شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در سخنرانی چهاردهمین همایش اقتصادی بین المللی « روسیه و جهان اسلام:

ایران در کانون راه های ارتباطی و مواصلاتی اوراسیا

۱۴۰۲/۰۲/۲۸ چاپ

 رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در چهاردهمین همایش اقتصادی بین المللی روسیه و جهان اسلام که در شهر قازان روسیه برگزار شد گفت : ایران با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های اقتصادی، فرهنگی، جغرافیـایی و در یـک کلمـه واقعیت های ژئوپلیتیکی آن یکی از کشورهای بسیار مهم منطقه به حساب می آید که در کانون راه های ارتباطی و مواصلاتی اوراسیا واقـع شـده اسـت.

چهاردهمین همایش اقتصادی بین المللی روسیه و جهان اسلام از
19-18 مه 2023  ( 29-28 اردیبهشت 1402 ) در مرکز نمایشگاهی بین المللی « قازان اکسپو » با شعار روسیه و جهان اسلام ؛ «اعتماد و همکاری »برگزار شد .  
 به گزارش رشت روابط عمومی و امور بین الملل اتاق مشترک ایران و روسیه ، روسیه و جهان اسلام: KazanForum بستر اصلی همکاری اقتصادی بین فدراسیون روسیه و کشورهای جهان اسلام است. برای اولین بار، همایش اقتصادی بین المللی روسیه و کشورهای شرکت کننده در « سازمان همکاری اسلامی » در سال 2009 برگزار شد که یک بستر بین المللی پیشرو برای بحث در مورد همکاری و اجرای پروژههای مشترک ایجاد کرد.
هدف از برگزاری این همایش تقویت روابط تجاری - اقتصادی، علمی - فنی، اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو « سازمان همکاری اسلامی » است.
فدراسیون روسیه و جمهوری تاتارستان پتانسیل تعامل با کشورهای جهان اسلام را به شیوه جدیدی دنبال میکنند.
همایش سالانه اقتصادی بینالمللی روسیه و کشورهای عضو « سازمان همکاری اسلامی » با حمایت « شورای فدراسیون مجمع فدرال فدراسیون روسیه » و « دولت جمهوری تاتارستان » برگزار میشود.
بر اساس دستور آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه همایش اقتصادی بین المللی « روسیه و جهان اسلام: KazanForum » در سطح فدرال برگزار میگردد.
این رویداد در قازان نه تنها برای مناطق مختلف روسیه، بلکه برای کشورهای خارجی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
هر ساله، مهمانان و شرکت کنندگان این همایش برنامه تجاری فشرده و جلسات ثمربخشی را برگزار میکنند و همچنین سطح و مقیاس رو به رشد همایش اقتصادی بین المللی را بسیار ارزشمند ارزیابی مینمایند.

نقش و جایگاه ایران در پیوند اقتصادی روسیه با جهان اسلام

این گزارش می افزاید ، هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در چهاردهمین اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام به نقش و جایگاه ایران در پیوند اقتصادی روسیه با جهان اسلام اشاره داشت و با ایراد سخنرانی بر اهمیت راه های ارتباطی و مواصلاتی ایران در مسیر اوراسیا به اهمیت این همایش اقتصادی بین المللی « روسیه و جهان اسلام که در شهر قازان فدراسیون روسیه برگزار شد پرداخت و اطهار کرد :
ایران با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های اقتصادی، فرهنگی، جغرافیـایی و در یـک کلمـه واقعیت های ژئوپلیتیکی آن یکی از کشورهای بسیار مهم منطقه به حساب می آید که در کانون راه های ارتباطی و مواصلاتی اوراسیا واقـع شـده اسـت. ایـن گـستره جغرافیایی برای پیوند جغرافیای اوراسیا بـا پهنـه آب هـای آزاد و دنیای خارج، خصوصاً جهان اسلام از موقعیت ویژه ای بهره می برد و بر کسی هم پوشیده نیست که تمـام کـشورها سـعی می کنند که در منطقه خود، با کشورهای مطـرح و قدرتمنـد و کـشورهای برخـوردار از موقعیـت اسـتراتژیک، ارتباطات تجاری و اقتصادی پایداری را برقـرار کننـد.
لازم بـه ذکـر است واقعیت های ژئوپلیتیکی کشورها از جمله موقعیت جغرافیایی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی، مناسـبات با دیگر کشورها و ... در برقراری این ارتباطات نقش محوری بـازی مـی کننـد. بررسـی و مطالعه روابط تجاری ـ اقتصادی ایران با کشورهای (CIS)نیز مؤید آن است که این روابط همـواره تحـت تأثیر واقعیت های ژئوپلیتیکی منطقه بوده است.
با عنایت به این مقدمه به نظر می آید که اکنون دیگر زمان آن رسیده است تا با توجه به تحولات منطقه از این جایگاه و ویژگی منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران بهره برداری مناسب و مطلوب گردد.
جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان حلقه اتصال کشورهای اسلامی منطقه با فدراسیون روسیه و سایر کشورهای حوزه (cis )نقش ایفا نماید و پایگاه و جایگاهی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی آنان باشد.
این یک واقعیت است که تعدادی از کشورهای اسلامی به سبب محاط در خشکی ناگزیرند که هزینه‌های گزافی برای انتقال کالاهای صادراتی یا دسترسی به کالاهای وارداتی مورد نیاز خود بپردازند.
کشور ما به سبب موقعیت استراتژیکی خود و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم و کریدر شمال – جنوب آماده است که به کشورهای همجوار و اعضای سازمان همکاری اسلامی (OIC) در نقل و انتقال کالاهایشان از مسیر ترانزیتی ایران نهایت همکاری را بعمل آورد.
با توجه به اهمیت تجارت خارجی در اقتصاد جهانی و با در نظرگرفتن این حقیقت که همه کشورهایی که بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا دارند در تجارت جهانی نیز سهم بالایی دارند، کشورهای عضو (OIC)نیز ضرورتاً باید برای توسعه تجارت بین خود و از بین بردن موانع آن برنامه‌ریزی کرده و استراتژی بلندمدتی برای تحقق این هدف تدوین نمایند.
در این راستا منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی با توجه به بسترها و زیرساخت های تجاری موجود در آن و بهره مندی از معافیت های مالیاتی، گمرکی و تسهیلات قانونی خاص می تواند نقش کلیدی در سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری منطقه ایفا نماید.
این منطقه بندری در کریدورهای تجاری مختلف واقع شده است که نستراک یکی از مهم ترین آنهاست و نقش محوری را در برقراری ارتباط کشورهای حوزه CIS و کشورهای اسلامی منطقه ایفا می نماید.
همچنین کشورهای مذکور می توانند از تسهیلات قانونی این منطقه جهت سرمایه گذاری استفاده نموده و از این منطقه به عنوان پلی برای انجام و توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری خود بهره مند گردند.
« منقطه ویژه اقتصادی لوتوس » که در آستراخان قرار دارد با ارتباط نزدیکتر با « منطقه آزاد انزلی » میتواند نقشی مؤثری در توسعه روابط بین روسیه و کشورهای جهان اسلام ایفا نماید.
 
در این همایش 6 هزار ۳۸۸ شرکت کننده از ۵۹ استان روسیه و ۶۴ کشور در ۱۰۰ جلسه طی ۳ روز همراه با ۳۵ هیئت دیپلماتیک و ۳۸۵ نماینده رسانه های مختلف حضور دارند.
 
 

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : ایران و روسیه

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان