سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اقتصاد- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال نزدیک به ۶۰ درصد اراضی زراعی در قالب طرح الگوی کشت قرار می‌گیرد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در حاشیه نشست هم‌اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: حدود ۱۲ میلیون هکتار سطح اراضی زراعی است که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۶۰ درصد آن در سال جاری در قالب ۱۵ محصول زیر طرح الگوی کشت ‌رود.

وی افزود: طرح الگوی کشت در صورت تامین الزامات لازم در مورد ۲۶ محصول زراعی انجام می‌شود که از جمله شامل محصولات گندم، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، برنج، چغندر قند و حبوبات است.

مهاجر با بیان این که اجرای الگوی کشت تنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، اظهار داشت: کشاورزان صاحب زمین هستند و ما باید شرایطی را برای آنان فراهم کنیم تا بتوانند به سمت الگوی کشت هدایت شوند.

وی تامین نهاده‌هایی مانند کود یارانه‌دار، بذر مناسب و تسهیلات یارانه‌ای و هماهنگی و پشتیبانی سایر ارگان‌ها را از الزامات اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی برشمرد.

معاون امورر زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در صورتی در اجرای طرح الگوی کشت موفق می‌شویم که وزارتخانه‌های صمت، نیرو و اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر نهادهای ذی‌ربط در کنار وزارت جهاد کشاورزی باشند.

وی در مورد تاثیر تغییرات اقلیمی در اجرای طرح الگوی کشت گفت: ما در ارتباط با تغییرات اقلیمی و خشکسالی سه رویکرد اصلی شامل استفاده از ارقام کم‌آب‌بر و مقاوم به خشکی با دوره آبیاری کوتاه‌تر، بکارگیری آبیاری نوین و انتقال کشت ارقام آب‌بر از کشت تابستانه به کشت پاییزه برای استفاده از آب باران داریم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان