پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

۲۶۰ بسته سرمایه‌گذاری با سرمایه ۴۷۰۰ میلیارد تومانی برای گیلان

بخش فرهنگی - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از برگزاری مراسم یلدا در منطقه آزاد انزلی و کومله به صورت ملی و ارائه ۲۶۰ بسته سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه ۴۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

ولی جهانی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان) با اشاره به برگزاری اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان گیلان، گفت: در این نمایشگاه حدود ۲۶۰ بسته سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه ۴۷۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای بیش از۵ هزار نفر ارائه شد. شهرداری‌ها از ۵۲ شهر گیلان و ۱۷ فرماندار در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و از بسته‌های سرمایه‌گذاری استقبال شد. همچنین سعی شد تا در نشست‌های تخصصی، مشکلاتی که با نهادها و ارگان‌هایی همچون آب منطقه‌ای، شهرداری، محیط زیست، راه و شهرسازی و… در حوزه‌های میراث و گردشگری وجود دارد،  راه‌کارهایی برای برون رفت از این مشکلات پیشنهاد شود. این نمایشگاه به عنوان پایلوتی برای تمام کشور انتخاب شد.

او ادامه داد: با توجه به آنکه بیشتر مشکلات بین دستگاهی در حوزه میراث و گردشگری در استان‌های کشور مشترک است از این رو بر آن شدیم با تهیه کتابچه‌ای این مشکلات را مطرح و راه‌کارهای برون رفت از آن را مطرح و در اختیار سایر استان‌ها قرار دهیم. تاکنون چنین چیزی تدوین نشده بود. درحال حاضر می‌توان گفت در استان گیلان تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان، برای ما مشخص است و این بسته‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. چنانکه در همین نمایشگاه شاهد حضور یک سرمایه‌گذار در رشت بودیم که قراردادی بیش از ۲۲ میلیارد تومان بست.

جهانی درخصوص بسته‌های سرمایه‌گذاری و این مهم که بیشترین استقبال سرمایه‌گذاران از کدام بخش گردشگری استان است، گفت: رشت بیشترین بسته‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. در حوزه شهری، ساحل، کوهپایه و کوهستان بسته‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده است در این میان تنوع بسته‌ها مشهود است چنانکه از هتل و اقامتگاه گرفته تا پروژه‌های سرگرمی و تفریحی تعریف شده است. ۴۰ درصد بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تاریخی است. فرمانداران موظف شدند وضعیت بناهای تاریخی را که در اختیار دستگاه‌های دیگر هستند، مشخص کنند. وضعیت بسیاری از این بناها از جمله شیلات کیاشهر، گراندهتل انزلی و… بلاتکیف بود که باید مشخص شود. ساختمان میرزا خلیل نیز بعد از مرمت به موزه مشروطه تبدیل خواهد شد. همچنین بخشی از ساختمان‌های قدیمی در اختیار بخش خصوصی بود که با ارائه تسهیلات قرار است تبدیل به بوتیک هتل شوند.

او درخصوص دست‌آوردهای سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان گیلان برای سه حوزه مذکور، گفت: بخشی از پروژه‌های گردشگری لنگرود موفق به دریافت حدود ۵ میلیارد تسهیلات شدند.

به گفته جهانی؛ با وجود آنکه استان گیلان این روزها هوای بارانی را تجربه می‌کند اما همچنان تعداد گردشگران و مسافران زیاد است و حتا در روزهای آخر هفته شاهد برگزاری تورهای گروهی نیز هستیم. البته تعداد گردشگران انفرادی که با ماشین‌های شخصی سفر می‌کنند نیز بسیار زیاد است. با این وجود به دلیل سرما هوا و برفی بودن جاده‌هایی از جمله اسالم به خلخال، دیلمان به سیاکل، کوهین به رشت و… تعداد گردشگران نسبت به ماه‌های قبل و تابستان کمتر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان همچنین از ارائه چندین پیشنهاد و طرح کاوش به پژوهشکده باستان‌شناسی خبر داد و گفت: طرح دومین فصل کاوش در سد پلرود، کاوش در ارتفاعات املش و چند پروژه دیگر در انتظار صدور مجوز از سوی پژوهشگاه میراث و گردشگری هستند.

جهانی با اشاره به تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع تبصره ۱۸ گفت: برای پروژه‌های گردشگری استان گیلان ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از این منابع اختصاص یافته که از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. ۸۰ میلیارد تومان نیز برای صنایع دستی اختصاص یافته که به اشتغال خانگی و انفرادی تعلق می‌گیرد.

او با اشاره به آنکه برای شب یلدا برنامه‌های خاصی تعریف شده است، گفت: باتوجه به آنکه به تازگی شاهد ثبت جهانی مراسم شب چله/ یلدا بودیم از این رو در ۱۰۰ بومگردی استان مراسم آیین شب یلدا برگزار خواهد شد. همچنین دو مراسم بزرگ به صورت ملی در منطقه آزاد انزلی و کومله لنگرود با اجرای موسیقی غرب و شرق گیلان، حافظ خوانی، آیین یلدا بران و… برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان