چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
Wednesday, 24 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]


در یک سالگی کووید 19 اعلام شد:
4400 نفر آمار رسمی فوتی کرونا در گیلان

گیلان امروز- علیرغم اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ تن در گیلان براثر کرونا جان خود را ازدست ‌داده‌اند اما همچنان این بیماری توسط عده‌ای جدی گرفته نمی‌شود که نمونه بارز آن در پیاده راه فرهنگی شهر رشت است.
در حال حاضر حدود یک سالی از شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور می‌گذرد و این ویروس همچنان فعال است و قربانی می‌گیرد. ازآنجاکه ویروس کرونا و بیماری‌زایی آن ناشناخته بود و هیچ راهی برای درمان آن وجود نداشت، پروتکل‌های وضع‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت یکی از مؤثرترین راهکارها برای کنترل بیماری کووید-۱۹ بود و همچنان نیز بااینکه ساخت واکسن از سوی بسیاری از کشورها نهایی شده، از مهم‌ترین راهکارها به‌حساب می‌آید.
بسیاری از مردم جهان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی گرفته‌اند و بر این باورند که نخستین شرط برای زنده ماندن و بقا در شرایط پرالتهاب شیوع کرونا، جدی گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه است.
در ایران نیز مسؤولان و صاحب‌نظران بهترین و مؤثرترین راهکار برای مقابله با کرونا را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌دانند و روزانه در چندین نوبت اصرار دارند تا مردم بیش از گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از عادی انگاری‌های خودسرانه و از روی تساهل به جدیدت بپرهیزند.
اما علیرغم هشدارها و اخطار مسؤولان بهداشت، همچنان زور کرونا بر مقاومت مردم می‌چربد و این بیماری با شدت و حدت در جهان، ایران و البته در مناطق با تمرکز بالای حضور جمعیت، قربانی می‌گیرد.
گیلان نیز از نخستین استان‌های درگیر ویروس کرونا در کشور بود که نخستین کیس‌های مثبت در آن حدوداً یک سال پیش تایید شد و اکنون به آستانه یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود.
به گزارش فارس، به گفته دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ تن از گیلانیان براثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند و هزاران نفر دیگر نیز به کرونا مبتلا و البته شمار زیادی نیز از هم استانی‌ها جان سالم به دربرده‌اند.
نکته قابل درنگ در رابطه با پاندمی کرونا اینکه سیر ابتلا و بستری بیماران مبتلا به این ویروس همچنان در گیلان ادامه دارد و این ویروس بنا به گفته مسؤولان تغییراتی نیز یافته و دیر نیست که متاسیون های جدید آن نیز در استان مشاهده بشود، همان‌گونه که ویروس کرونای چینی مرزها را درنوردید و به ییلاقات استان ما رسید.
خوشبختانه بسیاری از مردم با هشدارهای مکرر مسئولان بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته‌اند و تاکنون جان سالم به دربرده‌اند آن ها گرچه استفاده از ماسک را به‌عنوان یک فرهنگ بهداشتی پذیرفته‌اند اما غالباً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.
یکی از مناطقی که همیشه کانون توجه بوده و هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده، مراکز پرازدحام در استان نظیر پیاده راه فرهنگی در هسته مرکزی شهر رشت است.
آن‌طور که مسئولان و مردم اذعان کرده‌اند پیاده راه فرهنگی شهر رشت سنبلی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم گیلان به‌ویژه در فاصله‌گذاری اجتماعی است و هرروز آن نسبت به دیروز شلوغ‌تر و نگرانی‌های کارشناسان بهداشتی هم از سوی اصناف و کسبه و هم از طریق مردم جدی گرفته نمی‌شود.
این پیاده راه فرهنگی تاریخی در شهر رشت در طول شبانه‌روز میزبان ده ها هزار نفر از مردم سراسر استان و بعضاً خارج از استان است که غالباً حضورشان در معابر زیبا و تفرج‌گاهی آن ضروری نیست.
مردم و شهروندان در گفت‌وگوهایی معتقدند که باید نسبت به دست‌به‌دست شدن ویروس کرونا در پیاده راه فرهنگی شهر رشت چاره‌ای اندیشید.
غالب شهروندان رشتی معتقدند در نظر گرفتن اعمال محدودیت تردد در پیاده راه و مدیریت اصناف در هسته مرکزی شهر یکی از راهکارها برای مهار ویروس کرونا در رشت است و این مهم نیازمند سیاست سازی و اجرا توسط متولیان امر است.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان