سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
Tuesday, 19 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به درآمدزایی ۱۶۰ میلیارد تومانی اوقاف گیلان از محل درختکاری و پروژه های عمرانی در موقوفات، اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار درخت را غرس کردیم و ۶۸ پروژه عمرانی را در موقوفات در دست اجرا داریم که منجر به اشتغالزایی شده است.

ستار علیزاده، تغییر وقف و نیت واقف در گذر زمان را غیر ممکن دانست و اظهار کرد: فردی که با رعایت مقررات و شرایط صحیح وقف انجام می دهد، نمی تواند در گذر زمان در موضوع وقف تغییر ایجاد کند و همه مراجع و فقها اتفاق نظر دارند که نیت واقف قابل تغییر نیست.

وی تصمیم، نیت و حکم واقف در راه اندازی موقوف را مانند حکم الهی غیر قابل تغییر دانست و یادآور شد: اگر نیت واقف با گذر زمان دیگر قابل جرا نباشد، تغییر موقوفه اشکال ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در گفت وگوی خبری، با اشاره به ارتباط تنگاتنگ وقف با تمدن سازی نوین اسلامی، تصریح کرد: هر موقوفه در جامعه اسلامی یک بسته فرهنگی و دینی و تاریخی و ابزاری کارآمد برای رسیدن به اهداف جامعه و تمدن سازی است.

علیزاده وقف را یکی از باسابقه ترین میراث فرهنگ و تمدن اسلامی از صدر اسلام تاکنون دانست و عنوان کرد: وقف سرباز تمدن نوین اسلامی است و می تواند برای ایجاد و احیای جامعه اسلامی از آن استفاده کرد و شاهد موقوفات فراوانی در مراکز علمی و فقهی و تربیت علما و مراجع و اندیشمندان هستیم که زمینه ساز فرهنگ و تمدن اسلامی هستند.

وی وقف را یک پشتوانه قوی برای احیای تمدن نوین اسلامی دانست و بیان کرد: استان گیلان ۵۰۰۰ موقوفه اعم از مسجد و بقعه و املاک منفعتی و غیر منفعتی و ۲۵ هزار رقبه دارد.

مدیرکل اوقاف گیلان در پاسخ به این سوال که «درآمد سالانه موقوفات اساسا صرف چه اموری می شود؟»، گفت: از دهه وقف سال گذشته تا دهه وقف امسال ۲۸ میلیارد تومان در موقوفات استان درآمد داشتیم که ۱۳ میلیارد تومان در جهت اجرای نیات واقفین در حوزه مساجد و بقاع و اعانات و... هزینه ده است.

وی از هزینه کرد دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای روضه خوانی و تهیه ۱۷۴۹ بسته کمک تحصیلی در جشن عاطفه ها و کمک یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی به مراکز درمانی و هزینه کرد ۴۰ میلیارد تومانی در حوزه کرونا و کمک ۶۵۰ میلیون تومانی به ایتام و هزینه کرد دو میلیارد تومانی در اربعین و... خبر داد و متذکر شد: دوازدهم هر ماه طرح «قرار دوازدهم» را با توزیع ۷۵۰۰ بسته معیشتی اجرایی می کنیم.

حجت الاسلام علیزاده یکی از وظایف سازمان اوقاف را تشویق واقفین به سوی نیازهای روز جامعه از طریق مشاوره وقف دانست و خاطرنشان کرد: چتر حمایتی وقف همه نیازمندی های بشری را شامل می شود و به ویژه در حوزه علم و فناوری و اشتغال و آموزش و محیط زیست و دانش بنیان و... تاکید داریم.

وی یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی را دانش بنیانی دانست که در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد و گفت: باید رویکرد نیات واقفین را به سمت توسعه علم و فناوری و در نهایت اشتغالزایی ببریم.

مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به درآمدزایی ۱۶۰ میلیارد تومانی اوقاف گیلان از محل درختکاری و پروژه های عمرانی در موقوفات، اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار درخت را با درآمدزایی ۱۱۵ میلیارد تومانی برای اوقاف غرس کردیم و ۶۸ پروژه عمرانی را در موقوفات در دست اجرا داریم که منجر به اشتغالزایی شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان