جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- اجرای پروژه های عمرانی در حوزه راه چند سالی است که سرعت چندانی در کشور ندارد و گیلان هم از این مقوله مستثنی نیست اما تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری در کنار اعتبارات عمرانی موجب شده است اندکی از عطش اعتباری پروژه راه‌ها کاسته شده و این پروژه از تحرک خوبی در ماههای اخیر برخوردار شود.

بنا به گفته متولیان ساخت و بهسازی در امر راهها و بخش ریلی گیلان تحقق حتی بخشی از اعتبارات سفر نقش موثری در تحرک پروژه‌های راهسازی استان داشته است.

راههای گیلان بدلیل موقعیت راهبردی و اقتصادی استان و میزبانی سالانه بیش از ۱۲ میلیون خودروی گردشگران و مسافران از دور و نزدیک در این خطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمن آنکه این استان در طول دهه‌ های گذشته در حوزه زیربناها از جمله راههای جاده‌ای و ریلی دارای عقب ماندگی‌های تاریخی هم هست از این‌رو اجرای پروژه های توسعه‌ای و ایمنی راه به طور مستمر در این استان ضروری است و اعتبارات هنگفتی را می‌طلبد.

فقط برای تکمیل ۱۳ پروژه راهسازی در استان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۲۵ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که البته با توجه به برنامه پیش‌بینی شده زمانبندی برای اجرای هر پروژه این اعتبارات نیز بتدریج به آنها اختصاص می‌یابد؛ لذا اختصاص اعتبارات سفر رئیس جمهور برای تکمیل طرح های نیمه تمام در این وانفسایی که کمبود بودجه بلای پروژه های عمرانی شده به ویژه در پروژه‌های راهسازی و ریلی همچون دمیدن جانی تازه به کالبد راه‌هاست.

 

پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه های راهسازی گیلان به بیش از ۹۰ درصد می رسد

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه های راهسازی گیلان به بیش از ۹۰ درصد می رسد ،اذعان داشت: اعتبارات سفر به هر یک از پروژه های راهسازی که تزریق شده، توانسته تحرک و پیشرفت خوبی را بعد مدتها رکورد برای آنها رقم بزند.

یعقوب حیدری در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: پروژه‌های راه و راه آهن در گیلان توسط سه حوزه راه و شهرسازی، راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا می‌شود و تعدادی از این پروژه‌ها تا ۹۳ درصد هم پیشرفت دارند که در صورت تامین به موقع اعتباراتشان تا سال آینده شاهد بهره برداری بخشی از این طرح ها در استان خواهیم بود.

وی اعلام کرد: ۳۴ پروژه راهسازی در استان در دست اجراست و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی برخی از آنها به بیش از ۹۰ درصد هم می رسد.

حیدری با اشاره به گردشگر پذیر بودن استان افزود: با توجه به حجم بالای تردد در جاده های استان و فرسودگی و خرابی آسفالت، تمامی راهها نیاز به تعریض و بهسازی دارد و اکنون به تناسب اعتباراتی که اختصاص می یابد برای اجرای پروژه ها تخصیص انجام می شود.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۳۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای استان در این حوزه پیش بینی شده که از این میزان تا کنون ۲۶۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است، اظهار داشت: از محل ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهوری در بخش راههای استان هم ۳۴۲ میلیارد تومان برای اداره کل راه و شهرسازی در نظر گرفته شد.

حیدری با بیان اینکه تاکنون از محل اعتبارات سفر برای اجرای پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی ۸۵ میلیارد تومان از ۳۴۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است افزود: همچنین اجرای ۶ پروژه پل از جمله پل‌های اسالم، رودبار، بدآب ، چهار کیلومتر از محور ملاسرا - شفت بیش از ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با اشاره به پروژه هایی که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند، عنوان کرد: پل غیر همسطح کلاچای تقریبا آماده است و تا حدودی خط سواره آن آسفالت شده و پل رودبار نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان سال به بهره برداری برسند.

حیدری گفت: برای یک محور پل اسالم شامل ۲ باند رفت و برگشت نیز ۲۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است که اگر محقق شود تا پایان سال یک محو از این مسیر هم انجام و به بهره برداری می رسد.

معاون راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، پل بدآب و پل بزرگ سفیدرود نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسدضمن اینکه پل جوبر نیز هم اینک ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار ۱۸ ماه برای اجرای آن نیاز است.

به گفته حیدری؛ در حال حاضر در مجموع برای تکمیل این ۶ پروژه پل‌سازی در استان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه ۲ کیلومتر از عملیات اجرایی محور سیاهکل- سراوان باقی مانده است، گفت: این محور حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به تعریض پروژه انزلی- رضوانشهر افزود: این پروژه به طول ۲۳ کیلومتر است که در سالیان گذشته ۱.۹ کیلومتر از سمت انزلی و ۲.۷ کیلومتر از سمت رضوانشهر تعریض و چهار خطه شده است .

وی ادامه داد: از ۱۸.۴ کیلومتر طول باقیمانده این مسیر ۹.۳ کیلومتر با یک پیمانکار قرار داریم که تا کنون پنج درصد فیزیکی دارد و قطعه دیگر هم پیمانکار انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه است.

معاون راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه سال گذشته در محور فومن - شفت - سراوان ۲.۵ کیلومتر تعریض و تحویل پروژه به دستگاه بهره بردار انجام شد، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی محور جیرده - رشت نیز تاکنون مناسب بوده است.

به گفته معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان محورهای منجیل - طارم، خشکبیجار - آستانه اشرفیه ، رشت - سنگر- اطاقور به کومله ، رشت - سنگر، املش به رانکوه و پل شلمان از دیگر پروژه های در حال تعریض و یا در حال اجرا توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هستند.

وی خاطر نشان کرد : پروژه های راهسازی که از اعتبارات سفر برای انها بهره گرفته شده همچون پل اسالم، پل رودبار و محور سراوان- سنگر- سیاهکل بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

 

اختصاص حدود ۵۸ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به راه های گیلان

راهها بعد از احداث، مستلزم نصب تجهیزات ایمنی و نگهداشت هستند در همین ارتباط پروژه های مختلفی از سوی راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرا می شود و بخشی از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور نیز به این حوزه اختصاص یافته است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: از ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور به بخش راهداری استان تاکنون ۵۷.۸ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ و تخصیص یافته است.

غلامعلی نیک فهم افزود: در این راستا تاکنون حدود ۵۸ میلیارد تومان به اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان اختصاص یافته که تمامی این اعتبار در این بخش جذب شده است.

وی گفت: از محل اعتبارات اختصاص یافته سفر تا کنون ۱۵۲.۵ کیلومتر برای روکش راه های اصلی و ۱۲۴.۶ نیز به روکش راه های فرعی با آسفالت گرم اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه بیش از ۵۶ کیلومتر روکش حفاظتی از طریق روش های مختلف در راههای استان نیز اجرا شده است.

نیک فهم با بیان اینکه از محل این اعتبارات ۲۸ کیلومتر از راههای استان درزگیری شده است، افزود: همچنین لکه‌گیری محورهای استان با ۳۳ هزار تن آسفالت گرم و ۸۶۸ تن آسفالت سرد انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچنین از این محل؛ بهسازی، آسفالت و مرمت، لکه‌گیری و روکش ۲۱۷ کیلومتر از راه‌های روستایی نیز انجام شده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش احداث و ترمیم پل‌های آسیب دیده استان بیان کرد: در این بخش برای تکمیل و بهره‌برداری از پل کابلی آستانه اشرفیه، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز(پل های خمامرود، علیسراف سروندان، زیبا کنار و چپرپرد زمان) کمک برای احداث پل های آسیب دیده از سیل همچون پل های قلعه رودخان، کلفت، کیازینک و شبخو سلامت، بهسازی و آسفالت راههای روستایی و تکمیل راهدارخانه املش از اعتبارات سفر ریاست جمهوری بهره گرفته شده است.

گیلان دارای بیش از ۱۱ هزار کیلومتر از انواع راههای برون شهری و روستایی است که ۳۰۲ کیلومتر راه اصلی، ۴۸۷ کیلومتر بزرگراه، ۶۹ کیلومتر آزاد راه، یک‌هزار و ۵۵ کیلومتر راه فرعی و ۹ هزار و ۲۹۳ کیلومتر راه روستایی است که ۸۳ درصد راههای استان مربوط به راه روستایی و ۱۷ درصد مرتبط به مابقی راههاست.

 

اختصاص ۴۴۱ میلیارد تومان اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهوری برای پروژه ریلی رشت - کاسپین

در سفر بهمن ماه رئیس جمهوری به گیلان در سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر برای تکمیل پروژه راه آهن رشت- کاسپین مصوب شد.

پروژه راه آهن رشت –کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال کشور محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

استاندار گیلان، این استان را دروازه تجارت و اقتصاد ایران دانست و گفت: باید با تعامل صحیح با کشورهای همسایه شاهد پیشرفت بیشتر استان و کشور باشیم و این برنامه راهبردی در دیدارهای مختلف با سفرا و مسئولان کشورها توسط استانداری دنبال شده است.

اسدالله عباسی با اشاره به اهمیت پروژه احداث راه آهن رشت - کاسپین و رشت- آستارا برای نیل به برنامه های راهبردی استان افزود: خط آهن رشت - کاسپین (انزلی) نه تنها برای استان گیلان بلکه برای ایران بسیار حیاتی و راهبردی است از این‌رو باید بر اساس تعهدات پیمانکار و نیز تعهد ما در ارتباط با تامین مصالح و اعتبار آن را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات مختلف از طریق تهاتر نفتی ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث راه‌آهن رشت -آستارا در نظر گرفته شده تا این خط ریلی به فضل الهی و تلاش مدیران متولی طی سه سال به اتمام برسد.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

اکنون بخش عمده اعتبارات مصوب سفر برای پروژه ریلی رشت- کاسپین اختصاص یافته که این امر نشان دهنده عزم دولت در تسریع تکمیل و بهره برداری از این پروژه است.در همین ارتباط معاون ساخت توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور از تخصیص ۴۴۱ میلیارد تومان از اعتبارت مصوب سفر برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین خبر داد.

عباس خطیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: از اعتبارات مصوب سفر برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین؛ مبلغ ۲۱۶ میلیارد تومان سال گذشته اختصاص یافت و از ابتدای امسال تا کنون نیز ۲۱۶ میلیارد تومان دیگر برای این پروژه اختصاص یافته است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان گفت: ۷۰۰ فقره تملک اراضی برای احداث ۳۵ کیلومتر راه آهن رشت - کاسپین انجام شده که به عبارتی برای احداث هر ۵۰ متر خط ریلی با یک نفر معامله و خرید زمین شده است.

محمد پردل نژاد در گفت و گو با ایرنا، پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی رشت - کاسپین را به طور متوسط ۷۵ درصد عنوان و بیان کرد: تاکنون ۱۵ کیلومتر از این مسیر هم ریل‌گذاری شده است.

مدیرحوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان همچنین با بیان اینکه احداث ۱۵ پروژه راه و راه آهن برعهده این شرکت در استان است، گفت: برای تکمیل این پروژه ها ۲۵ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: احداث بزرگراه فومن- پونل، باند شرقی کنار گذر تالش، عملیات تکمیلی تقاطع غیر همسطح گیل واقع در کنار گذر لاهیجان، احداث بزرگراه کنار گذر لنگرود، ایستگاه بار انداز راه آهن ریلی آستارا، راه آهن رشت- کاسپین ، راه آهن رشت- آستارا ، بخش دوم آزادراه منجیل - رودبار ( باند غربی) تهیه حمل و نصب نیو جرسی مفصلی در راههای گیلان از جمله پروژه های شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور است.

 

پردل نژاد کنار گذر بندر انزلی ، عملیات اجرایی تکمیلی بخشی از مسیر و سازه پل پیش رودبار کنار گذر مرجقل ، ، تکمیل بزرگراه آستارا، تالش- پونل و عملیات اجرایی بزرگراه آستارا - آستار ( ایران و آذربایجان) را از جمله طرح های راهسازی در دست اجرا توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی تعدادی از این پروژه ها به بیش از ۷۰ درصد و به حدود ۹۰ درصد می رسد.

پردل نژاد با اشاره به اهمیت اختصاص به موقع پروژه ها اظهار داشت: با توجه امکان نوسانات قیمت مصالح و ابزار ؛ عدم تخصیص به موقع اعتبارات ممکن است در آینده منجر به تحمیل اعتبار بیشتر برای این پروژه ها شود .

اگر چه ،اعتبارات سفر به اجرای پروژه ها تحرک و شتاب بخشیده است اما تکمیل پروژه ها در زمان موعد نیازمند تامین به موقع اعتبارات است ؛در غیر این صورت نوسانات قیمت مصالح و ابزار موجب کندی و حتی توقف آنها خواهد شد.

 

تحرک رو به جلوی پروژه‌های عقب‌مانده راه گیلان با اعتبارات سفر رییس جمهوری

گیلان امروز- اجرای پروژه های عمرانی در حوزه راه چند سالی است که سرعت چندانی در کشور ندارد و گیلان هم از این مقوله مستثنی نیست اما تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری در کنار اعتبارات عمرانی موجب شده است اندکی از عطش اعتباری پروژه راه‌ها کاسته شده و این پروژه از تحرک خوبی در ماههای اخیر برخوردار شود.

بنا به گفته متولیان ساخت و بهسازی در امر راهها و بخش ریلی گیلان تحقق حتی بخشی از اعتبارات سفر نقش موثری در تحرک پروژه‌های راهسازی استان داشته است.

راههای گیلان بدلیل موقعیت راهبردی و اقتصادی استان و میزبانی سالانه بیش از ۱۲ میلیون خودروی گردشگران و مسافران از دور و نزدیک در این خطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمن آنکه این استان در طول دهه‌ های گذشته در حوزه زیربناها از جمله راههای جاده‌ای و ریلی دارای عقب ماندگی‌های تاریخی هم هست از این‌رو اجرای پروژه های توسعه‌ای و ایمنی راه به طور مستمر در این استان ضروری است و اعتبارات هنگفتی را می‌طلبد.

فقط برای تکمیل ۱۳ پروژه راهسازی در استان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۲۵ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که البته با توجه به برنامه پیش‌بینی شده زمانبندی برای اجرای هر پروژه این اعتبارات نیز بتدریج به آنها اختصاص می‌یابد؛ لذا اختصاص اعتبارات سفر رئیس جمهور برای تکمیل طرح های نیمه تمام در این وانفسایی که کمبود بودجه بلای پروژه های عمرانی شده به ویژه در پروژه‌های راهسازی و ریلی همچون دمیدن جانی تازه به کالبد راه‌هاست.

 

پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه های راهسازی گیلان به بیش از ۹۰ درصد می رسد

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه های راهسازی گیلان به بیش از ۹۰ درصد می رسد ،اذعان داشت: اعتبارات سفر به هر یک از پروژه های راهسازی که تزریق شده، توانسته تحرک و پیشرفت خوبی را بعد مدتها رکورد برای آنها رقم بزند.

یعقوب حیدری در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: پروژه‌های راه و راه آهن در گیلان توسط سه حوزه راه و شهرسازی، راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا می‌شود و تعدادی از این پروژه‌ها تا ۹۳ درصد هم پیشرفت دارند که در صورت تامین به موقع اعتباراتشان تا سال آینده شاهد بهره برداری بخشی از این طرح ها در استان خواهیم بود.

وی اعلام کرد: ۳۴ پروژه راهسازی در استان در دست اجراست و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی برخی از آنها به بیش از ۹۰ درصد هم می رسد.

حیدری با اشاره به گردشگر پذیر بودن استان افزود: با توجه به حجم بالای تردد در جاده های استان و فرسودگی و خرابی آسفالت، تمامی راهها نیاز به تعریض و بهسازی دارد و اکنون به تناسب اعتباراتی که اختصاص می یابد برای اجرای پروژه ها تخصیص انجام می شود.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۳۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای استان در این حوزه پیش بینی شده که از این میزان تا کنون ۲۶۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است، اظهار داشت: از محل ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهوری در بخش راههای استان هم ۳۴۲ میلیارد تومان برای اداره کل راه و شهرسازی در نظر گرفته شد.

حیدری با بیان اینکه تاکنون از محل اعتبارات سفر برای اجرای پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی ۸۵ میلیارد تومان از ۳۴۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است افزود: همچنین اجرای ۶ پروژه پل از جمله پل‌های اسالم، رودبار، بدآب ، چهار کیلومتر از محور ملاسرا - شفت بیش از ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با اشاره به پروژه هایی که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند، عنوان کرد: پل غیر همسطح کلاچای تقریبا آماده است و تا حدودی خط سواره آن آسفالت شده و پل رودبار نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان سال به بهره برداری برسند.

حیدری گفت: برای یک محور پل اسالم شامل ۲ باند رفت و برگشت نیز ۲۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است که اگر محقق شود تا پایان سال یک محو از این مسیر هم انجام و به بهره برداری می رسد.

معاون راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، پل بدآب و پل بزرگ سفیدرود نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسدضمن اینکه پل جوبر نیز هم اینک ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار ۱۸ ماه برای اجرای آن نیاز است.

به گفته حیدری؛ در حال حاضر در مجموع برای تکمیل این ۶ پروژه پل‌سازی در استان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه ۲ کیلومتر از عملیات اجرایی محور سیاهکل- سراوان باقی مانده است، گفت: این محور حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به تعریض پروژه انزلی- رضوانشهر افزود: این پروژه به طول ۲۳ کیلومتر است که در سالیان گذشته ۱.۹ کیلومتر از سمت انزلی و ۲.۷ کیلومتر از سمت رضوانشهر تعریض و چهار خطه شده است .

وی ادامه داد: از ۱۸.۴ کیلومتر طول باقیمانده این مسیر ۹.۳ کیلومتر با یک پیمانکار قرار داریم که تا کنون پنج درصد فیزیکی دارد و قطعه دیگر هم پیمانکار انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه است.

معاون راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه سال گذشته در محور فومن - شفت - سراوان ۲.۵ کیلومتر تعریض و تحویل پروژه به دستگاه بهره بردار انجام شد، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی محور جیرده - رشت نیز تاکنون مناسب بوده است.

به گفته معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی گیلان محورهای منجیل - طارم، خشکبیجار - آستانه اشرفیه ، رشت - سنگر- اطاقور به کومله ، رشت - سنگر، املش به رانکوه و پل شلمان از دیگر پروژه های در حال تعریض و یا در حال اجرا توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هستند.

وی خاطر نشان کرد : پروژه های راهسازی که از اعتبارات سفر برای انها بهره گرفته شده همچون پل اسالم، پل رودبار و محور سراوان- سنگر- سیاهکل بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

 

اختصاص حدود ۵۸ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به راه های گیلان

راهها بعد از احداث، مستلزم نصب تجهیزات ایمنی و نگهداشت هستند در همین ارتباط پروژه های مختلفی از سوی راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرا می شود و بخشی از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور نیز به این حوزه اختصاص یافته است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: از ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور به بخش راهداری استان تاکنون ۵۷.۸ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ و تخصیص یافته است.

غلامعلی نیک فهم افزود: در این راستا تاکنون حدود ۵۸ میلیارد تومان به اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان اختصاص یافته که تمامی این اعتبار در این بخش جذب شده است.

وی گفت: از محل اعتبارات اختصاص یافته سفر تا کنون ۱۵۲.۵ کیلومتر برای روکش راه های اصلی و ۱۲۴.۶ نیز به روکش راه های فرعی با آسفالت گرم اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه بیش از ۵۶ کیلومتر روکش حفاظتی از طریق روش های مختلف در راههای استان نیز اجرا شده است.

نیک فهم با بیان اینکه از محل این اعتبارات ۲۸ کیلومتر از راههای استان درزگیری شده است، افزود: همچنین لکه‌گیری محورهای استان با ۳۳ هزار تن آسفالت گرم و ۸۶۸ تن آسفالت سرد انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچنین از این محل؛ بهسازی، آسفالت و مرمت، لکه‌گیری و روکش ۲۱۷ کیلومتر از راه‌های روستایی نیز انجام شده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش احداث و ترمیم پل‌های آسیب دیده استان بیان کرد: در این بخش برای تکمیل و بهره‌برداری از پل کابلی آستانه اشرفیه، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز(پل های خمامرود، علیسراف سروندان، زیبا کنار و چپرپرد زمان) کمک برای احداث پل های آسیب دیده از سیل همچون پل های قلعه رودخان، کلفت، کیازینک و شبخو سلامت، بهسازی و آسفالت راههای روستایی و تکمیل راهدارخانه املش از اعتبارات سفر ریاست جمهوری بهره گرفته شده است.

گیلان دارای بیش از ۱۱ هزار کیلومتر از انواع راههای برون شهری و روستایی است که ۳۰۲ کیلومتر راه اصلی، ۴۸۷ کیلومتر بزرگراه، ۶۹ کیلومتر آزاد راه، یک‌هزار و ۵۵ کیلومتر راه فرعی و ۹ هزار و ۲۹۳ کیلومتر راه روستایی است که ۸۳ درصد راههای استان مربوط به راه روستایی و ۱۷ درصد مرتبط به مابقی راههاست.

 

اختصاص ۴۴۱ میلیارد تومان اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهوری برای پروژه ریلی رشت - کاسپین

در سفر بهمن ماه رئیس جمهوری به گیلان در سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر برای تکمیل پروژه راه آهن رشت- کاسپین مصوب شد.

پروژه راه آهن رشت –کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال کشور محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

استاندار گیلان، این استان را دروازه تجارت و اقتصاد ایران دانست و گفت: باید با تعامل صحیح با کشورهای همسایه شاهد پیشرفت بیشتر استان و کشور باشیم و این برنامه راهبردی در دیدارهای مختلف با سفرا و مسئولان کشورها توسط استانداری دنبال شده است.

اسدالله عباسی با اشاره به اهمیت پروژه احداث راه آهن رشت - کاسپین و رشت- آستارا برای نیل به برنامه های راهبردی استان افزود: خط آهن رشت - کاسپین (انزلی) نه تنها برای استان گیلان بلکه برای ایران بسیار حیاتی و راهبردی است از این‌رو باید بر اساس تعهدات پیمانکار و نیز تعهد ما در ارتباط با تامین مصالح و اعتبار آن را به سرانجام برسانیم.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات مختلف از طریق تهاتر نفتی ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث راه‌آهن رشت -آستارا در نظر گرفته شده تا این خط ریلی به فضل الهی و تلاش مدیران متولی طی سه سال به اتمام برسد.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

اکنون بخش عمده اعتبارات مصوب سفر برای پروژه ریلی رشت- کاسپین اختصاص یافته که این امر نشان دهنده عزم دولت در تسریع تکمیل و بهره برداری از این پروژه است.در همین ارتباط معاون ساخت توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور از تخصیص ۴۴۱ میلیارد تومان از اعتبارت مصوب سفر برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین خبر داد.

عباس خطیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: از اعتبارات مصوب سفر برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین؛ مبلغ ۲۱۶ میلیارد تومان سال گذشته اختصاص یافت و از ابتدای امسال تا کنون نیز ۲۱۶ میلیارد تومان دیگر برای این پروژه اختصاص یافته است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان گفت: ۷۰۰ فقره تملک اراضی برای احداث ۳۵ کیلومتر راه آهن رشت - کاسپین انجام شده که به عبارتی برای احداث هر ۵۰ متر خط ریلی با یک نفر معامله و خرید زمین شده است.

محمد پردل نژاد در گفت و گو با ایرنا، پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی رشت - کاسپین را به طور متوسط ۷۵ درصد عنوان و بیان کرد: تاکنون ۱۵ کیلومتر از این مسیر هم ریل‌گذاری شده است.

مدیرحوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان همچنین با بیان اینکه احداث ۱۵ پروژه راه و راه آهن برعهده این شرکت در استان است، گفت: برای تکمیل این پروژه ها ۲۵ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: احداث بزرگراه فومن- پونل، باند شرقی کنار گذر تالش، عملیات تکمیلی تقاطع غیر همسطح گیل واقع در کنار گذر لاهیجان، احداث بزرگراه کنار گذر لنگرود، ایستگاه بار انداز راه آهن ریلی آستارا، راه آهن رشت- کاسپین ، راه آهن رشت- آستارا ، بخش دوم آزادراه منجیل - رودبار ( باند غربی) تهیه حمل و نصب نیو جرسی مفصلی در راههای گیلان از جمله پروژه های شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور است.

 

پردل نژاد کنار گذر بندر انزلی ، عملیات اجرایی تکمیلی بخشی از مسیر و سازه پل پیش رودبار کنار گذر مرجقل ، ، تکمیل بزرگراه آستارا، تالش- پونل و عملیات اجرایی بزرگراه آستارا - آستار ( ایران و آذربایجان) را از جمله طرح های راهسازی در دست اجرا توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی تعدادی از این پروژه ها به بیش از ۷۰ درصد و به حدود ۹۰ درصد می رسد.

پردل نژاد با اشاره به اهمیت اختصاص به موقع پروژه ها اظهار داشت: با توجه امکان نوسانات قیمت مصالح و ابزار ؛ عدم تخصیص به موقع اعتبارات ممکن است در آینده منجر به تحمیل اعتبار بیشتر برای این پروژه ها شود .

اگر چه ،اعتبارات سفر به اجرای پروژه ها تحرک و شتاب بخشیده است اما تکمیل پروژه ها در زمان موعد نیازمند تامین به موقع اعتبارات است ؛در غیر این صورت نوسانات قیمت مصالح و ابزار موجب کندی و حتی توقف آنها خواهد شد.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان