سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش فرهنگی - ماری لوئیز کروز بازیگر و فعال آپاچی که نماینده مارلون براندو برای دریافت اسکار بود، در سن ۷۵ سالگی در حالی که از سرطان رنج می‌برد، درگذشت.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مارلون براندو بازیگر مطرح هالیوود که در مارس ۱۹۷۳ برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شده بود در حرکتی انتقادی یکی از بومیان آمریکا به نام ماری لوئیز کروز را برای دریافت جایزه خود به مراسم اسکار فرستاد.

براندو این اقدام را در اعتراض به «کشتار زانوی زخمی» - The massacre of Wounded Knee - که در ۲۹ دسامبر ۱۸۹۰ در داکوتای جنوبی اتفاق افتاده، انجام داد بنابراین ماری لوئیز کروز معروف به ساچین لیتل فدر - Sacheen Littlefeather نماینده براندو در مراسم اسکار ۱۹۷۳ بود.

اما لیتل فدر نیز در اسکار چهل و ششم با خواندن متنی اعتراضی از دریافت جایزه مارلون براندو امتناع کرد.

کشتار زانوی زخمی - The massacre of Wounded Knee در ۲۹ دسامبر ۱۸۹۰ در داکوتای جنوبی اتفاق افتاده است. در نتیجه این کشتار، حدود ۳۰۰ تن از سرخ‌پوستان شامل ۹۰ مرد و ۲۰۰ تن زن و کودک کشته شدند. دستکم ۲۰ نفر از سربازان آمریکایی که در این کشتار شرکت داشتند از سوی دولت این کشور مدال افتخار دریافت کردند که این عمل بعدها با اعتراض مجلس سوها مواجه شد. این کشتار آخرین ستیز مسلحانه بزرگ میان قبیله سو لاکوتا و آمریکا بود.

آکادمی فیلم‌های سینمایی نیز ماه‌ها پیش به دلیل رفتاری که با لیتل فدر در مراسم جایزه اسکار شده بود عذرخواهی و امروز خبر درگذشت این بازیگر را اعلام کرد. لیتل فدر در این باره گفته بود «هرگز فکر نمی‌کردم روزی را ببینم که این را بشنوم و تجربه کنم.»

لیتل فدر «هرگز فکر نمی‌کردم روزی را ببینم که این را بشنوم و تجربه کنم.»

اگر چه امتناع لیتل فدر برای دریافت جایزه اسکار، با تشویق‌های حاضران مواجه شد اما افراد مشهوری مانند کلینت‌ایستوود و مایکل کین بعدها این بازیگر را به خاطر برهم زدن مراسم مورد انتقاد قرار دادند.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان