جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

گیلان امروز- ساخت بیش از سه هزار مدرسه ، نوسازی بیشتر از یک هزار فضای آموزشی ،افزایش امکانات و تجهیزات بروز در هنرستان ها به مدد تخصیص اعتبارات دولتی و یاری خیران بخشی از اقدامات انجام شده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی در تامین و تجهیز فضاهای آموزشی مناسب و استاندارد در مازندران است.

به گزارش ایرنا ، بنا به داده های آماری از سوی نهادهای کشوری متولی آموزش و پرورش و مدارس ، در سال ۱۳۵۷ تعداد دانش آموزان کشور حدود هشت میلیون نفر بود، اکنون با رشد ۹۱ درصدی این آمار به ۱۶ میلیون نفر افزایش یافته است.

در همین حال ۵۲ هزار مدرسه در ابتدای انقلاب اسلامی در کشور وجود داشت که در این بخش نیز با رشد ۱۱۷ درصدی تعداد مدارس به ۱۱۳ هزار واحد افزایش یافته است در کنار آن نیز تعداد مدارس فنی و حرفه ای به عنوان مدارس تخصصی افزایش یافت و از تعداد ۶۷۵ مدرسه فنی و حرفه ای در سال ۱۳۵۷ با رشد ۲۸۹ درصدی به ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه افزایش یافت که این موضوع بیانگر توجه ویژه نظام به امر آموزش همراه با مهارت آموزی را نشان می دهد .

گستراندن چتر خدمات برخورداری تمامی دانش آموزان کشور به بخش های دیگر نیز تسری یافته است و تعداد مدارس استثنایی از ۱۶۲ مدرسه به یک هزار و ۶۸۷ مدرسه افزایش یافت که در این حوزه نیز رشد ۹۴۱ درصدی را نشان می دهد .

علاوه بر این میزان سرانه فضای هر دانش آموز کشور در آن سال ۱.۴۴ مترمربع است که این رقم اکنون به صورت میانگین ۵.۲۲ متر مربع افزایش یافته است که در این بخش نیز با رشد ۲۶۲ درصدی مواجه هستیم .

مازندران ۵۲۰ هزار دانش آموز دارد که در چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند و بنا به اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی اداره نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران طی سالها بعد از انقلاب اسلامی حرکت برای ساخت و تکمیل مدارس رونق گرفته است .

فعالیت های این نهاد باعث شد تا فضاهای آموزشی فرسوده که با تراکم زیاد جمعیت دانش آموز نیز همراه بود از مازندران برچیده شود و دانش آموزان این استان به فضاهای آموزشی استاندارد دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس وظیفه و مسولیت خود را تنها به ساخت مدرسه و افزایش سرانه فضاهای آموزشی خلاصه نکرده است و برای تجهیز مدارس ، به ویژه هنرستان ها به عنوان فضاهای تخصصی آموزش و پرورش گام برداشت و توانسته با تخصیص اعتبارات مورد نیاز این فضاها را به امکانات بروز مجهز کند .

همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهدی استادیان ، مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران در ساری عملکرد نظام در این حوزه کاری را تشریح کرد .

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در تشریح فعالیت های ۴۴ ساله این نهاد در استان گفت: پس از پیروی انقلاب اسلامی خدمات و فعالیت های انجام شده در زمینه ساخت مدارس و فضاهای آموزشی در استان چشمگیر بوده است به طوریکه در این مدت سه هزار و ۱۳۱ مدرسه به تعداد ۱۸ هزار و ۴۸۰ کلاس ساخته و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شد.

مهدی استادیان افزود : از این تعداد ۶۲۵ مدرسه به تعداد سه هزار و ۴۸۱ کلاس درس با کمک و مشارکت خیران ساخته شد .

وی میزان کمک خیران برای ساخت این تعداد مدرسه و کلاس درس در مازندران را ۵۸۰ میلیارد تومان است .

ساخت و بازسازی بیش از ۲۱ هزار کلاس درس ؛ انقلاب مدرسه سازی در مازندران

 

نونوار شدن بیش از یک هزار و ۷۰۰ مدرسه

مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران به اقدامات این نهاد در زمینه بازسازی و مقاوم سازی مدارس استان اشاره و خاطرنشان کرد : از سال ۱۳۵۷ تاکنون سه هزار کلاس درس تخریبی استان بازسازی شده است و بدینگونه میزان ایمنی فضاهای آموزشی افزایش یافت .

وی تعداد کلاس های درس مقاوم سازی شده مازندران را در این مدت یک هزار و ۷۴۱ کلاس درس اعلام کرد و گفت: این اقدامات گوشه ای از خدمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه خدمات رسانی به دانش آموزان تمامی مناطق استان است .

استادیان با تاکید بر برچیده شدن سیستم گرمایشی نفتی در مدارس مازندران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات خوبی برای مناسب سازی و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان انجام شده است که مجهز شدن ۱۲هزار کلاس درس به سامانه استاندارد گرمایشی از آن جمله این اقدامات است.

وی از تحول در تخصیص اعتبار به حوزه ساخت و تجهیز مدارس به عنوان عملکرد خوب و درخشان دولت سیزدهم نام برد و گفت : در این دولت میزان تخصیص اعتبارات ملی به تجهیز و نوسازی مدارس دو و نیم برابر شده است

مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران افزود : به طوریکه در سال مالی ۱۴۰۰ میزان اعتبار ملی این اداره کل ۱۴۸ میلیارد تومان بود که این رقم اکنون به ۳۷۶ میلیارد تومان افزایش یافته است .

وی همچنین از ۲ برابر شدن اعتبارات استانی این اداره کل به عنوان دیگر تحول انجام شده در دولت سیزدهم یاد کرد و ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۶ طرح به تعداد ۳۲۴ کلاس درس به متراژ بیش از ۵۵ هزار متر مربع تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل داده شده است .

استادیان میزان اعتبار صرف شده برای اجرای این تعداد طرح را ۳۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد .

وی گفت : دولت با تزریق اعتبارات مناسب برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مازندران کمک بزرگی برای حل این مشکل در استان کرده است به طوریکه از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبارسیستم گرمایشی ۴۰۰ کلاس درس استانداردسازی شداست .

مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیزمدارس مازندران گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در زمینه تهیه تجهیزات آموزشی مدارس نیز۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است این درحالی است که میزان اعتبار تخصیصی در این حوزه در دولت گذشته اندک بود .

وی توضیح داد: از سال ۱۳۹۶ همزمان با آغاز فعالیت دولت دوازدهم تا پایان فعالیت این دولت ۴۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که اکنون با رشد ۱۰۷ درصدی این اعتبارات در دولت سیزدهم این رقم به ۹۶ میلیارد تومان رسیده است .

 

دست یاری خیران در مدرسه سازی

استادیان میزان مشارکت خیران مازندرانی ها در امر مدرسه سازی در دولت سیزدهم را ۲۶۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این کمک ها در قالب اهدای زمین ، پرداخت هزینه ساخت و تجهیزات انجام شده است که گام خوبی از سوی خیران در این زمینه به شمار می رود و برای بهره مندی از کمک های خیران در ساخت مدرسه طرح ها و برنامه های ویژه ای انجام شد که از آن جمله طرح آجر به آجر بود .

وی از اجرای طرح محرومیت زدایی در نقاط محروم مازندران به عنوان دیگر اقدام انجام شده در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: برای این منظور در سال ۱۴۰۰ با اختصاص ۹۰ میلیارد تومان این مناطق از توجه ویژه تری برخوردار شدند و امسال نیز ۱۲۲ میلیارد تومان برای این مهم اختصاص داده شده است.

مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران از بهسازی سرویس بهداشتی به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در مدارس استان اعلام کرد و ادامه داد: در همین راستا پارسال ۱۳۳ سرویس بهداشتی مدارس مازندران بازسازی شده است .

وی از خرید تجهیزات بروز هنرستان های مازندران به ارزش ۱۸ میلیارد تومان در این مدت خبر داد و گفت :از آن جمله خرید تجهیزات مدرن همچون پهبادهای مه پاش با قابلیت عکسبرداری را می توان از گام های خوب در این زمینه است.

استادیان افزود: در دهه فجر امسال ۷۷ طرح به تعداد ۹۷ کلاس درس با بیش از ۲۱ هزار مترمربع فضا به بهره برداری می رسد که از این تعداد ۹ طرح به تعداد ۶۸ کلاس درس با مشارکت خیران ساخته شد.

وی ادامه داد : همچنین در این ایام بزرگترین طرح آموزشی شمال کشور با عنوان "حیات طیبه سردار سلیمانی" در ساری به بهره برداری می رسد که این طرح ۱۰ هزار متر مربع زیربناشامل ۱۲ کلاس درس ابتدایی و ۱۲ کلاس درس متوسطه است .

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان