جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
Friday, 26 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

 

 

 

 

گیلان امروز- انباشت زباله در مکانی موقت و پیامدهای سوء ناشی از این معضل زیست محیطی، چالشی است که همچنان حامیان محیط زیست و دوستداران طبیعت در شهرستان عباس آباد در غرب استان مازندران را رنج می دهد.

برابر گزارش ها طی پنج سال گذشته تاکنون زباله های تولیدی این شهرستان با حجم مقدار ۸۰ تن در روز در یکی از قطعات ۱۰ هکتاری در مسیر محور ارتباطی شهرک صنعتی سلمانشهر متعلق به منابع طبیعی به شیوه سنتی تخلیه و پس از دپو و جداسازی، شبانه از آنجا برای امحاء به نیروگاه زباله سوز نوشهر انتقال داده می شود.

سال ۱۳۹۵ هم براساس بررسی ها، عمده زباله این شهرستان در پشت ساختمان شهرداری عباس آباد و در جوار ساحل دپو و پس از جداسازی زباله های قابل بازیافت از آنجا به دیگر شهرستان های غرب این استان انتقال داده می شد.

قرار بود مشکل زباله عباس آباد با احداث کارخانه کمپوست تتکابن از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری آن زمان که این شهرستان زیر مجموعه تنکابن بود حل شود در حالی که بنا به گفته فرماندار شهرستان عباس آباد این معضل همچنان پابرجاست و این وضعیت نگرانی خیلی از مردم این منطقه را به همراه داشته است.

جواد اصلانی فرماندار عباس آباد روز دوشنبه در نشست مدیریت پسماند شهرستان گفت : امروز یکی از دغدغه های جدی متولیان حوزه پسماند، ساماندهی زباله است متاسفانه مقادیر زیادی از زباله های شهرستان در حاشیه جاده شهرک صنعتی سلمانشهر در یکی از قطعات ۱۰ هکتاری متعلق به منابع طبیعی تخیله می شود و مردم از تبعات زیست محیطی این معضل نگران و ناراحت هستند.

وی افزود : هرچند عده ای کارگران در مکان دپوی زباله پس از عملیات پردازش و جداسازی زباله های قابل بازیافت ، مقادیری از این زباله ها را از آنجا برای امحا به نیروگاه زباله سوز نوشهر انتقال می دهند اما این چاره کار نیست چرا که بوی نامطبوع و شیرابه دپوی زباله افزون بر آلودگی های زیست محیطی، بلکه ساکنان این منطقه از جمله سرایداران واحدهای تولیدی شهرک صنعتی را رنج می دهد.

فرماندار عباس آباد بیان داشت : در گذشته قرار بر این بود این زباله ها به همراه زباله شهرستان های رامسر برای امحا به منطقه "پرده سر" بخش خرم آباد تنکابن انتقال داده شود اما متاسفانه این کارخانه هم پذیرای زباله ها نیست.

در سال ۸۸ مدیران وقت شهری با حمایت هایی که از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب صورت گرفت اقدام به احداث کارخانه کمپوست کردند اما فعالیت آن بیشتر در زمینه تفکیک زباله بود تا حل دائمی مشکل زباله و همچنین تا رسیدن به تولید کود کمپوست فاصله زیادی داشت.

در زمان حاضر فاز نخست کارخانه کمپوست پسماند ۲۵۰ تنی تنکابن در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید.

فرماندار عباس آباد تاکید کرد : باید برای حل همشیگی این معضل درپی شناسایی و واگذاری زمینی مجزا از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری با بهره گیری از تجهیزات نوین و علم روز باشیم چرا که دیگر تجربه های شکست خورده گذشته پاسخ نمی دهد و هم اینک زباله افزون بر آلودگی زیست محیطی بلکه چهره این شهرستان گردشگرپذیر را نازیبا کرده است.

اصلانی گفت : این موضوع به اطلاع مسوولان استانی به ویژه معاون عمرانی استاندار و دیگر متولیان امر رسانده شده و ضمن آنکه شهرداری های سه نقطه شهری هم برای حل چالش پسماند آمادگی لازم دارند امیدوارم این پیگیری ها نتیجه دهد.

شهرستان عباس آباد با جمعیتی دست کم ۵۰ هزار نفر، دارای سه نقطه شهری و ۴۹ نقطه روستایی است که در مسیر محور کنارگذر غرب مازندران قرار دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان