جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- سازمان جهانی جهانگردی شعار سال را به دوباره فکر کردن برای گردشگری اختصاص داده و با اعلام اقبال گردشگران از موزه‌ها و بناهای تاریخی گیلان به نظر می‌رسد این مکان‌ها می‌تواند به عنوان مقاصدی برای بازاندیشی و برنامه‌ریزی در توزیع و مدیریت سفر گیلان مورد اهتمام قرار گیرد.

سازمان جهانی جهانگردی با هدف احیاء گردشگری با رویکرد جامعه محلی، محیط زیست و اقلیت‌ها با اولویت انعطاف‌پذیری در فعالیت‌های گردشگری شعار سال را به دوباره فکر کردن برای گردشگری اختصاص داده و گیلان سراسر شگفتی است و شاید اکو موزه ای فراخ بر بلندای ایران که بیش از همه به اقلیم خوش شناخته می‌شد اینک میراث باستانی اش با حدود ۲ میلیون بازدید کننده تا پایان نیمه امسال جاذبه ای مورد اقبال، نیازمند برنامه‌ریزی است.

 

آماده سازی مقاصد جدید، راهکاری برای مدیریت سفر

بعد از پشت سر گذاردن نوروزی شلوغ با آغاز فصل تابستان ده‌ها میلیون گردشگر وارد گیلان شدند و چهره شهرها و جاده‌های استان به طور واضحی دگرگون شد و ایجاد برخی شرایط و تنگناهای ناشی از این حضور زمینه آزردگی جامعه بومی را فراهم کرد و در این خصوص محقق گردشگری مشاور پروژه های توسعه مدیریت مقاصد سفر و همکار پروژه‌های گردشگری بین المللی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کرونا فروکش کرد انرژی مردم برای سفر به یکباره رها شد و حجم زیادی از مسافر کشور را فراگرفت و در این بین مقاصدی چون گیلان و مازندران در صدر مقاصد سفر گردشگران قرار گرفتند که چه بسا بسیار بیش از ظرفیت و امکانات این مناطق است.

فرزاد رشیدی اظهار داشت: در بحث مدیریت سفر، توزیع گردشگر بسیار مهم است بطوریکه در توزیع سفر و گردشگری باید مقاصد جدیدی معرفی شود؛ برای نمونه کشور آذربایجان برای کنترل ورود گردشگر از گردشگران ایرانی ویزا می خواهد چرا که محدودیت مقصد سفر دارد اما کشور ترکیه خلاف آن است، نه تنها ویزا نمی خواهد بلکه با افزایش مقاصد گردشگری سعی در جذب گردشگر ایرانی دارد.

مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توزیع گردشگر را برای جلوگیری از هجوم مسافر به یک یا چند نقطه بسیار حائز اهمیت دانست و

گفت: در واقع کشور ما و به همان نسبت خطه گیلان باید مقاصد گردشگری را افزایش دهد تا توزیع مناسب‌تری صورت گیرد و هم فشار سفر بر مناطق شمالی کشور کمتر شود و هم در خود استان‌های شمالی می بایست مقاصد گردشگری جدید معرفی شود که بار سفر بر یک یا چند مکان استان متمرکز نشود.

رشیدی گفت: امسال اولین سالی بود که اعلام تکمیل ظرفیت برای برخی از شهرستان ها و استان ها صادر شد که این خود بخشی از مدیریت سفر است و تلاش می شود جریان های گردشگری به دیگر مناطق سوق داده شده و یا از ورود گردشگران به برخی مقاصد جلوگیری کند؛ این توزیع، اتفاق خوبی در بخش مدیریت سفر و لازمه آن یعنی ایجاد مقاصد جدید می کند.

 

موزه ها و بناهای تاریخی گیلان مقاصدی قابل اعتنا در گردشگری

شعار روز جهانی گردشگری «بازاندیشی در گردشگری» تعریف شده است و هفته گردشگری در گیلان همزمان با سراسر کشور از پنجم مهرماه با  شعار ملی   «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» آغاز شده و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان علاوه بر اعلام ورود برآورد ۵۳ میلیون مسافر به گیلان و اقامت ۴۲ میلیون نفرشب طی شش ماهه نخست امسال گفت: طی این مدت یک میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۵۰ نفر از موزه ها بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند.

ولی جهانی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این تعداد بازدید کننده از اماکن تاریخی نسبت به دوره مشابه ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: موزه میراث روستایی، قلعه رودخان و ماسوله بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص می دهد در حالی که در این خطه ۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی شامل بناهای تاریخی و محوطه ها در فهرست ملی به ثبت رسیده و غار دربند، قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر اولیه با بیش از ۲۳۰ هزار سال در رودبار مورد شناسایی قرار گرفته است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن خبر دادن از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی مسافران ورودی به استان می‌گوید: با این حجم مسافر غافلگیر شده‌ایم  و همه بخش های استان از ییلاقات تا مناطق روستایی و شهرها مملو از مسافر است.

ولی جهانی می افزاید: مدیریت سفر جزو سیاست های کلان و نیازمند برنامه ریزی است؛ جلسات هم اندیشی در این خصوص ادامه دارد و بعد از پشت سر گذاردن این پیک سفر تصمیمات جدی تری در خصوص مدیریت سفر اتخاذ می شود؛ اما موزه ها و بناهای تاریخی گیلان مقاصدی قابل اعتنا هستند و در همین راستا از سال گذشته تاکنون ۱۲ موزه اختصاصی ایجاد شده و با این تعداد مجموع موزه های گیلان به ۲۵ موزه افزایش یافته است.

۲۵ موزه در گیلان فعال است و ۱۲ مورد آن تخصصی است که آخرین مورد در زمان حاضر موزه حصیر بافی روستای فشتکه است و  بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی زیر پوشش این اداره کل روز جمعه هشتم مهرماه به مناسبت هفته گردشگری رایگان اعلام شده است.

موزه حصیر فشتکه، چادر شب بافی قاسم آباد رودسر، رشتی دوزی، آسیاب ماسوله، جنگ جهانی دوم لاهیجان و پست رشت  برخی از موزه‌های یادشده است و راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در سطح شهرستان‌های مختلف گیلان یکی از اولویت‌های اصلی  اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به منظور انتقال فرهنگ و تمدن غنی مردمان گیلان به نسل‌های آینده و معرفی این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی است.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان