پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
Thursday, 25 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

نگاهی به کارنامه تیم‌های کی‌روش مقابل اروگوئه و سنگال

بخش ورزش- سرمربی پرتغالی در حالی تیم ملی را برای ۲ دیدار تدارکاتی در اتریش آماده می‌کند که او با کلمبیا سابقه یک با رویارویی با اروگوئه و با مصر سابقه سه بار بازی با تیم سنگال را دارد که نتیجه آن سه شکست و یک برد بوده است.

 کارلوس کی‌روش دوباره به ایران بازگشته و می‌گوید به دنبال یک ماجراجویی تازه در ایران است و می‌خواهد برای رسیدن هواداران فوتبال به رویایشان در جام‌جهانی تلاش کند. دو بازی تدارکاتی روزهای اول و پنجم مهرماه با اروگوئه و سنگال، اولین محک‌های جدی و البته سخت ملی‌پوشان در حضور دوباره سرمربی پرتغالی است. دو تیمی که البته کی‌روش با آنها بیگانه نیست و در دوران دوری سه ساله و نیمه از ایران، تجربه رویارویی با این دو تیم را در زمانی که هدایت تیم‌های کلمبیا و مصر را بر عهده داشت، دارد. به بهانه بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال با اروگوئه و سنگال، نتایج کی‌روش با کلمبیا و مصر مقابل دو حریف تدارکاتی تیم ملی در اردوی اتریش مرور کرده‌ایم.

 

شکستی که زمینه برکناری کی‌روش را آماده کرد

اروگوئه اولین حریف تدارکاتی تیم ملی در اردوی اتریش است و شاگردان کارلوس کی‌روش جمعه اول مهر در ورزشگاه ان وی آره‌نا در شهر سنت پولتن اتریش برابر این تیم مطرح آمریکای جنوبی به میدان می‌روند. کی‌روش در زمان حضور در کلمبیا، یک بار با اروگوئه روبرو شده است.

کلمبیا با هدایت کی‌روش بامداد ۲۴ آبان ۹۹، در هفته سوم انتخابی جام‌جهانی در قاره آمریکای جنوبی به مصاف تیم اروگوئه رفت، کلمبیا که در دو هفته اول یک برد ۳ بر صفر مقابل ونزوئلا و یک تساوی ۲ – ۲ با شیلی کسب کرده بود، در این مسابقه خارج از خانه به دنبال امتیاز بود.

با این حال این مسابقه برای سرمربی پرتغالی و شاگردانش با خاطره خوشی همراه نبود و کلمبیا با حساب ۳ بر صفر مغلوب اروگوئه شد.کاوانی، نونر و سوارز سه گل اروگوئه را به ثمر رساندند. پس از این شکست، کلمبیا در بازی بعدی ۶ بر یک به اکوادور باخت تا پرونده کی‌روش در کلمبیا بسته شود.

حالا پس از ۲۲ ماه دوباره کی‌روش به اروگوئه رسیده و این بار قرار است هدایت ایران را مقابل این تیم بر عهده داشته باشد و باید دید آیا این سرمربی پرتغالی می‌تواند انتقام شکست با کلمبیا را بگیرد یا نه.

سنگال دومین حریف تدارکاتی تیم ملی در اردوی اتریش هم حریف آشنا برای کی‌روش است، تیم ملی در حالی دوشنبه آینده در ورزشگاه موشن اینوست آره‌نا شهر مولدینگ به مصاف قهرمان آفریقا می‌رود که کی‌روش در زمان حضور در مصر سابقه سه بار رویارویی با یاران سادیو مانه را دارد.

اولین رویارویی کی‌روش و مصر با سنگال به ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ بر می‌گردد، روزی که مصر و سنگال در فینال جام ملت‌های آفریقا در استادیوم پل بیا شهر یائونده کامرون به مصاف هم رفتند. مصرها که آخرین قهرمانی شان در آفریقا به سال ۲۰۱۰ بر می‌گشت، با کی‌روش امیدوار بودند که بتوانند دوباره جام را به قاهره ببرند. مصر اگر چه جام ملت‌های آفریقا را با شکست یک بر صفر مقابل نیجریه آغاز کرد اما در ادامه با ۵ برد متوالی مقابل گینه بیسائو، سودان، ساحل عاج، مراکش و کامرون، یاران محمد صلاح به فینال رسیدند.

در دیدار نهایی مصر تحت هدایت کی‌روش برابر سنگال در ۱۲۰ دقیقه به تساوی بدون گل رسید اما در ضربات پنالتی این سنگالی‌ها بودند که بهتر ظاهر شدند و توانستند ۴ بر ۲ مصر را شکست دهند تا دست کی‌روش و مصر به جام نرسد و سنگال برای اولین بار قهرمان آفریقا شود.

در ادامه کی‌روش با مصر دو بار دیگر هم سنگال روبرو شد، دو مصافی که در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ رخ داد. دو تیم ابتدا ۵ فررودین ۱۴۰۱ در بازی رفت به مصاف هم رفتند که این دیدار با یک گل به سود مصر به پایان رسید تا کی‌روش و شاگردانش انتقام شکست فینال جام ملت‌ها را در کمتر از سه ماه بگیرند.

بازی برگشت دو تیم در انتخابی جام‌جهانی ۹ فروردین برگزار شد، مسابقه‌ای که با برتری یک بر صفر سنگال تمام شد تا با توجه به مساوی شدن شرایط، کار به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی بکشد. این بار هم تیم کی‌روش مانند فینال جام ملت‌های آفریقا، در ضربات پنالتی ناکام بود و سنگال با برد ۳ بر یک توانست مجوز حضور در جام‌جهانی را بگیرد و مصری ها ناکام بمانند.

حالا پس از ۶ ماه کی‌روش و سنگال دوباره به هم رسیده‌اند و این بار قرار است سرمربی پرتغالی، تیم ملی ایران را برابر این تیم مطرح آفریقایی به میدان بفرستد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان