پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلا امروز- رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه رویکرد دولت را حضور حداکثری در بازار روسیه اعلام کرد و گفت: تعامل، همگرایی و اتفاق نظر بهترین گام برای تسهیل تجارت و گشایش فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی میان ایران و روسیه است.

هادی تیزهوش تابان در نشستی با همتای روسی خود در اتاق بازرگانی گیلان، اظهار کرد: دولت‌های ایران و روسیه در بالاترین سطح روابط سیاسی قرار دارند لذا توجه به گسترش تجارت و توسعه همکاری‌های اقتصادی و برخورداری از بازارهای هدف از ضروریات است.

وی در ادامه بر رفع موانع گمرکی، حمل و نقل و حذف بخش نامه‌هایی که مسیر تجارت میان این دولت‌ها را با اختلال مواجه می‌کند، تاکید کرد و افزود: استان‌های گیلان و آستراخان برای برخی از تصمیم گیری‌ها از جمله در حوزه گمرکات نیازمند مجوز رسمی از مرکز و دستگاه‌های بالادستی هستند.

وی با اشاره به موانعی که در برخی فصول سال منجر به توقف و یا کاهش سرعت تجارت شده و زمینه فساد پذیری کالاهای صادراتی مواد غذایی را در مرز آستارا و سامور فراهم می‌کنند، تصریح کرد: گیلان با صدور ۸۰ درصد کالا از طریق مبادی ورودی و خروجی مهمترین استان تجارت با روسیه است و از سوی دیگر آستراخان روسیه هم استان لجستیک و سکوی تجارت کالاهای ایرانی به روسیه بشمار می‌رود.

تیزهوش تابان اضافه کرد: میوه و صیفی جات، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و بسیاری موارد دیگر از مهمترین کالاهای صادراتی گیلان به کشور روسیه است. آستراخان هم به‌دلیل چهار ویژگی امنیتی‌ از جمله واقع شدن سرکنسولگری ایران، میربیزنس بانک (متعلق به بانک ملی)، سرای تجاری ایرانیان و بندر سالیانکا (سهامدار عمده آن کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است) به‌عنوان مهمترین استان تجارت کالا با روسیه بشمار می‌رود. این ویژگی‌های استان لجستیکی آستراخان روسیه یک امتیاز ویژه برای تجارت و بازرگانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بندرآستارا نیز مرز مهم در تجارت با روسیه است و کالاهای صادراتی ایرانی که از این مرز وارد مرز سامور داغستان و بعد روسیه می‌شوند در پاره ای از موارد در گمرک با توقف طولانی کامیون ها روبرو هستند که این مشکل در شهرستان آستارا ایران هم وجود دارد که استاندار دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرده‌است.

تیزهوش تابان تصریح کرد: این استان با زیرساخت‌های مهم اقتصادی فرصت‌های بی نظیری در تجارت دارد و گیلان استان نقش آفرین در تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیاست. این استان در مسیر کریدور شمال جنوب واقع شده و روسیه علاقمندی خود را برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا به عنوان بخشی از پازل این کریدور اعلام کرده است و در سفر دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه طی روزهای اخیر به گیلان به زودی این پروژه مهم با سرمایه گذاری آنان راه اندازی خواهد شد.

وی به ظرفیت کارخانه‌های بسیار بزرگی صنعتی و تجاری گیلان اشاره کرد و افزود: گیلان در برخی از تولیدات از جمله صنایع سلولزی، فولاد، قطعات خودرو، لوازم خانگی کوچک و صنایع غذایی از استان‌های مطرح کشور است.

وی با اشاره به امضای تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا با حضور رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با امضای این تفاهم‌نامه مقرر شد تعرفه ۷۵۰ کالا صفر شود درحالی که طی اجرای توافقنامه ترجیحی در این مدت، هزینه کالاهای با تعرفه صفر برای فعالان اقتصادی ایرانی پرداخت نشده و به بهانه‌های مختلف امتیاز استفاده از این تعرفه برای فعالان اقتصادی فراهم نشده ‌است.

صدور گواهی مبدا، ارائه راهکار برای رفع موانع در این بخش و ایجاد راهکار مشترک بین دو اتاق مواردی بود که تیزهوش تابان به آنها اشاره کرد و در خاتمه خواستار پیگیری برای تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه در منطقه آزاد انزلی شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان نیز در این نشست با اشاره به اشتراکات اقتصادی و تجاری گیلان و آستراخان گفت: این اشتراکات زمینه‌ساز جذابیت در تجارت این استان‌هاست و از فرصت‌های پیش روی باید برای توسعه وگسترش تجارت استفاده کرد.

استانیسلاو سینچنکو افزود: فرصت‌های متعددی بین دو استان گیلان و آستراخان وجود دارد و اتاق آستراخان روسیه هم آمادگی دارد ضمن حمایت از منافع تجار خود در آستراخان، در بازارهای بازرگانی گیلان بستر همکاری اقتصادی، تجارت و بازرگانی را پیگیری کند و از این رو تلاش دارد هرگونه موانع را با انتقال به مقامات بالادستی در سریعترین زمان ممکن برطرف کرده و بستر را برای تسهیل تجارت فراهم کند.

ریس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان وظیفه این اتاق را گسترش روابط تجاری و بازرگانی و حمایت از تجار و بازرگانان دانست و حضور در گیلان و بازدید از توانمندی های اقتصادی و تولیدی و دیدار با تجار و افتتاح نمایشگاه اوراسیا را فرصت جدیدی برای تجارت ۲استان و ۲ ‌کشور عنوان‌کرد.

در این نشست برخی از شرکت‌های روسی و ایرانی به معرفی محصول و تولیدات خود پرداختند و ۲ شرکت توانمند دانش بنیان گیلانی نیز حضور داشتند که برای مشارکت با طرف روسی و فعالیت و ارائه خدمات و تولیدات در بازار روسیه علاقمندی خود را ابراز کردند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان