جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

بهرام قربانپور

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که کاسه صبر مردم سراوان از پس آلودگی‌های زیست محیطی و کشنده زباله این منطقه، به سر رسید و با تجمعی شبانه روزی در ورودی سایت پسماند، از ورود خودروهای حمل زباله ممانعت کردند این تجمع چند روزی طول کشید تا اینکه پای مسئولان و شورای تأمین استان به این منطقه باز شد. «پایان زباله سراوان در سال جاری» وعده اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان به مردم سراوان بود و در این راستا با صدور دستورات لازم و پیگیری‌های شبانه روزی، از هیچ کوششی برای تحقق این وعده دریغ نکرد.

حالا پس از گذشت ۸ ماه از ماجرای اجتماع مطالبه گرانه مردم سراوان در خصوص ساماندهی زباله، شرایط به سمت تغییر در حال حرکت بوده و به بیانی دیگر امید به سراوان برگشته است.

اگر چه مکان دفن زباله همچنان نامطلوب است اما اگر تا چند ماه پیش نمی‌توانستید حتی دقایقی از کنارش رد شوید اما امروز می‌توانید ساعتی را در هیاهوی کوه ۱۱۰ متری اُطراق کنید.

حجت‌الاسلام محمدی امام جمعه سنگر در گفتگو با مهر با اشاره به اقدامات ارزشمند در راستای ساماندهی زباله سراوان رشت، اظهار کرد: روند بهسازی و ساماندهی زباله سراوان به خوبی پیش می‌رود.

وی با امیدبخش خواندن اقدامات دولت سیزدهم در راستای ساماندهی زباله سراوان افزود: دولت و دست اندر کاران امر قدم‌های مثبتی در راستای ساماندهی زباله برداشتند که البته انتظارات و مطالبات مردم در این بخش به حق است.

امام جمعه سنگر با بیان اینکه مردم قدردان تلاش‌های دولت در خصوص ساماندهی زباله سراوان هستند، گفت: دغدغه ۴۰ ساله سراوان باید هر چه زودتر خاتمه پیدا کند.

 

مردم حتی اجازه ورود ریجکت زباله را به سراوان نمی‌دهند

ابراهیمی یکی از معتمدین روستای سراوان با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در قبال بهسازی زباله این منطقه، اظهار کرد: اگر تمام منطقه را طلاکوب کنید باز هم برای ما اهمیتی ندارد تا زمانی که هیچ زباله‌ای به سراوان نیاید راضی نمی‌شویم.

وی با اشاره به قول استاندار گیلان مبنی بر اتمام زباله تا پایان سال جاری، افزود: سال در حال تمام شدن است اما همچنان زباله در سراوان ریخته می‌شود.

این معتمد اهل سراوان رشت با بیان اینکه ۴۰ سال است که مردم این منطقه در رنج و عذاب هستند، گفت: ساماندهی شیرابه زباله سراوان باید در اولویت قرار گیرد.

ابراهیمی با اشاره به آثار مخرب رهاسازی شیرابه زباله به دامان طبیعت، بیان کرد: کار تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان یک درصد هم پیشرفت فیزیکی ندارد و شیرابه‌ها در طبیعت رها شده است.

وی با بیان اینکه مردم حتی اجازه ورود ریجکت زباله را به سراوان نمی‌دهند، افزود: هیچکدام از مسئولان قاطعانه در خصوص پایان زباله سراوان در سال جاری نظر نمی‌دهد.

این معتمد سراوانی با بیان اینکه ورود زباله به این منطقه خط قرمز مردم است، گفت: به خط قرمز مردم سراوان اهمیت داده نمی‌شود.

 

ورود زباله ممنوع

شهریاری یکی دیگر از روستاییان سراوان با تاکید بر اینکه وعده آقای استاندار پایان زباله در سال جاری بود، اظهار کرد: با این شرایط موجود تحقق وعده آقای استاندار ممکن نیست.

وی با بیان اینکه ورود زباله به سراوان ممنوع شود، افزود: عدم ورود زباله به سراوان مطالبه جدی مردم است.

 

زهکشی شیرابه‌های زباله سراوان

ربیعی مجری پروژه بهسازی زباله سراوان رشت با اشاره پیشرفت ۲۸ درصدی اجرای این پروژه، اظهار کرد: ساماندهی زباله‌های دفن شده، ایجاد حفاظ برای جلوگیری از رانش زباله‌ها و پوشش سطح زباله‌ها بخشی از روند طرح بهسازی زباله سراوان رشت است.

وی با بیان اینکه شیرابه‌های زباله سراوان زهکشی می‌شود، افزود: با راه اندازی تصفیه خانه سراوان این شیرابه‌ها وارد مدار تصفیه می‌شود.

مجری طرح بهسازی زباله سراوان رشت با بیان اینکه بعد از ساماندهی زباله، عملیات درخت کاری انجام می‌شود، گفت: ایجاد فضای سبز و احیای طبیعت سراوان در اولویت قرار دارد.

ربیعی با بیان اینکه قرارداد یک ساله برای ساماندهی زباله سراوان و بهسازی منطقه بسته شده است، اضافه کرد: از آبان ماه سال جاری این طرح وارد فاز اجرایی شده است.

وی از ایجاد ۱۳ متر دیواره برای جلوگیری از رانش زباله خبر داد و افزود: تسطیح و بهسازی انبوهی از زباله کار زمان بری است اما تلاش می‌کنیم تا پایان تعهدات قراردادی این مهم را تحقق ببخشیم.

 

بازگشت سراوان به دامان طبیعت

«حمیدرضا امام پناهی» فرماندار رشت، اظهار کرد: بهسازی محل زباله سراوان و احیای طبیعت این منطقه در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد.

وی از اجرای حدود ۳۰ درصدی بهسازی زباله سراوان رشت خبر داد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در مجموعه استان، کار بهسازی زباله سراوان با جدیت تمام پیگیری شد.

فرماندار رشت با بیان اجرای تصفیه شیرابه سراوان در روند مقدماتی قرار دارد، گفت: طبق تعهدات پیمانکار، قرار بر این است پروژه تصفیه خانه شیرابه سراوان تا پایان سال به بهره برداری برسد.

امام پناهی با تاکید بر افزایش ظرفیت کود آلی لاکان رشت، بیان کرد: این پروژه در حال حاضر با ظرفیت ۳۰۰ تن فعالیت می‌کند که بنا داریم این رقم به ۸۰۰ تن برسانیم.

وی با اشاره مزیت‌های کارخانه کود آلی رشت جهت ساماندهی زباله استان گیلان، افزود: خروجی زباله‌ها به این شرکت، به ۵۰ درصد به کود آلی و ۵۰ درصد به زباله خشک تبدیل می‌شود.

فرماندار رشت با اشاره به رونمایی آزمایشی دستگاه تصفیه آب توسط سازمان انرژی هسته‌ای در گیلان، بیان کرد: این طرح برای تصفیه شیرابه زباله سراوان به آب کشاورزی طراحی شده که بزودی در مرحله اجرا قرار می‌گیرد.

امام پناهی با بیان اینکه سراوان به زودی به دامان طبیعت بر می‌گردد، گفت: تلاش‌های دولت سیزدهم و همچنین مجموعه استانداری گیلان بر این است تا محل دفن زباله سراوان دوباره به منطقه سرسبز و طبیعی تبدیل شود.

 

خروجی کود آلی زباله نیست

«یوسف یزدانی» سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه عملکرد این شهرداری در خصوص بهسازی زباله سراوان مثبت است، اظهار کرد: داشتن طبیعتی سالم حق مردم سراوان است.

وی از بهره برداری افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی خبر داد و اضافه کرد: افزایش ظرفیت کود آلی از ۴۰۰ تن به ۸۰۰ دالی ۱۰۰۰ تن کار ارزشمندی در حوزه مدیریت شهری رشت به شمار می‌رود.

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه خروجی کود آلی زباله نیست، گفت: در فرایند این شرکت، زباله‌ها ۵۰ به کود آلی و ۵۰ درصد به ریجکت تبدیل می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه محل دفن جدید زباله را به شهرداری معرفی نکردند، اضافه کرد: شهرداری فقط نقش مجری داشته و وظیفه اش جمع آوری زباله است و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری در خصوص زمین در جای دیگر صورت می‌گیرد.

 

مطالبه مردم سراوان به حق است

«محمد حسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه مطالبه مردم سراوان به حق است، گفت: مردم سراوان سال هاست که با بوی تعفن زباله روزگار می‌گذرانند که از بابت سو مدیریت پیش آمده عذر خواهیم.

وی از افزایش ظرفیت کود آلی رشت خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت کود آلی از ۵۰۰ تن به ۱ هزار تن می‌تواند مشکل زباله سراوان را حل کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به نقش کود آلی در ساماندهی زباله بیان کرد: نظارت و بررسی در روند اجرای کود آلی و پاکسازی زباله سراوان رشت با دقت انجام می‌شود.

واثق کارگرنیا با اشاره به اقدامات تحسین برانگیز پروژه بهسازی زباله سراوان، بیان کرد: ساماندهی و اجرای پروژه بهسازی زباله سراوان حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیمانکار نسبت به میزان تعهد قراردادی عملکرد خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه طبیعت سراوان دوباره احیا می‌شود، افزود: اجرای بهسازی و ساماندهی محل زباله، سراوان را به روزهای گذشته و پاک برمی گرداند.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان