جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

وحیده اسماعیلی

گیلان امروز- سپاه قدس گیلان به منظور رونق بخش کشاورزی و حفاظت از جنگلها با سازمانهای جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تفاهم نامه امضا کرد.

«محمد عبدالله پور» فرمانده سپاه قدس گیلان خبر داد: اجرای طرح‌های پیشرفت و آبادانی با استفاده از ظرفیت‌های بسیج در راستای لایروبی انهار و آب‌بندان‌ها، ترمیم جاده‌های بین مزارع،هوشمندسازی کشاورزی، حمایت از دامپروران تولیدکننده گوشت قرمز، طرح زراعت چوب در اراضی شخصی کشاورزان و اجرای طرح‌های آبخیزداری، حفظ و توسعه جنگل از موضوعات هدف گذاری شده در انعقاد این قرارداد است.

در همین رابطه «مسعود الماسی» رییس جهاد کشاورزی گیلان به مرور گفت: با توجه به اهمیت کشاورزی خاصه محصول استراتژیک برنج و ضرورت خوداتکایی و خودکفایی در این محصول و چابک سازی روستاهای گیلان به محصولات خودگردان و بازار پسند کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری این تفاهم نامه به مدت ۳ سال در استان اجرایی می‌شود.

الماسی با تأکید به تامین زیرساختها و ایجاد ساختار مناسب درعلمی سازی کشاوری گیلان با اولویت اراضی باغی و زراعی و توسعه روشهای آبیاری نوین در بخش‌های مختلف کشاورزی افزود: سازمان جهاد کشاورزی نیز متعهد شده نسبت به معرفی و شناسایی روستاها برای اجرای طرحها از جمله طرح پایداری اراضی شالیزاری و توسعه باغات در اراضی شیبدار و جلگه‌ای و نیز تامین و توزیع نهاده‌های دامی، بذرهای گواهای شده و کمک و مبارزه با آفات و بیماریها از ظرفیت مربیان مهندس بسیجی بهره گیری کند.

از سوی دیگرمنابع طبیعی گیلان با توجه به قاچاق گسترده چوب و آتش سوزیهای متعدد با کمبود نیرو در یگان حفاظت از جنگلهای استان مواجه است. بطوریکه «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت از جنگلهای استان به مرور گفته در کل استان فقط ۴۰۲ نیروی قرق بان به کار حفاظت از جنگلها مشغول هستند. لذا استفاده از توان نیرویهای بسیج روستاهای حاشیه جنگلهای استان در بحث صیانت از جنگلهای هیرکانی گیلان مؤثر است.

این درحالیست که «میرحامد اختری» مدیرکل منابع طبیعی گیلان نیز به مرور تأکید کرد: این تفاهم نامه در راستای اقدامات و همکاریهای مشترک دوجانبه منعقد شده و در بحث حفاظتی، جداگانه درحال رایزنی با سپاه هستیم که تاکنون به نتیجه نرسیده ایم و هنوز سازکار اجرایی آن مشخص نیست.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان