جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اقتصاد- در حالی مقامات دولتی می‌گویند، دولت نفعی از افزایش نرخ ارز نمی‌برد که تعیین نرخ ارز در بودجه، گواه آن است که قیمت ارز تا چه میزان در محاسبات دولتی واجد اهمیت است.

به گزارش خبرآنلاین، استاد اقتصاد تهران با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه دولت نفعی از افزایش نرخ ارز نمی‌برد، گفت: این صحبت‌ها در حالی است که همه ابعاد اقتصاد ما تحت تاثیر ارز است. ببینید که چگونه مدت‌ها بحث صورت می‌گیرد که نرخ تسعیر دلار در بودجه چقدر باشد. از این رو چنین صحبت‌ها نوعی فرافکنی تلقی می‌شود.

آلبرت بعزیان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از عرضه ارز در ایران در اختیار دولت است، گفت: چگونه باور کنیم، وقتی انحصار عرضه ۹۰ درصد کالایی در اختیار یک نهاد است، آن نهاد از تغییر قیمت متاثر نشود؟

وی فرض دیگری را در ادامه سخنان خود پیش کشید و گفت: بیایید باور کنیم که اصلا دولت نفعی از افزایش نرخ ارز نمی‌برد و این فرض محال را جدی بگیریم، در این صورت باید گفت هر چند دولت نفعی از رشد نرخ ارز نمی‌برد، اما همه‌ی ما شهروندان ایران از افزایش قیمت ارز در حال زیان هستیم. اگر چیزی برای دولت سود ندارد و برای ملت زیان دارد، دولت و بانک مرکزی باید جوابگوی این زیان عجیب و غریب باشند.

 

بانک مرکزی قافیه را باخته است؟

وی با اشاره به اعلام اخباری از قول رییس کل بانک مرکزی در خصوص تعیین قیمت ارز در کانال‌ها و سایت‌های خاص و ... گفت: آقای فرزین، رییس کل جدید بانک مرکزی نیز حرف‌های پیشینیان خود را تکرار کرده و گفته است که برخی قیمت تعیین می‌کنند و مشکل درست می‌کنند، اگر این سخن درست باشد، واقعا باید به حال بانک مرکزی تاسف خورد که باوجود این همه ابزار و امکانات، قافیه را به چند سایت و کانال تلگرامی و ... باخته است. چطور می‌شود همه سیاست‌های اصلاحی شما تحت‌تاثیر چنین اتفاقی باشد؟

وی گفت: اتفاقا اگر حرفتان درست باشد باید دنبال ریشه یابی ضعف خود باشید. حالا رییس کل جدید بانک مرکزی تاکید کرده، ما هم می‌خواهیم قیمت تعیین کنیم، واقعا باید صبر می‌کردید تا نرخ به چهل و چهار هزار تومان برسد بعد قیمت تعیین کنید؟

 

افزایش نرخ ارز تورم‌زاست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رشد قیمت ارز تورم‌زاست، گفت: بسیاری از شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی و ... سهمیه ارزی دارند. طبیعتا این سهمیه‌ها در بازار فروخته می‌شود و این مکانیزم باید شفاف شود که اصل ماجرا چیست؟ سال‌هاست می‌گویید دلالان از افزایش نرخ ارز سود می‌برند. این دلالان چه کسانی هستند که قیمت ارز را به چهل و چهار هزار تومان رسانده‌اند.

وی گفت: وقتی سیاست‌های اقتصادی تورم‌زاست، نباید تقصیر را به گردن رسانه انداخت، آن هم رسانه‌ای که تا این حد تحت فشار است، در دولت باید جوابگوی این باشد که چرا کانال‌های تلگرامی که با وجود فیلترینگ و ... این قدر اثرگذاری دارند.

او تاکید کرد: کاش مقامات دولتی، عذر بدتر از گناه نیاورند و بدانند اتفاقا کسری بودجه و سیاست‌های شوک‌درمانی و ... عامل مهم ایجاد تورم در کشور هستند.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان