جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران در راستای کنترل آفت مگس مدیترانه ای بر تسریع در برداشت میوه‌های رسیده و باقیمانده مرکبات تاکید کرد.

، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گفت:تسریع در برداشت میوه‌های رسیده و باقیمانده مرکبات به ویژه در حاشیه جاده‌ها و پیاده رو در شهر‌ها و شهرک ها، جمع آوری و دفن میوه‌های ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک ضروری است.

حسن عنایتی با اشاره به اینکه تجربیات چندین ساله حضور و فعالیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات استان نشان می‌دهد میوه‌های باقیمانده سال قبل به ویژه نارنج به عنوان اولین و مهمترین میزبان در اوایل فصل بهار بوده و کانون‌های اولیه آلودگی روی میوه‌های نارنج سال قبل شکل می‌گیرد.

او گفت: با توجه به اهمیت کاهش جمعیت زمستانگذران و پیشگیری از شکل گیری کانون‌های اولیه آلودگی، ضرورت مبارزه گسترده با مگس میوه به روش کاملاٌ غیرشیمیایی در فصل زمستان با مشارکت گسترده باغداران، همکاری و مساعدت همه نهاد‌های اجرایی ذیربط استان در اطلاع رسانی نکات فنی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

عنایتی با اشاره به حساسیت مراحل مختلف رشدی آفت، به ویژه شفیره آفت به سرما، پابیل کردن یا شخم سطحی سایه انداز درختان سیاه ریشه و مرکبات را برای از بین بردن شفیره‌های موجود در خاک و کاهش جمعیت انتقالی بسیار موثر دانست.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران  به جلوگیری از ریختن میوه‌های پوسیده و ضایعات انبار و سورتینگ‌ها در حاشیه جاده، رودخانه‌ها و فضای باز و رعایت ضوابط بهداشتی دفن میوه‌ها در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک تاکید کرد.

او با بیان اینکه پاکسازی و برداشت کامل میوه‌های نارنج برای مدیریت مگس میوه مدیترانه‌ای حداکثر تا پایان اسفند ماه الزامی است، رعایت و انجام نکات فنی اشاره شده در خانه سراها، ویلاسراها، شهرک‌های ساحلی، ادارات دولتی، پارک‌ها و فضای سبز شهری و روستایی که دارای درختان میزبان مگس میوه است را مورد تاکید قرار داد.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان