سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- مازندران شامگاه شنبه در سالگرد روز جهانی و هفته جهانی گردشگری میزبان همایشی با این نام بود که دیدگاه بخش خصوصی و دولتی درباره این صنعت برای توسعه و ارتقا گردشگری استان مهم‌ترین بحث این همایش به شمار می‌رفت.

صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نخستنی سخنران این همایش بود. وی با تقدیر از فعالان حوزه گردشگری استان و پس از ارائه گزارش عملکرد ۲ ماهه خود که بیشتر بر مبنای بازدیدها و شناسایی های میدانی متکی بود ، به مسائل و مشکلات حوزه گردشگری پرداخت و گفت : آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد این نکته است که ما در بازه زمانی و شرایط کنونی و در رویدادهایی همچون هفته گردشگری، از خود بپرسیم ظرفیت های گردشگری استان تا چه حدی از وضعیت بالقوه به بالفعل و اجرایی تبدیل شده است.

وی افزود : به نوعی باید پرسید گردشگری استان امروز در کجا ایستاده است و صنعت گردشگری ما از چه جایگاهی برخودار می باشد و با یک برنامه ریزی کوتاه مدت ، بلند مدت و میان مدت قرار است به کجا برسیم؟ این پرسش ها در شرایط فعلی پیش نیاز هرگونه عملگرایی، تصمیم سازی و همچنین تعامل است. 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت : ما باید بپذیریم رویکرد گردشگری سنتی نمی تواند جوابگوی شرایط فعلی باشد و ما باید بر مبنای شعار روز جهانی گردشگری « رویش اندیشه های نو » بر روی تفکرات نوین در راستای رسیدن به توسعه مطلوب در حوزه گردشگری برسیم. یکی از سیاست های اصلی ما و مجموعه میراث فرهنگی تعامل و ایجاد پیوند و شکل گیری خرد جمعی در راستای این هدف مهم است و تا زمانی که این خرد جمعی شکل نگیرد و همه نهادها و فعالان بخش گردشگری و ادارات کل و دستگاه های اجرایی دغدغه گردشگری نداشته باشند ما نمی توانیم انتظار توسعه مطلوب داشته باشیم. از همین رو اداره کل میراث فرهنگی می تواند به عنوان مرکز ثقل و کانونی برای تعامل ادارات و نهادهای اجرایی و فعالان بخش خصوصی باشد.

وی افزود : مازندران استانی است که تقریباً تمامی زیرشاخه های گردشگری از جمله، گردشگری سلامت، اکو توریسم، گردشگری دریایی، کشاورزی، طبیعی، گردشگری مذهبی و آیینی و گردشگری ورزشی را دارد. یکی از سیاست های اصلی ما داشتن نگاه آمایشی است که بر اساس ظرفیت های استان و طبق توان شهرستانی و بر مبنی تقاضای بازار هدف برای گردشگران برنامه ریزی کنیم.

او ادامه داد : گردشگری استان مازندران نیازمند حضور همه دلسوزان و زحمت کشان است. ادارات و نهادهای اجرایی باید توجه ویژه ای به حوزه گردشگری داشته باشند ، به این خاطر که استعلامات متعدد و پرتعداد امروز یکی از مهم ترین مانع حوزه گردشگری است که فراتر از تغییرات قانونی نیازمند تغییر نگرش در مدیران نهادهای اجرایی است.

سخنان برزگر یک محور اصلی و مرکزی داشت و آن هم تکیه همه از جمله نهادهای دولتی و بخش های خصوصی بر پیوست گردشگری برای تمامی تصمیمات و کنش ها و همچنین دید گردشگرپذیری در ابعاد مختلف اجرایی. این محور در تقابل با رفتار سلیقه ای، جزیره ای و درون سازمانی دارد که چند دهه اخیر به عنوان تقریباً بحران گریبانگیر گردشگری محسوب شد.

 

سخن بخش خصوصی

بخش خصوصی دومین سخنران شب گذشته بود و نمایندگی آن را نیز سجاد شالیکار مدیرعامل شرکت گردشگری حاضر در مازندران و از دانش اموزختگان رشته جهانگری و از فعالان بین المللی بر عهده داشت.

شالیکار که سخنرانی خود را با زبان شیوای مازندرانی و لهجه آملی ادا کرد ، گفت : شعار جهانی سال گردشگری نواندیشی در گردشگری است در حالی که ما هنوز به اندیشه نرسیدیم چه برسد به نو اندیشی. مازندران یکی از استان های برخودار در بخش های مختلف و ظرفیت های متعدد گردشگری است که نتوانسته از این ظرفیت بخوبی استفاده کند.

وی با انتقاد از حوزه سیاست گذاری برای گردشگری ، افزود : مازندران ما امروز دچار فقر سبز است. تصور می شود که سرسبزی مازندران می تواند به تنهایی گردشگری را ایجاد کند، در حالی که چنین نیست. مازندران نیازمند برنامه ریزی در حوزه گردشگری است ، اما متاسفانه طی چند دهه گذشته در حوزه گردشگری برنامه و سیاست گذاری مناسب تدوین و اجرایی نشده است. علاوه بر این برنامه عملی نیز در استان وجود نداشته و ندارد.

مدیرعامل شرکت گردشگری « راد سفر نوین آریا » اظهار داشت : نخستین چیزی که مازندران نیاز داد راهبرد است. گردشگری مازندران نیازمند راهبرد و سیاست گذاری مناسب و همچنین برنامه عملیاتی جهت اجرای سیاست گذاری ها مشخص است. گردشگری اداره کل نیست. استانداران مختلفی پشت تریبون های مختلف سخنان زیبایی درباره گردشگری زدند. همچنین مدیران کل متعددی نیز برای نهاد گردشگری استان تعیین شدند که همگی انسان هایی فرهیخته و مناسب بودند و سخنانشان نیز کاملاً بر اشراف حوزه گردشگری استوار بود ، اما باید پرسید که چرا گردشکری مازندران به نقطه آرمانی نرسیده و برای پاسخ به این سووال می توان به فقدان شکل گیری برنامه عملیاتی برای گردشگری اشاره کرد.

شالیکار بر بازنگری قوانین در حوزه های مختلف بخصوص اقامتی تاکید کرد و گفت : آمادگی جامعه محلی و همکاری برای ورود گردشگران خارجی از دیگر دغدغه هایی است که می توان از آن به عنوان چالشی مهم در حوزه گردشگری اشاره کرد که عملاً تامین فضای گردش را برای فعالان این حوزه جهت خدمات دهی به مسافران خارجی می بندد.

وی افزود : ناهماهنگی میان بخش های مختلف و نبود نگاهی متمرکز و گردشگرمحور از دیگر چالش هایی است که نیازمند توجه جدی و رفع می باشد. این مساله نشان می دهد که موجودیت ها و ظرفیت های گردشگری ما به کار ما نمی آید و تا زمانی که این ناهماهنگی وجود داشته باشد این ظرفیت ها فقط به درد مسافر می خورد و برای گردشگر بلااستفاده است. امروز ما از مسافر و نه گردشگر چیزی جز تخریب عایدمان نشده است پس بنابراین در مسیر توسعه گردشگری نیازمند سیاست گذاری و برنامه عملی هستیم.

شالیکار در پایان گفت : مدیرکل گردشگری مازندران هر کسی باشد، نه از لحاظ شخصی و علمی، بلکه از لحاظ سیستمی و ساختاری توان توسعه گردشگری استان را به تنهایی ندارد و فرقی نمی کند چه کسی جای ایشان باشد. مساله این است که توسعه گردشگری نیازمند مشارکت چند بخشی دارد. مازندران در مساله معرفی نیز نتوانسته در حد ظرفیت های استان ظاهر شود و متاسفانه در این بخش برخلاف برخی استان های دیگر هنوز مجموعه دولت نتوانسته از ظرفیت کارشناسی بخش خصوصی و فعالان این حوزه بخصوص در حوزه بین الملل بهره ببرد.

 

وی با این جمله سخنرانی خود را پایان داد : اگر نهادهای دولتی هنوز بر این تصور هستند که باید فعالان حوزه گردشگری به دنبال آنان باشند ، باید گفت که این تصوری اشتباه و راهی خطا است.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان