک گرفتم از خواندن اخبار ناراحت شدم

 

مهسا بهادری:

مرضیه برومند و محمد مهدی عسگرپور، مخالفت صریح خود درباره موضع‌گیری اخیر محمد خزاعی بابت ممنوع‌الفعالیتی هنرمندان را اعلام کردند.

درحالی که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرد که از تنوع دیدگاه‌ها و سلیقه‌های هنری استقبال می‌کنیم؛ اما محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کماکان با زبان تهدید با هنرمندان و سینماگران صحبت کرد؛ این دو نگاه برای اهالی فرهنگ یک پرسش طرح می‌کند «چرا» ؟ چون رویکرد هر دوی آن‌ها نسبت به نوع برخورد با هنرمندان تفاوت قابل توجهی دارد.

این تنها باری نیست که رویکرد این دو مسئول با هم متفاوت است، اگر به ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ بازگردیم در آن زمان نیز محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه مراسمی از لیست هنرمندان ممنوع‌الفعایت و برخورد جدی با آن‌ها صحبت کرد و این درحالی بود که چند روز پیش از آن محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده بود، با تمام هنرمندانی که نام آن‌ها به‌عنوان ممنوع الکار اعلام شود، سعی خواهند کرد به صورت عطف به ماسبق برخورد نکند تا سرمایه، تهیه کننده و کارگردان و گروه تولید دچار آسیب نشود. این به آن معنا است جلوی آثاری که افراد ممنوع الکار در آن حضور دارند گرفته نشود و شرایط طبیعی اکران را طی کند. البته این مساله خیلی فرق می‌کند با آثار جدیدی که قرار است این افراد در آن حضور داشته باشند.

تا اینجای کار رویکرد وزیر ارشاد مشخص است، چرا که حرف از تعامل و دوستی می‌زند - هرچند، فیلم سینمایی «تفریق» که ترانه علیدوستی در آن ایفای نقش کرده به تازگی کمی دچار مشکل شده است - صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد نشان می‌دهد که بنا بر تعامل با هنرمندان است؛ اما رویکرد سازمان سینمایی کمی مخالف این جریان حرکت می‌کند.

 

تفاوت نظر وزیر ارشاد با رییس سازمان سینمایی

محمد خزاعی در نشستی که درباره سینمای دفاع مقدس و سینماگران انقلاب و دفاع مقدس برگزار شده بود به موضوعاتی درباره سینمای ایران در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: «چند صباحی است که در عرصه بین الملل خبر از تحریم سینمای ایران می‌شود.تحریم، ادبیات انسانهای ضعیف است و هر تحریمی از روی ضعف مطرح می‌شود. جهان تک قطبی سینما دیگر به پایان رسیده است. سینمای ایران هیچگاه تحریم نمی‌شود. البته شاید گروهی اندک تلاش کنند، سینمای ایران به حاشیه برود. مثلا برخی اندک و محدود، بیانیه‌هایی صادر می‌کنند و برای حضور آثار ایرانی در جشنواره ها شرط بگذارند اما این یک ابطال بزرگ است. اینکه دو سه نفر قبلا در سینما بودند و الآن دفتر و دستک راه انداخته‌اند و علیه مام وطن و و سینما اقدام می‌کنند به جایی نمی‌رسند و تکلیفشان معلوم است.»

او در باره فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره کن نیز گفت: «وظیفه ما صیانت از سینما و ایجاد امنیت شغلی است. ‌اینکه فیلمی زیرزمین تولید و روانه بازار شود و مسایل شرعی را رعایت نکند امنیت شغلی را به خطر انداخته است. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم که هر کسی به هر دلیل با فیلم‌های قاچاق و بدون پروانه ساخت در ایران و خارج از ایران و آثار علیه ایران کار کند، با این دوستان وارد قطع ارتباط می‌شویم و خانه سینما هم احتمالا خودشان این موضوع را اعلام می‌کنند. تمام عوامل از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد چون در غیر اینصورت سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را حفظ کنیم.»

خزاعی در بخش دیگر درباره هنرمندانی که مورد عفو رهبری قرار گرفتند گفت: «برخی به من نقد می‌کنند که چرا بعد از این اتفاقها برای رفع مشکل بعضی هنرمندان اقدام کردی؟ ولی من می‌گویم تمام کسانی که در جریان اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند مثل جعفر پناهی و رسول اف و برخی خانم‌ها ، مورد عفو رهبری قرار گرفتند. ما کاره ای نبودیم. شاید اگر به من بود نمی‌توانستم این قدر وسیع فکر کنم.»

در همان نشست اما وزیر فرهنگ و ارشاد از تعامل صحبت کرد و به اهمیت تنوع دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها در سینمای ایران تاکید کرد و گفت: «دولت و نظام اسلامی از تنوع دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها استقبال می‌کند. پایایی و مانایی هنر و تفکر به این تنوع در دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها وابسته است. این تنوعِ سلیقه‌ها بایستی هم‌افزایی و حرکت رو به‌جلو ایجاد کند و توقف در این راه، سم مُهلک سینمای ایران و اهالی سینماست.»

اسماعیلی با اشاره به نقش تسهیل گری و حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعاملات مختلف مربوط به سپهر فرهنگ و هنر گفت: «در دولت مردمی همه تلاش‌مان را برای اعتلای سینمای ایران به کار می‌بندیم. از این رو، همه مقدمات، نیازها و بسترهای لازم را که مربوط به مدیریت حوزه فرهنگ است، فراهم می‌کنیم تا بر اساس تکالیف ما در حوزه تسهیل‌گری و حمایت از هنرمندان، آنان نیز بتوانند نقش‌ خود در آفرینش هنری بیشتر، قوی‌تر و گسترده‌تر را به خوبی ایفا کنند.»

اظهارات صریح خزاعی درباره حضور سینماگران در آثار بدون مجوز و بخشش سینماگران با عفو رهبری

مرضیه برومند مدیر عامل خانه سینما: صحبت های وزیر را به فال نیک گرفتم از خواندن اخبار ناراحت شدم/ سایه دوگانه

 

نظر خانه سینما چیست؟

نکته ماجرا این‌جاست که نه تنها صحبت وزیر ارشاد با رییس سازمان سینمایی در تعارض است بلکه مدیران خانه سینما هم حرف‌های متفاوتی برای گفتن دارند. امروز دهم خرداد جلسه‌ای در خانه سینما برگزار شد و مرضیه برومند، مدیر عامل خانه سینما و محمدمهدی عسگرپور، رییس هیئت مدیره خانه سینما انتقاد صریح خود نسبت به حرف‌های شب گذشته محمد خزاعی را مطرح کردند.

در بخشی از این نشست مرضیه برومند درباره اظهارات محمد خزاعی درباره قطع ارتباط با سینماگرانی که در فیلم‌های بدون مجوز کار می‌کنند، و همکاری خانه سینما درباره این موضوع گفت: «من خیلی تعجب کردم و فکر می‌کنم آقای خزاعی نمی‌خواسته این را بگوید که احتمالا زبانش این طور چرخیده و این صحبت را مطرح کرده است. خانه سینما چنین موضعی را قبول ندارد. در این زمینه باید پرسید که چرا اصلأ فیلمی پروانه ساخت نمی‌گیرد.»

محمدمهدی عسگرپور هم در این خصوص گفت: «دیشب در آن بخش از صحبت‌های آقای خزاعی در جلسه نبودم. صحبت‌های آقای وزیر را شنیدم و به فال نیک گرفتم و احساس کردم قصد همدلی وجود دارد و با خیال راحت رفتم چون کار داشتم ولی صبح که خبرها را دیدم به نظرم رسید، اتفاقا باید ناراحت بود و تعجب کردم که چرا این صحبت‌ها در چنین جلسه ای که برای سینمای دفاع مقدس بود و اصلا جای آن نبود، مطرح شده است.»

پاسخ مرضیه برومند و محمد مهدی عسگرپور به حرف‌های محمد خزاعی حاکی از آن است که موضع دولتی‌ها با هنرمندان سینمایی کمی متفاوت است و کسانی که به دنبال تعامل واقعی با هنرمندان و عدم حذف آن‌ها هستند این حرف را نمی‌پذیرند که هیچ هنرمندانی تحت هیچ شرایطی فعالیتش متوقف شود.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان