چهارشنبه, 29 فروردین 1403
چهارشنبه, 29 فروردین 1403
Wednesday, 17 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

بخش اجتماعی- با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز ممکن است تغییرات تغذیه ای با توجه به دید و بازدید ها، مسافرت و یا به طور کل شرایط این دوران برای شما به وجود بیاید که همگی می تواند روی سلامتی شما تاثیر گذار باشد مصرف شیرینی و شکلات در این ایام بیشتر می شود  و به علت اینکه دارای قند زیاد هستند و جز مواد پر کالری محسوب می شوند افراط در مصرف آنها می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شما شود و یا اینکه تری گلیسیرید خون را بالا ببرد. یکی از چربی های نامطلوب خون در بدن تری گلیسیرید است که بالا رفتن آن به صورت کنترل نشده می تواند زمینه مشکلات قلبی را فراهم کند.همچنین مصرف مواد غذایی شیرین سلامت دندان را نیز به خطر می اندازد .به دیگر نکات تغذیه ای که بهتر است در ایام عید به آن توجه داشته باشیم در مطلب زیر اشاره می شود.

استفاده از مغز و آجیل :در بسیاری از مهمانی ها استفاده از  انواع مغزها و آجیل  که شامل بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام زمینی، بادام هندی و گردو می شود،رایج است با اینکه ارزش تغذیه ای بالایی دارد اما در مصرف آنها باید تعادل رعایت شود . مغزها کالری زیادی داشته  و چربی موجود در آنها بالاست. اگر چه در دسته چربی های خوب هستند ولی با توجه به کالری بالایی که دارند مصرف زیاد آنها باعث چاقی و اضافه وزن می شود.آجیل ها معمولا به صورت بو داده هستند و با نمک زیادی در مغازه به فروش می رسند و می تواند موجب بالا رفتن فشار و یا تجمع آب در بدن شود.

 

 

 کنترل وزن در ایام نوروز و تعطیلات

سعی کنید یاد بگیرید که چگونه هم از این تعطیلات لذت ببرید و هم در برنامه کاهش وزن شما خللی ایجاد نشود. شما خود را از دید و بازدید و همنشینی با دوستان و فامیل به بهانه ی رژیم کاهش وزن محروم ننمایید .همه چیز در اعتدال خلاصه می شود. دوران تعطیلات نباید برای شما به معنی یک فاجعه در برنامه کاهش وزن باشد. با رعایت چند تکنیک ساده و آسان و کمی برنامه ریزی، شما می توانید رژیم غذایی خود را در این دوره نیز تحت کنترل خود در آورید.

قبل از نوروز اهداف تان را برای حفظ تناسب اندام تنظیم نمایید پس قبل از عید چند دقیقه را به نوشتن اهداف و راه کارهایی برای افزایش فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام خود در نوروز اختصاص دهید. در نوشتن اهداف تان در عید نوروز مثبت نگر باشید و از جملات انرژی بخش استفاده کنید. برای مثال بنویسید:در ایام نوروز و نیز سال جدید از گردش، ورزش، مهمانی و غذاهای سالم به طور متوازن لذت خواهم برد. واقع بین باشید، سعی نکنید رژیم سخت بگیرید، بلکه هدفتان این باشد که بعد از تعطیلات همان وزن قبلی خود را داشته باشید.

باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری نمود .کافی است که قبل از شروع به خوردن آجیل و یا شیرینی به میزانی که می خواهید بخورید توجه داشته باشید.اگر می‌خواهید از آجیل و شیرینی استفاده کنید حتما باید از سهم ناهار و شام کم کنید. زمانی که یک یا دو کاسه آجیل در روز استفاده می‌کنیم حدودا یک سوم کالری روزانه را دریافت می‌کنید که به اضافه وزن جدی در پایان ایام عید منجر می‌شود.

در هنگام پذیرایی اولین چیزی که برای خوردن انتخاب می نمایید باید از ظرف میوه باشد بطور کلی بیشتر چای( بدون قند)، میوه، خیار و خوراکی های کم کالری را انتخاب کنید.

 

 

سه وعده غذای اصلی را بخورید و هیچ کدام را حذف نکنید

سعی کنید در مهمانی های ناهار و یا شام دسته جمعی و فامیلی، هرگز با شتاب و عجله غذا نخورید و غذا را مزه مزه کرده و به آرامی بخورید و مکث زیادی بین لقمه های غذا داشته باشید.

سعی کنید از بین غذاهای ارائه شده در مهمانی ها، بیشتر غذاهای کم چرب و کم کالری و کبابی را انتخاب کنید. انتخاب تان بیشتر غذاهای کم چرب و سرخ نشده و ماست و سالاد فراوان باشد

اگر به مهمانی دعوت شدید، قبل از رفتن، می توانید یک میان وعده کوچک از سبزیجات و میوه جات میل کنید. با این کار اشتهای خود را کم کرده اید.

.در ایام تعطیلات باید به میزان کافی آب نوشیده شود چرا که برخی از افراد به هنگام تشنگی، غذای بیشتری می خورند یعنی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند

در دوران عید می بایست از فعالیت بدنی کافی برخوردار باشید.اگر قبل از تعطیلات، ورزش می کردید، در طول این مدت نیز به ورزش خود ادامه دهید. اما اگر ورزش نمی کردید، در این  دوران حتماً ورزش کنید.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان